![]() |
Kwaliteit van NS-treinen
Zouden de Nederlandse treinen niet eens wat comfortabeler moeten zijn?
Of moet er een extra categorie komen? We hebben nu de Stoptrein, Sneltrein, en Intercity. Daarnaast nog wat buitenlandse treinen (ICE, Thalys, EuroCity, Interregio). Maar als we dit http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012339817 eens vergelijken met http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012340031 Wie zal geloven dat dit beide Intercitys zijn? In de bovenste kun je: -je stoel achterover zetten -heb je een beklede stoel met hoodkussentje -heb je een leeslampje -heb je (goede, werkende) airconditioning -in de 6-persoonscompartimenten de verwarming en omroepsterkte zelf regelen. In de onderste kun je: -je stoel niet verstellen -heb je geen zachte beklede stoel -heb je als leeslampje een enorme tl-buis boven je hoofd -heb je geen of slechte airconditioning -heb je geen compartimenten, voor wat meer privacy Nou ja, dit is maar één voorbeeldje. Wat vinden jullie: -moet de NS op alle niveaus luxere treinen laten rijden? -moet de NS meer categorieen (IC+) creeren? -moeten er treinen met toeslag komen? -moet het zo blijven als het is? Mij lijkt de beste oplossing gewoon de NS op te laten kopen door de DB. In Duitsland is het systeem heel anders; lagere frequenties, maar treinen zijn wel goedkoper, én, intercitys zijn op veel trajecten geen vaste uurdiensten. Als iemand dat wil, leg ik dat wel uit. http://forum.scholieren.com/wink.gif Maar ja... wat vinden jullie van de buitengewoon oncomfortabele treinen van de NS? |
Mwah...kan me niet zoveel boeien eigenlijk....Luxe kost ook weer extra geld...
|
Ik vind de treinen die de NS nu heeft goed genoeg!! Je gaat toch op reis, toch?! Als je achterover wil zitten met een leeslampje en een verstelbare verwarming blijf je toch lekker thuis!!! Voor mij hoeft die overdreven luxe niet zo nodig!!! http://forum.scholieren.com/biggrin.gif (persoonlijke mening)
Ow ja, die bovenste trein zit er echt wel enorm GAAR en OUD UIT!!!! [Dit bericht is aangepast door Finntroll (29-01-2002).] |
in die ene kan je je stoel ook niet verzetten, want dan zit je gelijk met je stoel tegen je achterbuurman! Nieuwe dubbeldekkers zijn ook superrelaxed!
|
Luxe in de trein maakt me geen ene hol uit, als het maar veilig is.
Al moet ik in een vrachtruimte zitten, als ik maar ergens kom. Trouwens, NS kan beter wat doen aan die reistijden dan aan dat beetje overbodige luxe. Want die dingen rijden nooit op tijd. |
de luxe van de treinen is niet afgemeten aan op het een snel - of stoptrein is?
kijk je hebt 1e en 2e klas, als je het nog niet opgevallen was. Maar ik heb in de vakantie ook veel in zwitserland en oostenrijk getreind, en die treinen waren idd stukken sjieker. Nou vind ik dat niet echt nodig. De nieuwste treinen van de NS (op Den Bosch- Utrecht rijd een hele mooie) zijn iig sjiek genoeg. Waarschijnlijk zijn de volgenden die aangeschafd worden van dezelfde kwaliteit? |
Citaat:
't is maar vervoer, niet je huiskamer. |
Intercity Haarlem-Maastricht vink toch echt heerlijk zitten hoor.
Comfort = duur Bovendien ben ik ook niet echt weg van een minder frequente regeling, nee, ik ben wel tevreden (als ze dan tenminste eens op tijd rijden http://forum.scholieren.com/frown.gif) |
Uhm, derde klas erbij, ik ga wel op de grond zitten voor de helft van het geld. Verder vink de treinen wel ok...Ik zit altijd prima.
|
Ik vind dat de NS eerst maar eens de treinen op tijd moet laten rijden. Het is nog te vaak dat eer een trein te laat komt. soms ook niet.
en verder is het zo dat luxe duur is. de treinen zijn luxe genoeg. |
Ja, ze kunnen wel lux zijn maar laat ze eerst maar eens op tijd rijden voordat ze de luxe veranderen.
Ps. Ik weet niets van treinen want ik zit nooit in de trein... |
Ik zie hier allemaal logische reacties als 'Laten ze eerst maar eens op tijd rijden'. Maar bij voorbaat is het voorstel van Fleet Admiral al niet mogelijk.
Gezien de hoge criminaliteit in de treinen, met name op bepaalde trajecten, zal er weinig overblijven van de (overbodige) luxe. Er kan beter iets gedaan worden aan de veiligheid van conducteurs én passagiers. |
Wat bijna iedereen al zegt: het is maar vervoer. Het is natuurlijk wel fijn om in een trein te zitten die nog comfortabeler is dan de luiste stoel bij je thuis, maar dat kost allemaal extra geld enzow, dat heb ik er niet voor over. Daarbij reis ik niet zoveel met de trein (5 keer per jaar?), dus mij zal het sowieso weinig boeien. Ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat er mensen zijn die het wel boeit...maar ik blijf erbij: het is maar vervoer...
|
Ik heb liever dat ze zich concentreren op dat er uberhaupt treinen reiden dan de luxe van het 'beestenvervoer'.
|
Citaat:
maarehm.. er rijden al nieuwe treinstellen rond op de lijn amsterdam-utrecht-den bosch-eindhoven-enz, wel 2 soorten ook 1) 6-stoel compartimenten 2) 'normale' treinstellen wel stom dat ze op de lijn den haag-rotterdam-breda-tilburg-eindhoven-enz nog steeds met die kl*tedingen uit belgie en duitsland rijden (afgeragde krengen), terwijl de eerder genoemde al nieuwere heeft.. die klotelijn heeft ook altijd voorrang bij de tunnel in Best.. *snif* :-( |
Ik vind de treinen van de NS goed zoals ze zijn, en voorlopig kunnen ze hun geld wel nuttiger gebruiken, door meer treinen te kopen en de treinen beter te laten rijden.
Zo onconfortabel zijn ze niet eens de intercity Haarlem-Maastricht zit best lekker, en ik heb de trein liever goedkoper dan luxer. |
Oh hou hier alsjeblieft mee op!
Ik vind dat de treinen in Nederland ruim voldoende comfortabel zijn. Ik zit toch altijd eerste klas. Maar ook in de tweede vind ik het niet onaangenaam in ICM/ICR-treinen. Je kunt natuurlijk ook teveel zeiken. Alsof je de omroepsterkte wilt wijzigen? Een beetje treinreiziger weet toch waar de trein stopt. Waarom zou je een leeslampje nodig hebben? In Nederlandse Intercity's is het ook licht genoeg en heb je ook privélampen voor het geval het je nog niet hebt gezien (waarschijnlijk niet). Ik vind Intercity's in Nederland dus helemaal niet oncomfortabel...je kunt ook tevéél zeiken... |
Citaat:
Psies...ik vind een verstelbare stoel eerlijk gezegd totaal geen prioriteit hebben bij ov. Zorg gewoon voor redelijk zitbare treinen die ook nog goedkoop zijn, laat ze een beetje op tijd rijden en het overgrote deel van treinend nederland is tevreden. |
1) Laat me raden: trein 2 is een Duitse trein? Je opent namelijk met regelmaat topics over de treinen van de NS.
2) Ik heb geen behoefte om mijn stoel te verstellen. Je hebt geen leeslampje nodig in Nederland, omdat je hier gewoon licht hebt. De airconditioning is inderdaad zwak, maar dan doe je een raampje open en klaar. Er is on de bovenste trein ook geen privacy, want de raampjes zijn van glas gemaakt. De stoel hoeft van mij niet bekleed te zijn en ook een hoofdkussentje vind ik een overbodige luxe. De verwarming kun je tot op zekere hoogte regelen door de raampjes open en dicht te doen. |
in de eerste klas zijn de stoelen te verstellen hoor...
|
k vind de treinen in de 8000 Series wel prettig zitten, terwijl ze toch best kaal zijn...
Ik denk helemaal niet dat het verstandig is om treinen te nemen met allemaal franje... Aangezien de meeste treinen hier in Nederland door vandalen behoorlijk snel onder handen wordt genomen..... |
Citaat:
Nee, de bovenste is Duits. 2) Sommige mensen wel, als je urenlang stil moet zitten. In die Duitse zitten wél afgesloten compartimenten: voor en achteraan de wagen (zie achterin foto). In het midden (foto) is het half afgesloten. Je hebt daar ook meer ruimte; er staan maar 3 stoelen naast elkaar, in Nederland 4. |
Citaat:
Diepgaand onderzoek verricht? ... lekker nutteloos ... |
Nog iets.
In die Duitse treinen zit geen raam om open te doen; Duitse intercity's rijden 200 km/h, Nederlandse maar 120, en soms hooguit 140. Ook interessant is, dat een Duitse stoptrein zo 160 rijd, terwijl een Nederlandse intercity 120/140 rijd. |
Citaat:
Even vergeleken: NL: D: NL-voordeelurenkaart kost f100, geeft 40% korting, maar niet vóór 9.00 uur. D-BahnCard: kost DM249 (eerste persoon, DM100 2de persoon), geeft 50% korting, op alle tijden. In Zwitserland: kunnen jongeren tot 25 jaar voor CHF99 per jaar een kaart kopen om het hele jaar met al het openbaar vervoer vrij te kunnen reizen elke dag na 19.00 uur. Heel handig als je een avondje uit wilt, of een weekendje weg; bespaart honderden guldens/euros/franken. http://forum.scholieren.com/wink.gif Waarom is de NS dan zo duur? |
Citaat:
En in Duitsland reis ik zelfs graag, Zwitserland ook. |
Citaat:
|
Best leuk hoor stoffen bekleding en al die ruimte. Maar de NS heeft nu al plaatsen te weinig voor de reizigers. Dus als ze dit soort dingen inzetten helemaal!!!
En stof!! Ja lekker... kun je zo makkelijk schoonhouden NOT!! Die bussen die bij mij in de buurt rijden hebben ook stof met van die mooie zwarte kaugomvlekken, héél mooi! Nee geef mij maar een zitplaats... dan ben ik tevreden! |
Citaat:
Verder: -Meerdere soorten treinen zal ook duurder zijn om te bestellen/produceren. -Treinen zijn al overvol tijdens spitsuren. Men kan beter treinen inzetten met meer capaciteit dan extra luxe. -Als mensen echt luxe wil zitten, is er nog altijd de 1e klas. |
Citaat:
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012420099 Er zijn niet te weinig zitplaatsen; de helft van de treinen staat kapot op een rangeerterrein. Bovendien zijn deze treinen beter en efficienter ingericht, waardoor er juist méér plaatsen zullen zijn. En in Duitsland gebruikt men losse treinen: wagens getrokken door een loc. In Nederland juist bijna alleen maar treinstellen. Het voordeel van een losse, getrokken trein, is dat je die zo wat langer kunt maken; plak er gewoon wat wagens achter in de spits. In Nederland gaat dat niet zo makkelijk. En over vandalisme? Waarom zijn die treinen in Duitsland dan nog niet vernield? Waarom kan het in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italie, etc. wél zo, maar in Nederland niet? En anders stel ik voor een toeslag in te stellen: zoals €1,50 voor een reis voor <100 km, en €2,50 voor een langere reis. En eventueel zou je abonnementen voor die toeslag kunnen verkopen, zoals voor €50 per jaar verder vrij met toeslag-treinen kunnen reizen. Daar gaan we nu maar niet verder op in. Wel moet ik zeggen, dat ja, in Duitsland betaalt men voor intercity's een toeslag van ong. €2-4. Je kunt er ook voor reserveren, €2. In het Duitse stelsel is een intercity wat hoger dan een Nederlandse intercity. |
Citaat:
In CH is wel goedkope aanbieding ja, maar das nu nie relevant :/ |
Citaat:
Daar word in andere landen ook niet over geklaagd, bovendien zijn daar systemen voor gebruikt om het geluid te onderdrukken, met als gevolg dat een Duitse IC met 200 stiller is dan een Nederlandse op 120. Vooral te danken aan de (geluidsarme) loc; de wagens zelf hebben geen aandrijving, en dus komt het enige geluid uit de loc, die bij zo'n snelheid in een flits voorbij is. Verder hoor je alleen wat geruis. Duurder? Nee hoor... ze worden evengoed in serieproductie gemaakt. Bovendien zijn dit gewoon treinen uit de catalogus; de NS laat treinene exclusief voor zichzelf ontwerpen, waardoor NS-treinen wel 2x duurder zijn dan DB-treinen. Extra treinen? Nee, gewoon langere. In Zwitserland bvb. rijden gewoon IC-dubbeldekkers van 20 wagens uurdiensten, dat is daar normaal. Een Duitse IC telt ook vaak 12-16 wagens. Dit is nog maar de helft van een Zwitserse IC: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1012421112 1ste klas? Dat kost toevallig wel heel wat meer. En ik wil niet als vee worden behandelt. Al die foto's die in dit topic staan, zijn overigens van 2de klas wagens. |
de NS heeft nu al geen geld om die stomme treinen op tijd te laten rijden,dus ik denk dat beter eerst dat moet worden aangepakt
|
Citaat:
Verder is er op za/zo het Schönes-wochenende-ticket, waarmee je voor €21 de hele dag met álle regionale treinen in heel Duitsland kunt reizen. Zo kun je in één dag van Emmerich naar München, voor €21. De echte treinengek haalt zelfs Innsbruck op één dag zo. http://forum.scholieren.com/biggrin.gif Zie http://www.bahn.de/pv/angebote/spare...e_ticket.shtml . De gewone prijzen... ik zoek. Im Fernverkehr ab 101 km 2. Klasse 14 Cent/km 1. Klasse 21 Cent/km Die Fahrpreise werden im Fernverkehr auf 20 Cent, im Nahverkehr auf 10 Cent nach unten geglättet. Zuschläge EuroCity/InterCity: (Kauf im Zug EUR 4,60)* pro Fahrt EUR 3,60 Zuschlagpflichtige IR- und D-Züge: (Kauf im Zug EUR 2,50)* pro Fahrt EUR 1,50 Zie verder http://www.bahn.de/pv/angebote/basis...ispreise.shtml . Je kunt ook zéér goedkoop online boeken: http://surfandrail.bahn.de Ook vanaf Amsterdam, overigens. En in Duitsland kun je voor véél landen Sparpreis-tickets kopen: Für folgende Länder bietet die Deutsche Bahn zusammen mit den Partnerbahnen Sparpreise an: Belgien, Dänemark, Kroatien, Luxemburg, Niederlande, Österreich, Polen, Schweiz, Slowenien, Tschechien, Ungarn, Litauen, Lettland, Russland, Weißrussland, Ukraine. Terwijl je in Nederland alléén naar Duitsland, Denemarken, Tsjechie, Zwitserland, Oostenrijk, en Hongarije een 'Superretour' kunt kopen. Als je bij NS Internationaal gewoon om een retourtje Wladiwostok vraagt, kijken ze je aan alsof ze water zien branden. In Duitsland kun je zo'n kaartje gewoon aan ieder loket kopen, en reserveren. Dat is ook zoiets: in álle landen kun je op ieder station internationale tickets kopen, en (internationale of binnenlandse) plaatsen reserveren. Maar in Nederland niet; hier moet je naar 'een van de grotere stations' voor 'NS Internationaal'. In Duitsland/Zwitserland kan het op ieder station met een loket en een computer. http://www.bahn.de/pv/angebote/inter...parpreis.shtml Bovendien kost een plaatsreservering maken je in Nederland f7, in Duitsland DM5 met een aansluitende gratis. Wil je dus met één keer overstappen van Arnhem naar Innsbruck: dan kost dat je in Arnhem voor 2 reserveringen f14, in Emmerich DM5. Plus een treinkaartje naar Arnhem, wanneer je zoals ik niet in een van de plaatsen met NS Internationaal woont. Lijkt me dan toch redelijk als NS-I je de kosten voor je treinkaartje uit je woonplaats naar het dichtstbijzijnde NS-I loket vergoedt. Mooi niet... |
Citaat:
of de stoelen lekker zitten enzow boeit mij heus nie alleen dr zijn te weinig zitplaatsen,en meer comfort betekend ook hogere prijzen terwijl ik al 75 piek per keer moet betalen om me vriendke ff te kunnen zien http://forum.scholieren.com/frown.gif |
Koplopers zitten prima IMHO, beetje gezeur dit.
|
Citaat:
de NL treinen zijn nog geeneens zo slecht qua comfortabiliteit. Moet je maar eens in Engeland de trein nemen, dat zijn gewoon houten zitbankjes zonder enige verlichting. |
1) Ja, ik bedoelde ook trein 1 http://forum.scholieren.com/redface.gif
2) Ik ben best tevreden over de Nederlandse treinen 3) Ik ben zelf ook in Zwitserland met de trein geweest en die vond ik toch een heel stuk minder dan de treinen van de NS. Gammel&krap&vies. Frankrijk spant de kroon wat betreft slechte treinen: er wordt niet eens gecontroleerd, dus er liggen de meest ongure personen 's avonds, het stinkt er en om nu te zeggen dat ze proper zijn, nou nee. Zelf wij als toeristen kochten na drie keer geen kaartje en we hebben veel geld bespaard daardoor. |
Citaat:
Treinen die veel minder goed zitten, dat zijn de treinen van het type plan T (voor de leken onder ons, het lijkt op een gewone standaard stoptrein, alleen inplaats van 2 is ie nu 4). Deze treinen zijn voorzien van stoffen bankjes, maar die zijn ingesteld op een beenruimte van een persoon die niet veel langer is dan 1.70 meter. Ik had toch het idee dat de gemiddelde Nederlander veel langer was dan die 1.70 m. Maar belangrijker is dat ze op tijd rijden. En dan kan comfort mij niet zoveel schelen |
Ik snap wel een beetje wat Fleet Admiral bedoelt. Maar dan niet alleen over het zitcomfort.
Ik ben zelf op uitwisseling naar Zwitserland geweest. Ik heb daar mijn ogen uitgekeken over het goede openbaar vervoer. Wij kregen een kaart voor 7 dagen onbeperkt openbaar vervoer in een bepaalde regio. Wij hadden dan de regio Reinfelden-Basel. Dat koste echt heel weinig. 25 zwitserse franken (1 frank is 0,68 euro) Je kon van de trein, in de tram in de bus op diezelfde kaart. Heel erg handig.. Alles zag er veel netter uit en was beter georganiseerd. In Nederland is het gewoon heel erg slecht geregeld en ik ben het met de anderen eens dat de prioriteit moet komen op meer zitplaatsen en beter punctualiteit..Maar ik denk naar graag terug aan Zwisterland, waar alles heel mooi, comfortabel en goed geregeld was. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.