![]() |
volume van een cd
ik heb een simpele vraag...
als je mp3's brand naar muziek op cd (niet als mp3) Heb je heel vaak dat het ene nummer veel harder opgenomen is dan het andere... Mijn vraag is nu, hoe word het volume van een nummer "vastgelegd" op de cd? heeft elk nummer op cd een eigen "geluidsindex"? groetzzz "vampiro" [Dit bericht is aangepast door vampiro (28-10-2001).] |
hm
volgens mij bevat de stream zelf gewoon het volume, dus ook de master in de studio.. |
Citaat:
tgaat mij erom...stel je zet je geluidsvolume op 20. Het ene nummer speelt nu veel harder af dan het andere... maar HOE word dat vastgelegd in de cd?..een cd is allemaal putjes...nullen en enen... het lijkt mij dus logisch dat er voor elk nummer een "volumeindex" zit...aangezien het niet zo is dat bijv. de putjes dieper zouden zijn voor een luid nummer. dus ookal zit het vastgelegd in de stream...HOE word dat vastgelegd op de cd? wat is er met een hard nummer anders dan bij een zacht nummer? op welke wijze worde de cd "verteld" hoe hard het volume moet zijn? |
Het volume van een nummer zit in de track zelf verwerkt. Als twee nummers dus een ander volume hebben, dan ligt dit aan de bron. Wil je een compilatie CD branden dan zal je de normalize functie moeten inzetten.
In Nero maakt je eerst je track list. Dan selecteer je de tracks en click je rechts. Kies voor properties. Kies dan tabblad filters. Vinkje zetten bij normalize. Dan effe met een rewritable uitproberen wat goede resultaten geeft. -Desecrator |
Citaat:
maar een cd zijn puntjes en kuiltjes... als die EXACT gelijk zijn, zou het toch PRECIES hetzelfde klinken? wat ik bedoel is...of er dan ook verschil zit in de structuur van de CD? |
Citaat:
|
Citaat:
Juist de verdeling van de putjes is de informatie. De putjes worden door een laser gelezen en omgezet in enen en nullen. Deze bitstream gaat naar de DAC die er muziek van maakt. http://www.howstuffworks.com/cd.htm -Desecrator |
kan je dit niet met Easy CD Creator deluxe herstellen met spin doctor?
|
normalize
|
Citaat:
|
gebruik Nero Burning Rom, dan kan je het afstemmen op elkaar...
krijg je een menu waarin je dat ziet wat de piekhoogtes zijn enz... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05. |