![]() |
IDE-kabel aansluiten
Ik heb ergens gehoord of gelezen dat als je een HD als primary master hebt aangesloten, dat je dan ook de eerste aansluiting van de IDE-kabel in je HD moet doen, is dat zo?
Lijkt mij een beetje vreemd, want wat is dan het nut van de jumpertjes om master en slave aan te geven? |
Zo heb ik 't altijd geleerd, maar verder niet bij nagedacht. Ik kan me niet indenken dat het andersom niet zou werken though, dus probeer het eens en vertel ons je beweringen.
Je argument m.b.t. die jumpers gaat niet op, want niet altijd is een HD de master, of stel dat je 2 HD's op één controller hebt. Dan zál er één als master gejumperd moeten zijn, de ander als slave. |
Citaat:
|
Citaat:
|
afaik is is dat alleen bij belang bij een cable-select jumpersetting.. dan kijkt ie naar de posities van de devices op de IDE-kabel, omdat de jumpers dat zeggen. als er een device als slave staat, en de ander op cable-select, wordt die ene ook automatisch master..
|
Dus als ik het goed begrijp kijkt ie eerst naar de jumpers, en als die staan ingesteld op master/slave dan kijkt ie niet verder, staat ie op cable select, dan kijkt ie naar hoe ze aangesloten zijn?
En wat nou als er geen jumpertje in zit? Hoe zit dat dan? |
Citaat:
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door @pie (14-03-2002).] |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46. |