![]() |
Tips over bas-aanslag
Ik heb een vraagje:
Ik speel gitaar, en kan dus ook enigszins met een bas overweg. NU is het zo dat ik binnekort een optreden heb met een bandje waar in ik bas speel, en misschien g ik zelfs nog in een studio opnemen met deze band. Nu zijn de baspartijen niet moeilijk, gewoon akkoorden meespeel wekr, met af en toe een eigen loopje erdoorheen, maar waar ik het meeste problemen mee heb is met de aanslag: Met een plectrum krijg ik altijd eene heel lelijk té fel geluid, vooral als ik achteraan speel, wat volgens mij toch wel gebruikelijk is ? Ook met 'vingeren' weet ik niet precies hoe ik mijn hand en waar moet houden. Ik hoop dat je begrijpt waar ik op doel: hoe krijg je het beste geluid uit een bas? (en dan bedoel ik wat gedetailleerder dan: voor punk plectrum en voor langzame nummers vingers, het gaat echt op de plaats op de snaren en houding van de hand enzo, missschien plaatjes?) |
je wil een aanslag gaan plegen met je basgitaar :confused:
|
Tja, misschien beetje ongelukkig gekozen titel ;).
|
ik kan niet zo goed uitleggen maar ik ga het proberen:
je plaatst je duim op een element of rand ofzo [ligt aan de bas] je gebruikt bij het spelen de wijs en middelvinger om en om bij het spelen van een snaar schiet je door naar onder (of naar boven, tis maar hoe je het bekijkt, je schiet door naar de dikkere) daarna doe je hetzelfde met de andere vinger ik kan dus niet zo goed uitleggen, maar zo doe ik het... |
Citaat:
tnx iig |
Dr zijn maar weinig manieren mogelijk eigenlijk...
http://www.primussucks.com/band/pixa...les-braids.jpg http://www.primussucks.com/band/pixa.../les-studd.jpg http://www.primussucks.com/band/pixa...s/lesC_t_3.jpg Da's voor slappen enzo. |
|
Waar je speelt hangt af van wat voor een geluid je wilt.
Ik speel eigenlijk ergens midden tussen de bridge en het begin van de neck in. |
i leg meestal puntje van me duim op elementrand en trek/glij langs snaren met puntjes van m'n wijs/middel en ring vinger
|
Plectrum is simpel, k speel meestal dicht bij de brug...
Met vinger... Je zet je duim tegen het element als je de E snaar speelt Je zet (legt) je duim tegen de E snaar als je ADG snaren speelt. Nu gewoon ff goed oefenen om goed gelijkmatig en met dezelfde kracht met je middel en wijsvinger aan te slaan. is dit wat je zocht :confused: |
Oh wat fijn, ik dacht altijd dat ik de enige was die met duim tegen element of E-snaar speelde, maar gisteren zag ik een bassist dat ook doen en nu lees ik het hier van meer mensen.
Ik dacht dat ik het fout deed :) |
ik leg m'n duim nooit op de E-snaar want mijn bas maakt geluid als ik m'n duim er dan weer vanaf haal om 'm te spelen
immitatiefenders zijn kut |
Bedankt, weer wat meer helderheid. Een andere reden datmet plectrum bij mij slecht klinkt is dat het een slechte bas is (school). Squiertje.
Iig bedankt! |
Niet fokken met Squier!
|
Nee zeker niet doen, straks komen er meer! :eek:
|
:p
|
Citaat:
2)en da valt wel mee.. |
Citaat:
Dammmaaaht ik wil een mooie ibanez :D |
Citaat: