Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Zondaars! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=302770)

azaziël 09-12-2002 10:15

Zondaars!

Wat is jullie grootste zonde, die jullie toe willen geven uiteraard

ABrules 09-12-2002 12:35

waarschijnlijk dat ik hier op reageer...

damaetas 09-12-2002 13:07

onverschilligheid voor bepaalde dingen (en voor andere dan weer net het tegenovergestelde, heel raar)

barkrukkie 09-12-2002 13:47

Citaat:

damaetas schreef:
onverschilligheid voor bepaalde dingen (en voor andere dan weer net het tegenovergestelde, heel raar)

Isa 09-12-2002 15:48

dan moet ik eerst een lijst hebben met alle zondes.

en daar valt over te discussieren. vandaag nog een femaler christen, ik vroeg of ze voor strengere straffen was of niet, zij zei ja voor strengere straffen (vader is rechter) , dus ik proberen een hele discussie op gang te brengen over 'zalig zij de zachtmoedigen' en 'oordeelt niet want dan zul je worden geoordeeld', maarja jammer geoeg lijkt zij niet echt van discussies te houden en wilde dus dat de discussie al snel stopgezet werd. kan er niet tegen, geef dan gewoon toe dat je niet volgens die bijbel leeft en er alleen de delen uithaalt die je zelf leuk vind. maarja.

damaetas 09-12-2002 16:20

nog zonden: onkuisheid :o , vraatzucht (maar gelukkig geen gierigheid/egoïsme dus: *bied iedereen stukkie mokka-jokola aan* :D ), krankzinnigheid (naar't schijnt is dat ook een zonde, pfrt), ...

ik ben niet zo braaf eigenlijk, geef ik onder moeite toe.

Artemis 09-12-2002 17:13

ik vin alles wak doe wel puik eigenlijk

Joostje 10-12-2002 14:58

Citaat:

[SAC]Artemis schreef:
ik vin alles wak doe wel puik eigenlijk
is gebrek aan zelfkritiek een zonde?

Menahem 10-12-2002 17:55

Is het een zonde om niet te doen wat je hart je ingeeft? :confused:

azaziël 10-12-2002 19:16

dat is afhankelijk wat je hart je ingeeft en wat je verstand je zegt denk ik, ik denk dat je geweten een mix van beiden is.
Het is niet alleen een zonde dat je niet doet wat je zelf juist acht, ook wat "de maatschappij" hiervan vindt.
Wat jij een zonde vindt kan een ander heel normaal vinden
Allemaal afhankelijk van de samenloop van omstandigheden.

D@mien 10-12-2002 19:23

Ik bén een zonde....:p Ik heb bijna alle 7 hoofdzondes al gehad of heb ze nog :cool: (ik = aardslui, inhalig, wraakzuchtig...you name it, and it's me:p)

cha0s 10-12-2002 19:23

als je even een lijst zou kunnen geven met zondes, kruis ik wel aan waar ik me schuldig aan maak :p

azaziël 10-12-2002 22:07

ja dahag, moek jullie werk gaan opknappen zeker,
geen fantasie ofzo?

cha0s 10-12-2002 23:57

ik weet niet wat jij onder zonde verstaat.

Your NME 11-12-2002 00:10

In mijn ogen bestaan zonden niet. Maar als je de 7 hoofdzonden erbij haalt de iemand verzonnen heeft, dan:
Luiheid, boven alles
Ijdelheid
Vraatzucht
Afgunst
wellust
woede en gierigheid

Daarbij vast ook nog een berg zondes, waarvan ik geeneens weet dat ze zondes zijn. Maar ik ben een gelukkig mens. Gelukkiger dan de meest heb ik het idee, dus zo slecht kan het niet zijn

azaziël 11-12-2002 08:31

vooruit dan: laten we stellen dat een zonde iets is waar je veel spijt van hebt, zo goed?

cha0s 11-12-2002 08:32

Citaat:

azaziël schreef:
vooruit dan: laten we stellen dat een zonde iets is waar je veel spijt van hebt, zo goed?
in dat geval leef ik zonder zonde.

Tsasil 11-12-2002 11:36

Citaat:

azaziël schreef:
Goh, wat is het leven toch makkelijk :D

Not for Sale 11-12-2002 13:03

Citaat:

Joostje schreef:
is gebrek aan zelfkritiek een zonde?
Mogelijk, maar daar kan je alleen zelf over oordelen.
zie de paradox :p

Zonden zijn creepy.
Zonden bekennen even creepier.

azaziël 11-12-2002 13:05

het leven is creepy, en ikin het bijzonder, vandaar deze creepy vraag in de meest creepy tijd van het jaar. :o

Not for Sale 11-12-2002 13:10

Citaat:

azaziël schreef:
het leven is creepy
enig vergelijkingsmateriaal bij de hand?

azaziël 11-12-2002 13:26

jij kickt wel gigantisch op vergelijkingsmateriaal istnie?
Maar ik zal je bij deze een beetje tegemoed komen:
Geloof - creepy :o
familie - creepy :o
gevoel in je buik als je verliefd bent - creepy :o
Henny Huisman - creepy :o
Een mooie vrouw hebben, maar het toch nooit helemaal vertrouwen of je haar nou alleen hebt - creepy :o
nerveus zijn voor iets - creepy :o
de toekomst van de aarde - creepy :o
niet weten waar de menselijke hersenen toe in staat zijn - creepy :o
hele goeie seks terwijl je ook slechte schijnt te kunnen hebben - creepy :o

Need I say more? :eek:

Not for Sale 11-12-2002 14:24

Citaat:

azaziël schreef:
Jij kickt wel gigantisch op vergelijkingsmateriaal istnie?

Oh ja! :D
Is zeer noodzakelijk om dingen te kunnen relativeren.

Maar goed. Zonden, die je met je mee draagt, die in je ziel gegrift staan? Is dat wel verenigbaar met christelijke vergeving? Waarom doen christenen daar überhaupt zo moeilijk over en dan zeggen dat ze vergevingsgezind zijn? Waarom moet je er zo'n kunstje voor God bij doen? Kunstjes, ja. Van die dingen die je hond moet doen voor een koekje.

Menahem 11-12-2002 14:29

Waarom vebind jij zonden met het Christendom?
Zonden kunnen daar geheel los van staan, is een gewoon woord.
Niet per sé in verband met christendom...
K
unnen we zonden hier definiëren als:
Iets wat je hebt gedaan, wat je (achteraf of niet) beter niet had kunnen doen en dus spijt van hebt ?

Verder ben ik het trouwens wel met je eens wat betreft het christendom en hun "vergevingsgezindheid"

Not for Sale 11-12-2002 14:41

Citaat:

Semyaz schreef:
Waarom vebind jij zonden met het Christendom?
Zonden kunnen daar geheel los van staan, is een gewoon woord.
Niet per sé in verband met christendom...
K
unnen we zonden hier definiëren als:
Iets wat je hebt gedaan, wat je (achteraf of niet) beter niet had kunnen doen en dus spijt van hebt ?

Verder ben ik het trouwens wel met je eens wat betreft het christendom en hun "vergevingsgezindheid"

Ik verbind Christendom met zonden. Andersom is inderdaad een te algemene bewering. Ik haalde alleen Christendom erbij vanwege mijn ontoereikende kennis over andere religies.

Maar ik denk wel dat 'zonde' een religieus woord is. Net zoals woorden als 'heilig' en 'hel'.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.