![]() |
reactievergelijkingen: labo chemie
hms :o , ik kan het niet goed :o
we hebben de laatste weken 'testen op bekenden' gehad voor labo van scheikunde, in het kort: een heleboel dingen bij elkar gieten enkijken wat reageert. we moesten ook bij onze waarnemingen de reactievergelijking opschrijven die optreed. dat gaat niet zo best, of toch wel maar ik kan er toch nog enkelen niet.
(en liefst voor morgenochtend 10 uur *kijk lief*) <= examen testen op onbekenden :eek: |
aha
MnO2 + 2Cl- + 4H+ -> Cl2 (gas) + Mn2+ + 2*H2O goed? |
De laatste is inderdaad correct. De eerste geeft als reactie
P2O5(s) + 3H2O(l) -> 6H+(aq) + 2PO43-(aq). De tweede is te vinden met behulp van de volgende halfreacties: 5Sn4+ + 10e- -> 5Sn2+ 20Cl- -> 10Cl2(g) + 20e- 2MnO4- + 16H+ + 10e- -> 2Mn2+ + 8H2O(l). Optellen van deze halfreacties geeft de gevraagde reactie. De derde is te vinden met behulp van de volgende halfreacties: 3Sn4+ + 6e- -> 3Sn2+ 12Cl- -> 6Cl2(g) + 12e- Cr2O72- + 14+ + 6e- -> 2Cr3+ + 7H2O(l). Optellen van deze halfreacties geeft de gevraagde reactie. |
bedankt :)
hoe kan je in geval 2 en 3 dan die neerslag verklaren? ps: chloride wordt niet gereduceerd door permanganaat en dichromaat |
Offtopic: ik ken der niets van, maar ik weet dat ge dit straks nog gaat lezen, dus: SUCCES! :)
|
thx roel
examen ging goed |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15. |