Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Mystiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Spelletjes van het Boedhisme (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=307880)

Ki Fighter 13-12-2002 20:52

Spelletjes van het Boedhisme

Ik zal es maar een klein voorbeeldje geven waar de jonge Zen-leerlingen mee te maken krijgen. Wat is het geluid van een éénklappende hand? De Zen-leerling moet nu gaan mediteren en denken wat het antwoord is op de vraag.
Dit is dus een voorbeeld uit het Boedhisme om een Zen-meester te worden. Misschien dat iemand hier ook een antwoord weet? Nu moet je niet gaan aankomen met het antwoord "stilte" want dat is simpel, het moet goed doordacht zijn. Iemand die "een" antwoord weet en aanleg heeft voor de leer van "Zen?"

Isa 14-12-2002 09:23

nou heb ik het antwoord ergens gelezen maar ben het vergeten.

ik ben zelf in ieder geval 100% voor de boeddhistische filosofie.
weg met begeerte. leven de inner peace.

Ki Fighter 14-12-2002 09:30

Citaat:

Kenny McCormick schreef:
nou heb ik het antwoord ergens gelezen maar ben het vergeten.

ik ben zelf in ieder geval 100% voor de boeddhistische filosofie.
weg met begeerte. leven de inner peace.

Okee met jou kan ik praten. :D

Isa 14-12-2002 09:33

Citaat:

Ki Fighter schreef:
Okee met jou kan ik praten. :D
als het over boeedhisme gaat wel. :) heb pas nog een boek uitgelezen over het boeddhisme. geleend van mijn tante. over alle scholen iin het boeddhisme, de filosofie erachter etc.

jammer dat ik niet kan mediteren anders was ik nu al een zenmeester. :(

Isa 14-12-2002 09:34

okee dat laatste is wat overdreven.

het zou best wel eens kunnen dat dat antwoord op die vraag van jou in dat boekje stond.

Ki Fighter 14-12-2002 09:38

Maar eej waarom kun je niet mediteren? Ik kan het je wel leren hoor, jij kan mij misschien meer leren van Zen, en ik jou van de innerlijke rust.

Isa 14-12-2002 09:44

meditatie

Citaat:

Ki Fighter schreef:
Maar eej waarom kun je niet mediteren?

weet ik niet. ik heb gewoon erg afgevlakte gevoelens en kan me nauwelijks levendige voorstellingen maken. daarvoor zit ik ook al bij de acupuncturist. daar kreeg ik met naalden in mij een geleide fantasie te horen jeweetwel zo van je valt met elke ademhaling dieper in slaap... en dan later. je bevind je op een mooi pad omringd door bomen en bloemen enz. het lukt me echt niet om ook maar een beetje voorstelling te maken.
iig is het(mijn voorstelling dus) niet gedetaillleerd, niet samenhangend en absoluut niet levendig. zo ook mijn dromen en eigenlijk ook mijn wakende leven volgens mij. :(
Citaat:

Ik kan het je wel leren hoor,

sorry maar ik betwijfel dat volgens mij kan niemand mij dat leren want het komt er altijd wel op neer dat ik het zelf moet doen. IK ben degene die voorstellingen moet maken of over zo'n zen vraag te mediteren. en dat lukt me niet. ik had nog liever dyslectie dan dit.
Citaat:

jij kan mij misschien meer leren van Zen, en ik jou van de innerlijke rust.

misschien, ik heb er iig een aantal boeken over gelezen. ken je het boek "concentratie en meditatie" van christmas humpreys? :)

snotikjuh 14-12-2002 11:08

het was een eenklappende hand toch? als je het woord eenklappende eens goed bekijkt zal je zien dat het antwoord 1 klap is.
dus het geluid lijkt me relatief simpel.
ik ben niet echt heel erg bezig met het buddhistme, interreseer me er wel heel erg voor. komt door mijn moeder die mij opleid en wegwijs maakt in de spiritueele wereld, waar in haar lessen een klein beetje buddhistme in voorkomt. heb zelf ook het oshozen tarot:) is heel mooi.

hoor de uitslag van mijn antwoord wel:P
groetjes,
Malou

snotikjuh 14-12-2002 11:12

hmmz... nu ik er verder over nadenk is het ook een vriendelijk gebaar want als je klapt met 1 hand klapt je hand dubbel dus zie je het als zwaaien dus is het een symbool voor openheid en vriendelijkheid. misschien iets te ver gezocht maar oke...
Mzzlz
Malou

Hardcore 14-12-2002 15:36

Maar je hoeft niet persee een voorstelling te maken om te kunnen mediteren hoor. Er zijn talloze manieren zoals je weet.
Als er gedachtes komen moet je ze niet proberen weg te bannen, laat ze maar komen en laat ze dan weer los. Krijg je beelden in je hoofd, geen er geen aandacht aan. Om goed te kunnen mediteren doe je jaaaaaren.

ShoarmaSchaap 14-12-2002 15:37

Men klapt met twee handen.

Het geluid dat wordt geproduceerd tijdens een klap van twee handen is het resultaat van twee symetrische voorwerpen die tegen elkaar aanslaan en een geluid produceren. Dit geluid is een eenheid. Gevormd door 2 helften van een eenheid. (Zie het als een witte circel, je split hem door de helft en je hebt een hand)

Een hand is de helft van een circel -> Geen volledigheid.
Twee handen is een hele circel -> Volledigheid.

Het geluid van een eenklappende hand kan enkel worden geproduceerd uit een onvolledigheid.

Is het mogelijk om iets te prodcuren uit een onvolledigheid? Ik zeg van niet, omdat het recept onvolledig is. Het antwoord is 2 en de handen vormen 1. (Symetrie)

Het geluid van een 1klappende hand kan niet worden afgeleid van het resultaat van twee handen die klappen. Je zou kunnen zeggen dat het geluid van een 1 klappende hand de "helft" is van het geluid dat twee handen die klappen produceren.
Ik weet niet hoe het anders is uit te leggen dan met het woord "helft", onze taal kent geen andere begrippen voor de uitleg die ik zoek.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Hardcore 14-12-2002 15:42

Je snapt niet wat Ki Fighter bedoelt. Het gaat nu niet om het wetenschappelijke maar om Boedhisme, het is juist de kunst om nou iets te verzinnen wat antwoord geeft. Anders is het geen Zen meer.

ShoarmaSchaap 14-12-2002 17:00

Citaat:

Hardcore schreef:
Je snapt niet wat Ki Fighter bedoelt. Het gaat nu niet om het wetenschappelijke maar om Boedhisme, het is juist de kunst om nou iets te verzinnen wat antwoord geeft. Anders is het geen Zen meer.
Ik dacht niet aan de wetenschap of het boedhisme toen ik mn stukje schreef, dat is gewoon mijn antwoord.

Saraï_h 14-12-2002 18:40

meester wat is het antwoord nou!!? ben nieuwsgierig

snotikjuh 14-12-2002 20:55

mensjuhs? had ik t nou een BEETJE goed? :) wil wel weten eigenlijk.

en ik denk niet dat er een vast antwoord bestaat, het beste antwoord is die je in jezelf kunt vinden, want hoe meer je er over nadenkt deste meer antwoorden je kunt verzinnen. dus goede en foute antwoorden bestaan niet.

wat nog een geluid zou kunnen zijn van een eenklappende hand is als je goed luisterd (heeel goed) en je bent in innerlijke rust de verplaatsing van de lucht die de beweging van klappen maakt.

groetjes,
Malou

nu wel antwoord graag:P ben erg nieuwsgierig of ik het redelijk goed heb bedacht. maar nogsteeds denk ik dat elk antwoord er goed bij is want de opdracht is tenslotte gemaakt om je te laten concentreren op iets simpels als een beweging. je leert er wel concentratie van, en concentratie heb je nodig voor mediteren. en je bewonderd kleine dingen meer als je er over nadenkt.
das dan weer mijn filosofie er over hoor:P

Ki Fighter 14-12-2002 21:34

Klopt er bestaat geen echt vast antwoord. En iemand die dat kan goedkeuren ken ik niet, dat moet een zen-meester zijn denk ik.

snotikjuh 14-12-2002 22:27

woeijj had ik tog goed nagedacht:P
Groetjes,
Malou

Aissyla 15-12-2002 20:01

geluid van 1 klappende hand -> trein die door de, euh hoe noem je dat..., leegt heen rijd
(heb ik niet zelf verzonnen hoor, heeft een leraar ooit eens vertelt)

gladde aal 20-12-2002 00:16

Het geluid van een éénklappende hand is hoe je hem zelf voorstelt :)

Ki Fighter 20-12-2002 10:01

Citaat:

Aissyla schreef:
geluid van 1 klappende hand -> trein die door de, euh hoe noem je dat..., leegt heen rijd
(heb ik niet zelf verzonnen hoor, heeft een leraar ooit eens vertelt)

Ik vin het wel een goeie.

exodus 26-12-2002 15:54

Volgens mij bestaat er geen antwoord. Ik denk dat het gewoonweg een manier is om te mediteren. Het is trouwens wel erg leuk om hier over na te denken. :D

Ki Fighter 26-12-2002 18:43

Citaat:

exodus schreef:
Volgens mij bestaat er geen antwoord. Ik denk dat het gewoonweg een manier is om te mediteren. Het is trouwens wel erg leuk om hier over na te denken. :D
Het klopt dat er geen antwoord is, maar wel een los antwoord. Dus iedere zen-leerling heeft misschien zijn eigen antwoord.

ZuivereZien 29-12-2002 13:56

Het Zen-boeddhisme is niet bepaald mijn boeddhime('k doe meer aan Karmapa en ook de bekende Dharma, en ik moet je vertellen dat er verschillen zitten dus de oosterse(voornamelijk Nepalese/Indiase/Tibetaanse) en westerse boeddhistische leerwegen in dit soort oefeningen(die ik niet doe trouwens). mail me maar als je zin hebt : eonic_flyaway@hotmail.com. Dit is dus niet echt een antwoord op jouw directe vraag maar een aansturing om hier over te mailen.

Isa 29-12-2002 19:36

Citaat:

ZuivereZien schreef:
Het Zen-boeddhisme is niet bepaald mijn boeddhime('k doe meer aan Karmapa en ook de bekende Dharma, en ik moet je vertellen dat er verschillen zitten dus de oosterse(voornamelijk Nepalese/Indiase/Tibetaanse) en westerse boeddhistische leerwegen in dit soort oefeningen(die ik niet doe trouwens). mail me maar als je zin hebt : eonic_flyaway@hotmail.com. Dit is dus niet echt een antwoord op jouw directe vraag maar een aansturing om hier over te mailen.
ik vind het ook wel interesting maar ik heb heden geen email adres. :(

wat is karmapa?

GrayBurn 30-12-2002 11:07

Iemand met "Er zijn mensen, die vinden het leuk, om het paard dat dood op de grond ligt, om dan het dode paard... In de reet te neuken!!" als signature die boedhisme en zen leuk vind.

Gekker moet het niet worden.

De Alchemist 30-12-2002 12:36

Een klappende hand creeert slechts het idee van een klap, maar niet de daadwerkelijke klap zelf. De klap is dus geschapen, echter niet aanwezig in de tijd/ruimte.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.