![]() |
nieuww!!!!
hello mensen!!moi is nieuw!!!ey jullie gaan me helpen ja?in ruil voor dat ik jullie help!!ahahah!! :p :D
dan heb ik gelijk een vraag he? wie snapt echt alles van natuurkunde over de tweede wet van newton enzo!! ok mensen byezzzz!!!!!!!!!!! (y) ;) |
Wat wil je weten over de tweede wet van Newton?
|
F = m.a
offeuh: F = dP/dt is juister valt weinig niet aan te snappen ofzo |
Citaat:
@*nawiskbi*????: De tweede wet van Newton zegt dat een kracht F die op een voorwerp met massa m inwerkt een versnelling a van dat voorwerp veroorzaakt volgens de relatie F=m*a. Met behulp van deze relatie is tevens de eenheid van kracht af te leiden. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is de fysica die telt. |
Citaat:
|
Citaat:
Kleine opmerking : De druk wordt aangeduid met de kleine letter p. :D |
Newton I: een object waar geen kracht op werkt gaat met een constante snelheid (die ook 0 mag zijn)
Newton II: De kracht op een object wordt gedefiniëerd door de afgeleide van de impuls die zelf weer gedefniniëerd is door massa * snelheid... (p=m*v) Newton III: actiekracht = -reactiekracht |
Citaat:
Werkt op een object een resultrerende kracht gelijk aan 0, dan is dat object in rust of beweegt zich met constante snelheid langs een rechte lijn. Het voert een eenparig, rechtlijnige beweging uit. Tweede wet, ook wel bewegingswet genoemd: F=mtot.dv/dt Hieruit kunnen we afleiden dat de N in SI eenheden= kg.m/s² |
Citaat:
Nog even wat de formule F=dp/dt betreft: omdat geldt: p=m*v kunnen we schrijven: F=d(m*v)/dt=m*dv/dt=m*a. Maken we daarnaast ook nog gebruik van het feit dat v=ds/dt geldt, dan blijkt dat de tweede wet van Newton ook te schrijven is als F=m*d2s/dt2. |
wat ik altijd deed is alle gegeven grootheden opschrijven (met waarde en eenheid). Onder het rijtje zet je de grootheid met de onbekende neer.
Dan ga je op zoek naar formules met dezelfde grootheden en zo is een formule meestal wel te verbouwen tot een formule die je zo in kunt vullen en je een onbekende (de gewenste) overhoudt. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik heb deze definitie geleerd:
Als er op een voorwerp (lichaam) een of meerdere krachten werken die elkaar niet opheffen, dan verandert de snelheid van dit voorwerp (lichaam) in richting en of grootte. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Newton vond het zeker wel stoer om er drie te hebben ipv twee |
Citaat:
De eerste wet definieert de afwezigheid van kracht. De tweede wet definiëert juist de áánwezigheid van kracht. Hij had er misschien één kunnen afleiden maar deze twee weteen zeggen wat een kracht doet en wat géén kjracht 'doet' tis een beetje zoiets als: je kunt reizen door een plek waar geen bakstenen muur aanwezig is. de bakstenen muur is hetgene wat je tegenhoudt als je wilt gaan reizen maar je komt niet verder. (oze vergelijking :o) |
Citaat:
1. ZONDER kracht heb je een eenparige rechtlijnige beweging of stilstand 2. MET kracht en massa heb je versnelling tja, het is eigenlijk hetzelfde, maar met de tweede kun je met formules werken, dat maakt hem wat duidelijker |
Citaat:
Opmerking: de formulering "de som van de krachten is nul" is de formulering die ik in 4 h.a.v.o. als de eerste wet van Newton heb geleerd. Een andere formulering is de volgende: een lichaam waarop geen krachten inwerken volhardt in de toestand waarin het verkeert. Het zal dus, zolang er geen krachten op inwerken, in rust blijven of een eenparige rechtlijnige beweging uitvoeren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik weet er niet zo heel veel vanaf (jammer genoeg) maar als er geen massa is bevind je je dan niet al erg dicht bij de quantum mechanica, waarbij geldt dat de normale regels (wetten) niet meer van toepassing zijn.
Echter wil ik wel nog toevoegen dat ik met een vluchtige blik in mijn nieuwe scientific american heb gelezen dat er een vrouw is die deze twee gebieden wel heeft verbonden. Moet ik maar eens helemaal lezen dan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij werd bedoeld dat in de formules voor de Coulomb/Lorentz-kracht de massa's van de voorwerpen niet voorkomen.
|
:confused: :confused: :confused: Weet er hier iemand interesante sites ever de mechanica ( in het nederlands!!!!!!!)
Antwoordt vlug |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
*Maar goed, laten we verder maar ontopic blijven* |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36. |