Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Euthenasie bij kinderen, kan dat? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=29853)

QuietNoise 13-02-2002 21:02

Euthenasie bij kinderen, kan dat?

Stel, een kind/baby is ziek, heeft geen vooruitzich om ooit nog beter te worden, heeft 24 per dag vrezelijke pijn.het kind is nog te klein om de keuze zelf te maken, mag je als ouder dan beslissen om een eind aan het leven van je kind te maken? volgens de wet mag het niet, maar wat vinden jullie ervan?

(zie b&w van 13-2)

Arita 13-02-2002 21:09

interessant....maar volgens mij zou het niet kunnen, volgens mij hoor je bij euthanasie zelf de beslissing te nemen over je leven...dus zou je moeten afw8ten tot het kind wat ouder is (denk ik tenminste)

Aafster 13-02-2002 21:17

ja dat mag,... als de ouders het goed keuren.. vanaf 12 jaar mag je zelf beslissen of je euthanasie wil laten plegen of niet...

Ianto 13-02-2002 22:22

Citaat:

funny-1 schreef:
ja dat mag,... als de ouders het goed keuren.. vanaf 12 jaar mag je zelf beslissen of je euthanasie wil laten plegen of niet...

Het probleem is dat het al een lastig onderwerp is als de persoon in kwestie wel handelingsbevoegd is.
Om te zeggen dat het een nogal ingrijpende beslissing is is overbodig lijkt me.
Hoe kunnen ouders een beslissing nemen voor een kind die voor een volwassene zelf al moeilijk is?
Hoe kan iemand uberhaupt een dergelijke beslissing voor een ander nemen, zeker als die ander niet alle aspecten kan overzien?

Lastig, ook wettelijk gezien.

QuietNoise 14-02-2002 10:58

maar stel dat dat kind nog niet kan praten en nog maar een paar maanden te leven heeft. en ontzettend pijn lijdt??

[Dit bericht is aangepast door QuietNoise (14-02-2002).]

Dj Pjotr 14-02-2002 11:15

moeilijk, is de Nederlandse maatschappij nog niet aan toe denk ik....

Silent Enigma 14-02-2002 11:23

ZELFS de nederlandse maatschappij niet.. is moeilijk vraagstuk

Lucky Duck 14-02-2002 12:17

Citaat:

QuietNoise schreef:
maar stel dat dat kind nog niet kan praten en nog maar een paar maanden te leven heeft. en ontzettend pijn lijdt??

[Dit bericht is aangepast door QuietNoise (14-02-2002).]

In dat geval vind ik dat het wel moet kunnen, als het zeker is dat het kind doodgaat (voor zover dat zeker kan zijn dan) en ontzettend veel pijn heeft.

soulless 14-02-2002 13:06

Voor heel ongelukkig geboren baby's is meestal wel iets te regelen met een arts.. Illegaal ja.. Pech. Je gaat een kind met een open ruggetje enzo toch niet nog maanden laten liggen creperen?

Silent Enigma 14-02-2002 13:07

Citaat:

soulless schreef:
Voor heel ongelukkig geboren baby's is meestal wel iets te regelen met een arts.. Illegaal ja.. Pech. Je gaat een kind met een open ruggetje enzo toch niet nog maanden laten liggen creperen?

ik ken mensen met een open ruggetje die nu gezond leven (gelukkig?) die hoef je toch niet in te laten slapen?

soulless 14-02-2002 13:11

Ehm, ja jij kent vast heel veel mensen met een open ruggetje. En heel veel gelukkige mongooltjes, en er zit ook nog wel een happy schizofreen bij.

Waar het om gaat is dat die dus blijkbaar overleefden en ik het hier over terminale gevallen heb.

Ianto 14-02-2002 13:40

Dan zou je ook kunnen stellen dat je kunt aborteren tot vlak voor de bevalling.
Het probleem blijft dat de persoon in kwestie er geen zeggenschap over heeft (of kan hebben).

Euthenasie vind ik prima maar als de persoon er zelf niet over kan beslissen omdat hij of zij nog te klein is krijg ik er een naar gevoel bij.

mitoya 14-02-2002 16:28

ik vind dat als het kind echt geen overlevingskansen heeft je dan als ouder wel euthanasie mag overwegen, anders krijg je zo'n kleineblondedoodverhaal dat de ouders helemaal kapot gaan.

DutchECK 14-02-2002 16:49

Voor euthanasie in deze gevallen moet, IMHO, een (nog) strenger beleid worden gevoerd dan met 'gewone' euthanasie. Het moet echt 100% zeker zijn dat het kind nog maar kort te leven heeft in pijn.

maantje_2 15-02-2002 07:48

Citaat:

Ianto schreef:
Dan zou je ook kunnen stellen dat je kunt aborteren tot vlak voor de bevalling.
Het probleem blijft dat de persoon in kwestie er geen zeggenschap over heeft (of kan hebben).

Euthenasie vind ik prima maar als de persoon er zelf niet over kan beslissen omdat hij of zij nog te klein is krijg ik er een naar gevoel bij.

ja, maar bij abortus weet je niet of het kind ook zo ondraaglijk lijdt

ZzZzJaNtAlZzZzkiE 17-02-2002 21:08

ik vind dit meestal wel moeilijk, denk wel meerdere mensen. Vandaar dat het niet is toegestaan denk ik....nee ik vind het niet echt kunnen het kind is te klein om zelf een keuze te maken....maar waarschijnlijk ook te klein om te zeggen.....of te laten blijken dat het daadwerkelijk iets mankeerd....pijn kan ook van binnen zitten...maar nee niet doen!! Eerst maar eens onderzoeken..wat het kind mankeerd. Lijkt mij eerlijk gezegt verstandiger http://forum.scholieren.com/smile.gif

twiety 21-02-2002 12:05

"Euthenasie bij kinderen, kan dat?"

Natuurlijk kan dat.

Of ik het ermee eens ben?
Ja, als 't kind en de ouders en een hiervoor in het leven geroepen toetsingsinstantie het in dat geval daarmee eens zou zijn.

Tangaslip Jongentje 22-02-2002 10:27

ik vind van niet, tis niet natuurlijk... Maar het kind mag wel zelfmoord plegen van mij...

Black Sugar 25-02-2002 17:07

Citaat:

QuietNoise schreef:
Stel, een kind/baby is ziek, heeft geen vooruitzich om ooit nog beter te worden, heeft 24 per dag vrezelijke pijn.het kind is nog te klein om de keuze zelf te maken, mag je als ouder dan beslissen om een eind aan het leven van je kind te maken? volgens de wet mag het niet, maar wat vinden jullie ervan?

(zie b&w van 13-2)

Ik vind dat als een kind echt oveel lijd, dat het mag.
Waarom zou dat kind wel pijn mogen lijden onder enige toekomst en derglijke als een volwasenne dat niet hoefd.
Het lijkt me wel een heel erg moeilijke beslissing voor de ouders. Maar als blijkt dat het eigenlijk echt beter is voor het kind... Dan lijkt het me een goede oplossing, hoe moeilijk het ook al ijn.

waaromniet? 25-02-2002 21:10

Natuurlijk kan het, of het wenselijk is is iets anders.

Ik denk dat dit niet wenselijk is. Euthanasie acht ik over het algemeen sowieso niet wenselijk, hulp bij zelfdoding wel. Bij euthanasie is het mijns inziens nooit exact te beoordelen, ik vind dat de persoon in kwestie ALTIJD ZELF moet oordelen. Op het moment kan iemand heel erg lijden, maar toch is de kans vrij groot dat voor die persoon de overlevingsdrang zwaarder weegt, en hij/zij dus niet dood wil. Ik vind niet dat we dat risico mogen nemen... Wanneer iemand het zelf aangeeft vind ik dat het ALTIJD wel moet kunnen...

Jozzy 25-02-2002 21:35

Ik ben alléén voor in het geval dat het kind 24/7 bijzonder hevige pijn heeft en zal hebben en dus geen goed levensvooruitzicht heeft.

Isa 26-02-2002 14:08

Citaat:

waaromniet? schreef:
Euthanasie acht ik over het algemeen sowieso niet wenselijk, hulp bij zelfdoding wel.
wat is het verschil? euthanasie is vrijwel altijd hulp bij zelfdoding.

QuietNoise 26-02-2002 14:14

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
wat is het verschil? euthanasie is vrijwel altijd hulp bij zelfdoding.[/B]
dat dacht ik ook al...

[Dit bericht is aangepast door QuietNoise (26-02-2002).]

waaromniet? 26-02-2002 14:29

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
wat is het verschil? euthanasie is vrijwel altijd hulp bij zelfdoding.
Als ik het goed heb dan is officieel euthanasie het laten inslapen van iemand die zelf niets meer kan. Die bijvoorbeeld in coma ligt... Hulp bij zelfdoding is bijvoorbeeld het verstrekken van middeltjes die die de persoon in kwestie in staat stelt er zélf een eind aan te maken.

marla85 01-03-2002 20:05

Citaat:

QuietNoise schreef:

(zie b&w van 13-2)

Ik vind dat de ouders daar wel over mogen beslissen, ik zou mijn kind echt niet willen laten lijden alleen omdat hij/zij daar nog niet over kan beslissen

QuietNoise 02-03-2002 20:58

dat vind ik nou ook!!
nou den haag nog ff overtuigen...

spacegirl 02-03-2002 21:03

ja dat mag,het is voor mensne die in hun laatste levensperiode zitten en continu pijn hebben,dus ook voor kinderen.
Het moet aangevraagt worden en als de dokter het goedkeurt moet een andere onpartijdige dokter komen om het ook goed te keuren.

Conan the Librarian 02-03-2002 22:46

Citaat:

QuietNoise schreef:
[B]maar stel dat dat kind nog niet kan praten en nog maar een paar maanden te leven heeft. en ontzettend pijn lijdt??
[B]
Wat mij betreft wel.
Zeker als het kind dus sowieso niet verder zal leven, nooit een eigen leven zal krijgen, altijd ziek, zwaar ongelukkig is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.