![]() |
Domme vraag misschien, maar ja...
Stel: je hebt een AMD athlon, is die dan gelijk aan een AMD thunderbird????
|
Als je een AMD Athlon Thunderbird heb wel ja, als je een normale(wat oudere) Athlon hebt niet.
|
ik heb men athlon van in januari, is dat een oude???
Alvast bedankt |
Een thunderbird is nix meer dan een type athlon met meer en een snellere (on-die)cache dan zijn voorganger. Momenteel zijn er 2 versies van de athlon in de omloop de nog sporadisch voorkomende "classic" atlon in een slot a verpakking en de thunderbird, die meestal geleverd wordt in een socket a verpakking. Hij is er ook in slot a geweest, maar dat was alleen voor de grote oems met overschotten aan slot a mobo's.
Als je dus een socket a athlon hebt kun je dus met zekerheid zeggen dat je een thunderbird hebt. Rob |
Citaat:
Ander design (architectuur) .18 micron ipv .25 |
Ehm, Elpie, was Thunderbird niet gewoon de codenaam voor de Athlon die niet wou verdwijnen omdat hij zo leuk klonk? Dat had ik tenminste gehoord.
|
Ik geloof het ook. Officieel heet de nieuwe AMD gewoon Athlon "with 256k performance-enhancing cache" (of zoiets). In ieder geval, de oude Athlon (met 512k op 1/3 of 2/5 divider) word allang niet meer gemaakt, dus in de folders van bijvoorbeeld Dixons enzo zal de chip bv. gewoon AMD Athlon 1100 genoemd worden. Maar in de advertenties van de meer "hobby"gerichte zaken, en Internet-postorderbedrijven, zie je wel vaak Thunderbird staan.
|
thunderbirds zijn betere gamesmachines dacht ik
|
De eerste Athlon was de K7 slot A athlon.
Deze zijn nu nog te vinden al zijn ze zeer schaars. Eigenschappen: Slot A .25 micron Off die cache op 1/2, 1/3 of 2/5 van de 512kb processor snelheid. 100Mhz FSB effectief meen ik. Omdat Intel met de coppermine een betere processor in handen had is AMD ook maar aan het herbakken gegaan. Maar daar waren nieuwe moederden voor nodig. Gevolg --> eerst maar een aantal Slot A versie's. Die nu mooi zijn opgevolgd door socket A borden. De Thunderbird is net zoals spitfire en Mustang een code naam. En deze Thunderbird heet nu ook Athlon. Om verwarring te voorkomen met de Slot A Athlons wordt ie vaak Thunderbird genoemd. Kenmerken Thunderbird: Socket A 256kb cache On die cache op processor snelheid .18 micron 200Mhz FSB 266 Type C met EV6(cmiiw) Bus. Alles boven de 1000Mhz is Thunderbird. Classic Athlon Type A Thunderbird Type B Thunderbid Type C is met 266Mhz FSB. Zo zijn ze oook te onderscheiden. |
Citaat:
Om onderscheid te kunnen maken tussen ouwe en nieuwe Athlons worden nieuwe Athlons thunderbirds genoemd. Ik geloof dat je als je een 800MHz+ AMD hebt je sowieso een TB hebt. Zie voor de rest de uitleg van Elpie. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20. |