Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   staal venijn (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=306692)

ratsja 12-12-2002 19:02

staal venijn

hier ow kom spreek toch meester
tedere woorden gelanceerd in glas
balancerend wegend tegen rand
van glans en rook in dauw

op tafel ligt een medicijn
van tegen kwijn en pijn
geslepen, omhuld sterk
een snijdend staal venijn

Secreet 12-12-2002 22:28

ik mis iets van een einde...hoewel je het wel als eind ekunt zien is er toch iets wat ik eraan mis...
over het algemeen wel aardige dichtstijl, leuke verandering in je metrum...

Anne 13-12-2002 09:34

Wat is de betekenis van ow in het gedicht? Het lijkt wel spreektaal, msn-taal om het nog duidelijker te zeggen (ik zeg het altijd op msn ;)). Het staat er een beetje vreemd, ik snap het niet helemaal.
Wat betreft de reactie van Secreet: daar ben ik het wel mee eens. Naast een einde mis ik ook nog eens een begin aan het gedicht, dat zal wel aan mij liggen, maar ik vind het wel jammer. De verandering in het metrum ligt inderdaad tussen de eerste en tweede strofe, heb je daar nog een bedoeling mee?
Over het algemeen vind ik het gedicht best mooi, ik heb dus alleen een paar vragen. :)

ratsja 13-12-2002 14:39

dank jullie wel
ik zal het nog wel uitleggen, maar nu even niet.

iamre18 13-12-2002 14:43

Citaat:

ratsja schreef:
dank jullie wel
ik zal het nog wel uitleggen, maar nu even niet.

Mensje toch, wil het niet...:(

Even over het gedicht:

Ik vind de 1e zin een beetje irritant lezen, te veel woorden.
Voor de rest mooi en apart/ goed verwoord!
Soms moet ik wat zoeken naar het ritme.

(K)

~Dark Voice~ 14-12-2002 15:28

Nu iedereen toch zo bezig is met het zeuren over het niveau enzow, wil ik toch even eerlijk zijn.

Dit gedicht is grammaticaal gezien niet bepaald een hoogstandje. Er zit geen hoofdzin in. Het is meer een opsomming van mooie woorden, die verder geen samenhang hebben.

ratsja 14-12-2002 17:10

Citaat:

~Dark Voice~ schreef:
Nu iedereen toch zo bezig is met het zeuren over het niveau enzow, wil ik toch even eerlijk zijn.

Dit gedicht is grammaticaal gezien niet bepaald een hoogstandje. Er zit geen hoofdzin in. Het is meer een opsomming van mooie woorden, die verder geen samenhang hebben.

klopt, maar ik houd me ook niet vast aan bepaalde grammatica van een gedicht en zeker ook niet met stijlen en rijmschema's,
dit is puur een woordgeregen schrijfsel, meer ook niet.
En over niveau, een gedicht spreekt je aan of niet en deze is niet grammaticaal opgezet, zeker niet, houd ik me niet mee bezig :D.

tacidvs 20-12-2002 09:54

Grandiose woordkeus, wat ik nog creatief noem.

~Dark Voice~ 21-12-2002 13:11

Citaat:

ratsja schreef:
klopt, maar ik houd me ook niet vast aan bepaalde grammatica van een gedicht en zeker ook niet met stijlen en rijmschema's,
dit is puur een woordgeregen schrijfsel, meer ook niet.
En over niveau, een gedicht spreekt je aan of niet en deze is niet grammaticaal opgezet, zeker niet, houd ik me niet mee bezig :D.

Dan is het goed :D Dan is het ratsja ;)

ratsja 21-12-2002 18:51

Citaat:

Anneee schreef:
Wat is de betekenis van ow in het gedicht? Het lijkt wel spreektaal, msn-taal om het nog duidelijker te zeggen (ik zeg het altijd op msn ;)). Het staat er een beetje vreemd, ik snap het niet helemaal.
Wat betreft de reactie van Secreet: daar ben ik het wel mee eens. Naast een einde mis ik ook nog eens een begin aan het gedicht, dat zal wel aan mij liggen, maar ik vind het wel jammer. De verandering in het metrum ligt inderdaad tussen de eerste en tweede strofe, heb je daar nog een bedoeling mee?
Over het algemeen vind ik het gedicht best mooi, ik heb dus alleen een paar vragen. :)

betekenis:
als volgt

zie een persoon eenzaam aan een tafeltje
zuipend, rokend, denkend.
drinken tot de daad om het staal vennijn (= een mes)
te gaan gebruiken.

lovetear 21-12-2002 18:57

Woordgebruik is leuk, kort maar krachtig gedicht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.