![]() |
Verschil Grieks - Romeins theater??
wie kan mij de verschillen tussen de griekse en romeinse vertellen? heb op internet gezocht maar kan niet echt duidelijk iets vinden... in mijn kcv boek van vorig jaar stondne nog een aantal punten, maar dat boek heb ik niet meer :(
dus deze oproep aan iedereen! |
Grieken hadden ondersteuning van de aarde nodig, daarom liggen de theaters nooit in de stad zef maar er buiten. Romeinen werkten met ondersteuningen.
|
^
Idd ja, de Romeinen hadden hele gangenstelstels e.d. onder hun theaters, waarin dan vaak dieren gevangen werden gehouden, en gladiatoren natuurlijk. Griekse theaters waren altijd op een heuvel. |
romeinse theaters waren rond
griekse theaters in een halve cirkel en aan de andere kant een gebouw. |
Het belangrijkste verschil is dat de Griekse theaters tussen heuvels gebouwd werden en men dus 'boven' binnenkwam, terwijl Romeinse theaters op de grond gebouwd zijn en je dus 'beneden' binnenkwam.
De vorm was bij de Grieken 3/4 cirkel en bij de Romeinen een halve cirkel. Door deze wijziging hadden de Romeinen een groter podium. Op internet vind je hier veel over, zoek eens mij Google. Veel succes (y) Medea |
Het Griekse theater had een halfronde tribune, dan kwam de orchestra (halve cirkel) en dan de achterwand, de skene, meestal bestaande uit wat zuilen, die dan een paleis moesten voorstellen. Acteurs speelden op de skene.
Het Romeinse theater bestaat eigenlijk uit twee tegen elkaar geplaatste Griekse theaters, waardoor de orchestra een hele cirkel wordt en de skene verdwijnt. Acteurs spelen dan op de orchestra. Griekse theaters werden idd in een heuvelkom gebouwd, waardoor je als toeschouwer ook af en toe van het natuurschoon kon genieten, ipv de halve dag naar drama en doden te kijken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11. |