Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Cd-rom speler leest niet meer! (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=30451)

Orion16 13-05-2001 10:17

Cd-rom speler leest niet meer!

Hallo,

De cd-rom speler in mijn comp. leest al een tijdje niet meer. Als ik er een cd instop (die ik schoon heb gemaakt en dus goed leesbaar moet zijn!) dan hoor je m' wel zoemen en dat lampje knippert maar hij leest hem niet, geen enkele cd trouwens, of het nu een CD-RW of een audio-cd is.

Mijn cd-rom speler is 36 speed en hij is hoogstens 2 jaar oud, dus dat hij versleten is lijkt me sterk...

Wie kan mij helpen??

robdr 13-05-2001 11:46

hmz.. het lijkt me ook stug dat die kapot is.

schroef h'm eens open ( en ff de printplaat er van af halen) en kijk dan of de lens niet vastzit en maak de lens ff schoon. je kan ook wat olie op de rails doen zodat de lens zich beter kan bewegen

Orion16 13-05-2001 12:18

Citaat:

robdr schreef:
hmz.. het lijkt me ook stug dat die kapot is.

schroef h'm eens open ( en ff de printplaat er van af halen) en kijk dan of de lens niet vastzit en maak de lens ff schoon. je kan ook wat olie op de rails doen zodat de lens zich beter kan bewegen

Bij het kruidvat kun je van die cleaning-cdroms halen helpt dat ook?

S 13-05-2001 14:21

Citaat:

Orion16 schreef:
ja, maar je kunt net zo goed ff zelf de lens schoonmaken.

Orion16 13-05-2001 15:11

Ik heb het hele ding uit elkaar gehaald, en dat motortje om het loopwerk aan te drijven heb ik er ook uitgehaald. Alleen, als ik hem heen en weer beweeg hoor ik balletjes rollen ofzo, zou dat motortje gekogellagerd zijn?

P.s: Hoe maak je de lens schoon, met een wattenstaafje, en wat voor spul moet ik dan hebben?

Dreams 13-05-2001 18:47

Citaat:

Orion16 schreef:
NOOIT DOEN! Met die cd-lens cleaningcd's mol je gelijk je hele laser! Dr zitten borsteltjes onder en die schuren zo je laser af!

robdr 13-05-2001 18:56

Citaat:

joosie50 schreef:
NOOIT DOEN! Met die cd-lens cleaningcd's mol je gelijk je hele laser! Dr zitten borsteltjes onder en die schuren zo je laser af!
lul toch niet, die dingen werken best als je stof op de lens hebt. De lens is altijd nog van glas of een hard soort kunstof.

Als je btw de lens daag schoonmaken moet je wel ff opassen dat je het met een goede vloeistof doet. Ander kun je de coating die over de lens zit beschadigen

robdr 13-05-2001 19:00

Citaat:

Orion16 schreef:
P.s: Hoe maak je de lens schoon, met een wattenstaafje, en wat voor spul moet ik dan hebben?
met dezelfde vloeistof (cd-cleanvloeistof ofzow) waar je ook cd's mee schoonmaakt, volgens mij kun je ook spiritus gebruiken, maar geen terpetine ofzow, maar dat weet ik niet zeker. Zoek maar ff op het got, daar zal over dit onderwerp vast wel een topic zijn.

Orion16 13-05-2001 19:18

Oh zo'n spuitbusje heb ik inderdaad nog liggen ja! Om cd's mee schoon te maken, ik maak er ook mijn eigen monitor mee schoon dat is veel beter dan het gebruik van die vochtige doekjes. En dit spuitbusje kan ik dus ook voor de lens van mijn cd-rom speler gebruiken?

[/B][/QUOTE]

robdr 13-05-2001 19:30

ik dnek het wel, doe het op een lapje schoon stof en vrijf daarna voorzichtig over de lens.

XCalibur 13-05-2001 21:29

Je kan ook puur-schoonmaak alchohol gebruiken.

Greetz Xc

Orion16 17-05-2001 14:14

Citaat:

XCalibur schreef:
Je kan ook puur-schoonmaak alchohol gebruiken.

Greetz Xc

Dat tast de lens toch aan? Kan ik niet beter gedestilleerd water gebruiken?

Remo 20-05-2001 15:07

Voor het schoonmaken van een de lens van je laserunit kan je het beste een beetje alcohol (of spiritus) gebruiken.

Gebruik dan een watten staafje, en wrijf het lensje voorzichtig schoon.
Succes, en de groeten

Orion16 20-05-2001 15:20

Citaat:

Remo schreef:
Voor het schoonmaken van een de lens van je laserunit kan je het beste een beetje alcohol (of spiritus) gebruiken.

Gebruik dan een watten staafje, en wrijf het lensje voorzichtig schoon.
Succes, en de groeten

Oké jongens bedankt.... Maar als de cd-rom speler nu nog niet leest wat dan? Zou het dan aan de elektronica kunnen liggen? Dan is er weinig aan te doen....

Remo 20-05-2001 21:03

Ja dan is er iets mis met de elektronica.

Ik weet niet of je er bekent bent met elektronica, maar je zou enkele dingen kunnen nameten.

maar waarschijnlijk is je CD-Rom speler overleden...

Grt Remo.

pseudoniem 22-05-2001 21:32

Ik had hetzelfde probleem...
Alleen kon ik nog wel audio CD's lezen
Ik heb mijn DVD speler uitelkaar gesloopt, en met een doekje met wat ethanol de lens schoongemaakt...
Orriginele CD-roms doen het nu al wel weer, alleen gecopiëerde en DVD's doen het nog niet.

Is er nog iets wat ik kan doen??

Orion16 22-05-2001 22:15

Citaat:

pseudoniem schreef:
Ik had hetzelfde probleem...
Alleen kon ik nog wel audio CD's lezen
Ik heb mijn DVD speler uitelkaar gesloopt, en met een doekje met wat ethanol de lens schoongemaakt...
Orriginele CD-roms doen het nu al wel weer, alleen gecopiëerde en DVD's doen het nog niet.

Is er nog iets wat ik kan doen??

Weet niet, heb ook nog een cdrom speler van philips en die leest ook geen cd'r(w)

be062603 27-05-2001 19:56

je lens kan ook stuk zijn , in dit geval kan je je cd*rom weggooien

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.