Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Chemie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=315410)

J - man 21-12-2002 10:19

Chemie

Wanneer er zwavel in een porseleinen kroesje zit (bv tegen de kant, gele kleur) dan moet me dit uitgloeien (verhitten) --> dat begrijp ik waarom. Maar kan iemand me een uitleg geven waarom men het niet met water mag proberen of doen?

Vriendelijke groeten
Jeroen

TIGEK 21-12-2002 10:22

Waneer je Zwalvel verwarmd verbrand er SO2. Dit is een gas dat verdwijnt. Als zwavel in contact komt met Water bestaat er een kans H2S Diwaterstofsulfaat onstaat en dat kan zich weer splitsen in water en dat is dan weer zuur

mathfreak 21-12-2002 13:25

Citaat:

TIGEK schreef:
Waneer je Zwalvel verwarmd verbrand er SO2. Dit is een gas dat verdwijnt. Als zwavel in contact komt met Water bestaat er een kans H2S Diwaterstofsulfaat onstaat en dat kan zich weer splitsen in water en dat is dan weer zuur
H2S heet waterstofsulfide. Vermoedelijk ben je in de war met de naam voor zwavelzuur (H2SO4) dat waterstofsulfaat wordt genoemd.

Lucky Luciano 21-12-2002 13:59

Citaat:

mathfreak schreef:
H2S heet waterstofsulfide. Vermoedelijk ben je in de war met de naam voor zwavelzuur (H2SO4) dat waterstofsulfaat wordt genoemd.
Om te voorkomen dat er verwarring ontstaat tussen HS- en H2S noemen we de laatste diwaterstofsulfide, ipv waterstofsulfide wat officieel de juiste naam is

mathfreak 21-12-2002 14:13

Citaat:

darkshooter schreef:
Om te voorkomen dat er verwarring ontstaat tussen HS- en H2S noemen we de laatste diwaterstofsulfide, ipv waterstofsulfide wat officieel de juiste naam is
Weet je misschien of het HS--ion ook het bisulfide-ion wordt genoemd? Het voorvoegsel bi heeft in dat verband namelijk betrekking op het feit dat het ion nog een H-atoom bevat. (Di)waterstofsulfide (let op het gebruik van de haakjes) is op zich inderdaad wel een goede keuze wat het voorkomen van naamsverwarring betreft, aangezien je zo duidelijk onderscheid maakt tussen het gas waterstofsulfide en het waterstof- of bisulfide-ion. Je zou echter ook, wat ik hier doe, expliciet kunnen vermelden of je met waterstofsulfide het gas of het ion bedoelt door in het laatste geval het achtervoegsel ion toe te voegen.

Lucky Luciano 21-12-2002 14:24

Citaat:

mathfreak schreef:
Weet je misschien of het HS--ion ook het bisulfide-ion wordt genoemd? Het voorvoegsel bi heeft in dat verband namelijk betrekking op het feit dat het ion nog een H-atoom bevat. (Di)waterstofsulfide (let op het gebruik van de haakjes) is op zich inderdaad wel een goede keuze wat het voorkomen van naamsverwarring betreft, aangezien je zo duidelijk onderscheid maakt tussen het gas waterstofsulfide en het waterstof- of bisulfide-ion. Je zou echter ook, wat ik hier doe, expliciet kunnen vermelden of je met waterstofsulfide het gas of het ion bedoelt door in het laatste geval het achtervoegsel ion toe te voegen.
okey, over het voorvoegsel bi heb ik niets gehad, maar zal het na de vakantie is ff vragen

TIGEK 21-12-2002 14:34

Dus er onstaat een zuur en dat tast het porsolein aan.

Lucky Luciano 21-12-2002 14:44

Citaat:

TIGEK schreef:
ja

FlorisvdB 23-12-2002 21:43

Citaat:

TIGEK schreef:
Volgens mij was H2S een sterk zuur, (heb ff geen zin om binas te pakken) dus dat zal wel het porselein aantasten.

Lucky Luciano 24-12-2002 06:55

Citaat:

FlorisvdB schreef:
Volgens mij was H2S een sterk zuur, (heb ff geen zin om binas te pakken) dus dat zal wel het porselein aantasten.
Nee H2S is niet sterk, heb geen binas nodig omdat te weten :p

damaetas 24-12-2002 08:51

Citaat:

darkshooter schreef:
heb geen binas nodig omdat te weten :p
gelukkig bestaan er ook nog mensen als jij :)
die binas ook altijd :rolleyes:

EvilSmiley 24-12-2002 09:53

Citaat:

damaetas schreef:
die binas ook altijd :rolleyes:
Toch nog iets dat de hollanders gaat redden :o

FlorisvdB 24-12-2002 12:59

Citaat:

EvilSmiley schreef:
:D (y)

damaetas 25-12-2002 08:45

Citaat:

EvilSmiley schreef:
ja, als het niet de kwaliteit van het wetenschapsonderwijs is :rolleyes: :p

FlorisvdB 25-12-2002 19:28

Citaat:

damaetas schreef:
ja, als het niet de kwaliteit van het wetenschapsonderwijs is :rolleyes: :p
sarcast :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.