Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [wiskunde] kleinste kwadraten benadering (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=311521)

damaetas 17-12-2002 14:47

[wiskunde] kleinste kwadraten benadering

pfrt okeej ff vraagje:
(in wat volgt: 'x' is vector x )

een (strijdig) stelsel A.'x' = 'b' kan benadert worden door de vector ||A.'x' - 'b'|| te minimaliseren. in de oefenzitting rekenden we dan gewoon die norm van product/verschil uit en zochten dan het minimum. maar in het boek staat ook nog deze formule:

At.A.'x' = At.'b'

waar dient die dan voor???

en welke moet ik toepassen als er wat gevraagd wordt?

mathfreak 17-12-2002 18:36

De formule die jij geeft ontstaat door te eisen dat de partiële afgeleiden naar xi van (||A.'x' - 'b'||)2 de waarde nul hebben. Deze eis is de voorwaarde voor het te vinden minimum en voert tot At.A.'x' = At.'b'. Deze transformatie staat bekend als de Gausstransformatie en geeft de gevraagde vector 'x' waarvoor (||A.'x' - 'b'||)2 minimaal is.

damaetas 17-12-2002 20:56

Citaat:

mathfreak schreef:
De formule die jij geeft ontstaat door te eisen dat de partiële afgeleiden naar xi van (||A.'x' - 'b'||)2 de waarde nul hebben. Deze eis is de voorwaarde voor het te vinden minimum en voert tot At.A.'x' = At.'b'. Deze transformatie staat bekend als de Gausstransformatie en geeft de gevraagde vector 'x' waarvoor (||A.'x' - 'b'||)2 minimaal is.
het dikke snap ik al :): nabla(f) is nul bij een kritiek punt.

die 'x' in die formule is dan de kleinste kwadraten oplossing?
OOOWWWWJAAH dusseuh die 'x' (in beide formules) ligt het dichtst bij de oplossing van het stelsel; die je niet exact kan vinden, want ze bestaat niet in de opgespannen deelruimte. ja? :confused: *kijkt bang en afwachtend naar de heer mathfreak*

(spannend he)

mathfreak 17-12-2002 21:11

Citaat:

damaetas schreef:
het dikke snap ik al :): nabla(f) is nul bij een kritiek punt.

die 'x' in die formule is dan de kleinste kwadraten oplossing?
OOOWWWWJAAH dusseuh die 'x' (in beide formules) ligt het dichtst bij de oplossing van het stelsel; die je niet exact kan vinden, want ze bestaat niet in de opgespannen deelruimte. ja? :confused: *kijkt bang en afwachtend naar de heer mathfreak*

(spannend he)

Helemaal correct.

EvilSmiley 17-12-2002 21:14

Citaat:

mathfreak schreef:
Helemaal correct.
hoi! :)

Tampert 17-12-2002 21:47

die methode heb ik ook moeten kennen ja :o

ben hem helemaal kwijt :o

damaetas 18-12-2002 11:25

Citaat:

mathfreak schreef:
Helemaal correct.
:D

damaetas 18-12-2002 11:26

Citaat:

Tampert schreef:
die methode heb ik ook moeten kennen ja :o

ben hem helemaal kwijt :o

HUH? jij doet toch natuurkunde he? moet je die dan ni kennen voor datafitting? of doen jullie alles met puters.

damaetas 30-12-2002 11:58

Citaat:

mathfreak schreef:
At.A.'x' = At.'b'. Deze transformatie staat bekend als de Gausstransformatie en geeft de gevraagde vector 'x' waarvoor (||A.'x' - 'b'||)2 minimaal is.
hm (nu zit ik aan oefeningen bezig:o) als er een stelsel gegeven is en je moet daar de kleinste kwadratenoplossing van vinden .... hoe doe je dat dan?
At.A.'x' = At.'b' : moet je hier dan 'x' uit zoeken? en hoe moet dat dan?

Eva (die wiskunde maar eindeloos vindt duren :s )

mathfreak 30-12-2002 12:47

Citaat:

damaetas schreef:
hm (nu zit ik aan oefeningen bezig:o) als er een stelsel gegeven is en je moet daar de kleinste kwadratenoplossing van vinden .... hoe doe je dat dan?
At.A.'x' = At.'b' : moet je hier dan 'x' uit zoeken? en hoe moet dat dan?

Eva (die wiskunde maar eindeloos vindt duren :s )

Stel At.A=B, dan gaat de vergelijking over in B.'x' = At.'b'. Voer nu aan beide zijden van het gelijkteken een linksvermenigvuldiging uit met
B-1=A-1.(At)-1. Dit geeft: 'x' =B-1.At.'b'=A-1.(At)-1.At.'b'=A-1.'b'.

damaetas 30-12-2002 13:05

hm :confused: (seems like a lot of work for 3 uurtjes examen :( )

enneuh met (||A.'x' - 'b'||)2 ? zo hebben we een halve oefening in de oefenzitting gemakt, maar dan krijg je toch extreem vaal kwadraten van veeltermen. moet je die dan allemaal uitrekenen en et minimum van de gevonden functie zoeken?

mathfreak 30-12-2002 13:16

Citaat:

damaetas schreef:
hm :confused: (seems like a lot of work for 3 uurtjes examen :( )

enneuh met (||A.'x' - 'b'||)2 ? zo hebben we een halve oefening in de oefenzitting gemakt, maar dan krijg je toch extreem vaal kwadraten van veeltermen. moet je die dan allemaal uitrekenen en et minimum van de gevonden functie zoeken?

Zoals ik al vermeldde leidt de voorwaarde dat (||A.'x' - 'b'||)2 minimaal is tot de eis dat de partiële afgeleiden naar xi van deze uitdrukking de waarde nul hebben. Deze eis is de voorwaarde voor het te vinden minimum en voert tot de Gausstransformatie die ik vermeldde. Je weet nu dus de voorwaarde voor het minimum en je kent tevens de waarde die de gezochte vector 'x' in dat geval moet hebben, aangezien die uit de Gausstransformatie kan worden afgeleid.

damaetas 30-12-2002 13:28

hm daar heb ik zo mogelijk nog minder van begrepen :o sorry.

ik heb ondertussen een of andere uitkomst gevonden. het is een kritiek punt van de functie die ik kreeg uit (||A.'x' - 'b'||)^2
maar ik kan de oplossing niet verifiëren om da (oh ironie) net dat deel van de oplossingen op internet ontbreekt :s
maar ik ga het ook even op het klasseforum vragen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.