![]() |
Het nut van een MAC adres
Ik wist niet precies waar ik dit neer moest zetten, maar omdat het MAC adres aan je NIC verbonden is, dacht ik dat het wel onder hardware viel.
Wat is nu precies het nut van een MAC adres in verlijking met een IP adres? Ik weet wel de verschillen enzo. MAC adres is altijd vast per NIC, een IP adres is gebonden aan een bepaalde interface. Maar waarom kun je bv. in een LAN niet gewoon werken met IP adressen i.p.v. MAC adressen? Het principe is toch hetzelfde? Je gebruikt het nummer om een host te identificeren. Kan iemand mij het uitleggen wat het NUT ervan is? (niet wat het verschil is...) |
Ethernet werkt gewoon met MAC-adressen, IP-met IP adressen. IP kan ook over netwerken anders dan Ethernet gebruikt worden (PPP, Tokenring, FDDI, DSL, etc.). Het is een andere netwerklaag.
|
Ik snap wel wat het is...en wat het verschil is (andere netwerk laag). Alleen wat is het NUT van het werken met MAC adressen bij bv. ethernet? (wordt dacht ik ook bij andere toepassingen gebruikt zoals X.25 ofzo). Waarom hebben ze ethernet niet zo geimplementeerd dat die ook werkt met IP adressen?? Dat zou toch een stuk makkelijker zijn IMHO....
|
Omdat Ethernet Ethernet is, en men dit een handige manier leek het zo te implementeren. Bovendien heeft elke kaart zo een uniek ID, iets wat met IP-adressen dus niet zo is.
|
mmm, ik snap het nog steeds niet helemaal waarom ze daarvor gekozen hebben. Het moet toch een reden hebben? Ik bedoel, het kost extra tijd om het ARP protocol te gebruiken om IP en MAC adressen te vertalen. Waarom hebben ze er dan toch voor gekozen?
Misschien omdat je de implementatie van bepaalde netwerkonderdelen (flow control, error correction e.d.), dan lager in de protocol stack kunt uitvoeren? Dus dat je minder tijd verspeelt met het "omhoog" brengen van het packet naar de transport laag waar TCP dezelfde services kan verlenen? Bedankt in ieder geval voor je hulp Chimera...maar ik snap nog steeds niet het nut http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
Citaat:
Later zijn die twee 'samen' gekomen. En zorgt ARP dus voor die connectie. Ik bedoel, dan kun je ook wel vragen waarom ATM niet met IP-adressen werkt. |
Citaat:
Dank u! |
in een netwerk (zoals dhcp server) kun je pc's connecten en herkennen aan Mac adres zodat je ook vaste ip's kunt toekennen...
|
Citaat:
|
stel je wilt een pc blokkeren van het netwerk, doe je dat op ip basis dan veranderd ie z'n ip nummer gwoon, maar als je blokt met MAC adres dan kan die persoon nix meer...
|
Citaat:
Verder ken ik geen enkele switch die machines op basis van een MAC-adres kan blokkeren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ennuh, onze switch is niet bepaald manageble nee. Maar ik vind 't ook een beetje lullig om m'n pa van 't netwerk af te sluiten http://forum.scholieren.com/wink.gif |
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt ook het CPU ID gewoon hiden in je kernel. Zo kun je ook je MAC address veranderen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10. |