Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Advies nodig: 4 of 5 snarig? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=309368)

mixtape 15-12-2002 14:49

Advies nodig: 4 of 5 snarig?

Ik ga een nieuwe bas kopen, hiep hoi.

Nou heb ik dus de keuze uit de Ibanez EDB600 en EDB605 (http://www.ibanez.com/edb/) - je begrijpt het al de een is 4-snarig de ander heeft 5 snaren.

Nou zit ik enorm te twijfelen. Ik heb al een 4-snaar.
En ik denk dat je met een 5-snaar nooit verkeerd zit, zeker niet als je rock/metal wilt spelen.. toch?

Alleen ik vroeg me af of het moeilijker is om een 5 snaar te bespelen? Aangezien de nek ook iets breder is en ik kleine handjes heb..
Is er veel verschil tussen een 4 en 5 snaar? (behalve een snaar meer/minder..) En dan bedoel ik ook of ik 'gewone' 4-snaar nummers kan blijven spelen (lijkt me van wel uiteraard..)

Ik was sowieso van plan ooit een 5-snaar te kopen.. dus ik denk dat ik er wel goed aan doe.. ik wil alleen van m'n twijfels af.

Wouter Youth 15-12-2002 14:54

Heb je ze allebei wel eens in een winkel gevonden?
Ik zou gewoon kijken wat je lekkerder vindt spelen, en hoe hard je die lage B nodig hebt.

mixtape 15-12-2002 15:13

Citaat:

wouszer schreef:
Heb je ze allebei wel eens in een winkel gevonden?
Ik zou gewoon kijken wat je lekkerder vindt spelen, en hoe hard je die lage B nodig hebt.

Nee ik heb ze allebei nog nooit in een winkel gevonden. Maar ik wil de EDB al hebben sinds ik begon met bassen :) - ik kan 'm natuurlijk overal bestellen. Maar ben van plan om naar EMI in eindhoven te gaan, want op de website staat de 605 voor €672,- dus hoop dat ze 'm ook in de showroom hebben staan of zo (de 600 staat er overigens niet).

Ik denk dat ik gewoon vandaag of morgen even langs feedback fiets (zit hier 10 minuten vandaan) en even idd wat 5-snaren ga bekijken / bespelen.
Lage B (speel je dan een lage B? mijn verstand van 5-snaren is zero) heb ik niet perse nodig, maar ik heb zoiets van 'altijd handig', of denk ik dan verkeerd? :|

Thunder Child 15-12-2002 15:13

als je al een 4snarige hebt is een 5snarige toch alleen maar leuk voor erbij?
ik zou liever een 4snarige en een 5snarige hebben ipv twee 4snarigen

Rebirth Of Cool 15-12-2002 15:17

wat voor muziek style speel je

Carn 15-12-2002 15:35

het zal vast moeilijker te bespelen zijn, maar wel veel gaver als je er ook echt iets mee kan :D

mixtape 15-12-2002 15:35

Citaat:

Rebirth Of Cool schreef:
wat voor muziek style speel je
rock/nu-metal

Nomen Nescio 15-12-2002 15:42

4-snarig= E,A,D,G
5-snarig= B,E,A,D,G

Tja 5-snarig, als je echt alle snaren gebruikt (en vooral de B) dan is het handig om te hebben. Wat je ook kunt doen is een B snaar kopen, de G-snaar van je 4-snarige bas halen en alle snaren er 1 naar beneden zetten (zodat het dus B,E,A,D wordt). Scheelt een hoop duiten en heb hebt hetzelfde effect (daar bij NU-metal de G praktisch toch nooit wordt gebruikt)

Q 15-12-2002 16:05

Citaat:

CreedGirl schreef:
rock/nu-metal
Als je die genre wilt spelen raad ik je zeker aan om een 5-snaar te nemen. Ik heb er ook een gehad en zeker geen spijt van gehad. Maar nu wil ik de wat funk achtige kant op en dat gaat gewoon beter met een 4 snaar.

Rhinus 15-12-2002 16:56

2 snaren is volgens mij al zat..

harrie84 15-12-2002 17:02

Citaat:

Rhinus schreef:
2 snaren is volgens mij al zat..
voor jou wel jaa :p

Rhinus 15-12-2002 18:04

Jup :).

Maare, in normale nummers doe je het ook met de 2 bovenste. En dat terwijl de onderste veel makkelijker spelen..

Ufke 15-12-2002 18:09

tis maar wat je onder en boven vindt...

ik heb trouwens geen verstand van 5-snarige basgitaren, ik heb ooit op een 5-snarige fender gespeeld, die was kut, maar ik vind alle fenders kut dus dat zegt niks

Inf3sted Funk 15-12-2002 18:38

5 snaar is wel vet, maar echt alleen als je er veel gebruik van maakt, anders is het zonde

Als je nu een 5 snarige koopt, maar merkt dat die 5de snaar alleen maar in de weg zit ga je toch weer op je oude (en waarschijnlijk mindere) bas spelen, en dat is zonde van het geld.

Ik heb zelf alleen nog maar 4 snarig, maar wel eens een tijdje 5 snarig gespeeld en dat is toch best wel wennen en flink irritant bij "4 snarige" nummers

Edit:

K zit nu ff op die ibanez site te kijken en k zou toch wat graag eens een SRX willen bespelen...
Ben benieuwd hoe die klinken

mixtape 18-12-2002 12:50

Made my choice

Heb gisteren bij Feedback even een paar 5-snaren uitgeprobeerd. En het is iets moeilijker omdat de snaren natuurlijk dichter bij elkaar liggen, maar dat lijkt mij gewoon een kwestie van wennen en oefenen.

Gelijk maar even geďnformeerd naar de EDB605, de importeur had 'm niet meer maar de nieuwe levering komt in maart (das gebruikelijk, had ik met m'n vorig bas ook). Heb 'm dus ook maar meteen besteld :) Voor €620,- -> dat is €50,- goedkoper dan bij EMI... :D Feedback (y)

Die B-snaar is gewoon handig, zeker als we dadelijk met m'n band eigen nummers gaan schrijven.

Rhinus 18-12-2002 16:16

Ik denk dat ik een B snaar ook wel fijn zou vinden. Want bij Fretje 7 spelen is makkelijker dan bij Fretje 2. (y)

Escapism 18-12-2002 17:39

ik zou die gitaar sowieso niet kopen voor je em in je handen hebt gehad...

als je wilt gaan slappen is 4 snarig wel handiger, maar als je nu nog een 4-snarige heb is t natuurlijkt handigst om t allebei te hebben ;)

ow je hebt je keus al gemaakt :o

hacho 18-12-2002 19:56

gefeliciteerd :D

Wouter Youth 19-12-2002 15:17

Citaat:

CreedGirl schreef:
Made my choice

Heb gisteren bij Feedback even een paar 5-snaren uitgeprobeerd. En het is iets moeilijker omdat de snaren natuurlijk dichter bij elkaar liggen, maar dat lijkt mij gewoon een kwestie van wennen en oefenen.

Gelijk maar even geďnformeerd naar de EDB605, de importeur had 'm niet meer maar de nieuwe levering komt in maart (das gebruikelijk, had ik met m'n vorig bas ook). Heb 'm dus ook maar meteen besteld :) Voor €620,- -> dat is €50,- goedkoper dan bij EMI... :D Feedback (y)

Die B-snaar is gewoon handig, zeker als we dadelijk met m'n band eigen nummers gaan schrijven.

Tot in maart! :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.