Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Bouw een raket zonder chemie (wedstrijd) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=298037)

Just Johan 04-12-2002 19:21

Bouw een raket zonder chemie (wedstrijd)

Wat ik vond in de Natuur&Techniek van deze maand:
Citaat:

Bouw een raket zonder chemie
Omdat ESA nu een prijs beschikbaar heeft gesteld voor de winnaar, herhalen we de raket-bouwprijsvraag uit nummer 11, 2002 [...]

De opdracht: bouw van een petfles of op 'petflesformaat' een zo snel mogelijke raket zonder gebruik te maken van chemie. Verbrandingsmotoren en ontploffingen zijn uit den boze, want het mag niet te gevaarlijk worden.
De raket mag niet korter zijn dan tien centimeter en niet langer dan vijftig centimeter. Materiaalkeuze is vrij.

De lancering: Op zaterdag 29 maart houden we een wedstrijd bij het wetenschapsdoecentrum NeMo in Amsterdam en schieten we alle bouwwerken de lucht in. We zullen met een camera de (begin)snelheid van de raketten meten over de eerste paar meter.

De prijs: Degene die de snelste raket bouwt, mag via een live transmission de lancering van de Mars Express meebeleven bij Space Expo te Noordwijk en krijgt daar een VIP-behandeling. De lancering van de Mars Expres vindt plaats in mei/juni 2003. De winnaars van de tweede en derde prijs mogen een keuze maken uit ons boekenfonds.

Meedoen: Inschrijvingen moeten voor 1 januari 2003 binnen zijn bij de Prijsvraagredactie N&T, Postbus 256, NL-1110 AG Diemen of redactie@natutech.nl o.v.v. 'prijsvraag raket'
Ik heb geen idee hoe je je raket moet emailen :D of wat een live transmission is, maar het klinkt toch vrij interessant ;)

Hoe zou jij zo'n raket in elkaar zetten?

Dr. Oetker 05-12-2002 12:03

ligt eraan of die raket in de lucht ook nog moet kunnen versnellen..
zo niet dan zou ik een hele grote katapult bouwen
of een opwindmechanisme anders

CraigDavid 05-12-2002 18:33

het is eigenlijk heel simpel
vul een 1,5 literfles cola voor de helft/driekwart met water. bouw een installatie zodat de bovenkant op de grond gericht staat. zet een kurk op de opening en maak een klein gaatje in die kurk en verbind dat gaat je met een pomp. pomp net zolang totdat de druk erg hoog wordt, haal de kurk/pomp weg en de fles schiet weg.

ik ga het niet tot de details uitwerken maar zo zit het ongeveer in elkaar

EvilSmiley 05-12-2002 20:33

bovenstaande methode is zeer bekend en werkt an sich wel goed.

maar ik denk dat het iets anders word. Wel met lucht druk, maar een verbeterde versie ofzo..

jbtq 08-12-2002 21:12

Volgens mijn kan je inderdaad een verbeterde versie maken. ben vorige jaar op kijk rockte launch geweest en daar lanceerde we ook eerst een fles met alleen water, maar daarna hebben we hetzelfde gedaan alleen hebben we die fles "opgevoerd". volgens mijn ging dat door middel van het gebruik van de kopjes van lucifers. Doordat de druk in de fles dan een stuk groter word dan wanneer je hem op pompt, gaat hij hoger. Hoe en precies weet ik niet meer...

tacidvs 10-12-2002 11:06

In princippe kan je een waterraket bouwen, altijd leuk. Maar als je werkplaats met draaibank hebt, goede compressor en een €500, heb je meer lol ;) Gewoon zoeken op waterraket, dan kom je een eind. Het irritantste is altijd de rubberen ring zoeken om de fles op te zetten...

Als je met plastics om kunt gaan, zou je een betere raket kunnen bouwen, maargoed, is wat gezeur enzo.

Mocht je een leuke werkplaats hebben en een boel geld, mag je me altijd mailen :)

Lucky Luciano 11-12-2002 19:23

Je mag dus ook geen gasreactie laten optreden? Of een reactie waar energie bij vrij komt?

Just Johan 11-12-2002 20:37

Citaat:

darkshooter schreef:
Je mag dus ook geen gasreactie laten optreden? Of een reactie waar energie bij vrij komt?
nee, chemische reacties zijn niet toegestaan.

Plusmarktboy 18-12-2002 12:38

Citaat:

tacidvs schreef:
In princippe kan je een waterraket bouwen, altijd leuk. Maar als je werkplaats met draaibank hebt, goede compressor en een €500, heb je meer lol ;) Gewoon zoeken op waterraket, dan kom je een eind. Het irritantste is altijd de rubberen ring zoeken om de fles op te zetten...

Als je met plastics om kunt gaan, zou je een betere raket kunnen bouwen, maargoed, is wat gezeur enzo.

Mocht je een leuke werkplaats hebben en een boel geld, mag je me altijd mailen :)

Maar een compressor moet toch worden aangestuwt door brandstof of door elektriciteit? Maar idd is een waterraket erg goed. Gewoon onder hoge druk zetten d.m.v. zuigers

REIE 18-12-2002 14:36

Citaat:

CraigDavid schreef:
het is eigenlijk heel simpel
pomp net zolang totdat de druk erg hoog wordt, haal de kurk/pomp weg en de fles schiet weg.

Is dat niet link als je die kurk uit die geladen fles haalt, of moet je doorpompen totdat-ie weg schiet?

REIE

CraigDavid 18-12-2002 18:03

Citaat:

REIE schreef:
Is dat niet link als je die kurk uit die geladen fles haalt, of moet je doorpompen totdat-ie weg schiet?

REIE

je haalt het natuurlijk niet met je handen weg. hij moet niet zelf wegschieten, want anders schiet hij al weg bij een lage druk en zal hij niet ver komen. je moet een mechanisme bedenken waardoor je de kurk op een afstand eruit kan halen, met een touw of zo.

Havock 19-12-2002 19:40

*bind raket aan 20 heliumbalonnen*

oh, hoe moet ook nog snel zijn.

electrisch ventilatortje eraan...

kutbende, zo win ik het niet..

co2 patroon gebruiken, stabilisatievinnetjes erop, klaar.

en wat dacht je van voetkracht.

ofwel:

1- u houd de raket in uw handen.
2- u neemt een korte aanloop
3- u schopt met alle macht de raket omhoog.

Paperz 19-12-2002 21:32

Zag laatst nog een docu over die sonde ionenmotor... maar die scheen alleen in de ruimte te werken...

maar goed, een katapult lijkt me ook de beste optie, gewoon een soort kruisboogsysteem... (denk dat een petfles formaat op een kruisboog nog een aardig eind kan komen)

Havock 20-12-2002 16:49

catapult ala jackass?

Manus J. van Alles 23-12-2002 14:42

Citaat:

Havock schreef:
en wat dacht je van voetkracht.

ofwel:

1- u houd de raket in uw handen.
2- u neemt een korte aanloop
3- u schopt met alle macht de raket omhoog.

Helaas, voetkracht=spierkracht en spierkracht wordt chemisch opgewekt door omzetting van allerlei zooi :p

Dat is toch chemisch?

Havock 24-12-2002 12:53

Citaat:

Manus J. van Alles schreef:
Helaas, voetkracht=spierkracht en spierkracht wordt chemisch opgewekt door omzetting van allerlei zooi :p

Dat is toch chemisch?

:/

als je het zo gaat bekijken is alles chemisch :|

en dat catapult idee dan? (A)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.