![]() |
LH:Het openbaar vervoer moet gratis worden
dit was het onderwerp van een gesprekje tussen Marcel (die tegen was) en een Belg (die voor was). binnen no time was 94 procent van dde stemmen voor de belg en 6 procent voor Marcel.
ik ben voor de Belg. |
't zal het gebruik van OV zeker stimuleren, maar de kwaliteit moet wel gehandhaafd blijven (voor zover aanwezig) vind ik.
|
De filosofie erachter vind ik zo gek nog niet, maar praktisch gezien is het niet uitvoerbaar.
De NS heeft al moeite met het leveren van een acceptabele kwaliteit, laat staan als het gebruik ervan ernstig wordt geïntensiveerd. We kunnen natuurlijk wel op kleine schaal experimenten doen, zoals het gratis maken van de metro. |
Ik ben voor,
en terwijl we bezich zijn, vorderen we alle persoonsautos in nederland, en van het staal bouwen we een nieuw net van supersnelle treinen tussen de randstad steden en de rest van nederland. |
goedkoper maken van openbaar vervoer kan niet zonder structuerele kwaliteitsverbetering ervan.
|
Je moet het langzaam opbouwen zodat bijv het aantal treinen de tijd heeft om te groeien. En dan gewoon meer (auto) belasting.
|
Citaat:
|
wat is lh :confused:
hoe dan ook goed idee maar niet om ineens alles gratis te maken. |
Citaat:
|
Klinkt leuk, maar is niet uitvoerbaar.
Ten eerste zullen er veel meer mensen van de trein/bus/tram/metro gebruik maken. Daardoor zullen in de spits de deuren in de treinen niet meer dichtkunnen. Op metroperrons kun je niet meer lopen en in de bus moet men op het dak gaan zitten. Ten tweede is het veel te duur. Al het geld dat nu aan kaartjes binnen komt, blijft gewoon nodig. En wie gaat dat betalen? Dus helaas, niet mogelijk. :p |
Citaat:
Voorbeeld: in het centrum van Tokio reizen de meeste mensen per trein, omdat je er met de auto niet doorkomt. Daar rijden gewoon heel veel treinen (misschien wel meer dan in heel Nederland), waarom zouden we in Nederland niet wat meer treinreizigers aankunnen? Over de prijs: autorijden kan duurder gemaakt worden (ik weet het: dat moet dan ook gebeuren in de landen om ons heen) en de rest kan gewoon via de balastingen, zoals alle overheidsuitgaven. Nu betalen mensen bijvoorbeeld ook voor het onderhoud van de wegen. Bovendien is het openbaar vervoer op sommige plaatsen in Skandinavië gratis en daar zijn de mensen niet veel armer of rijker dan hier. |
Citaat:
|
Ik ben voor. Het is vast wel financiëel haalbaar, aangezien alle miljarden die er worden uitgegeven aan extra auto-infrastructuur dan niet nodig zijn.
|
Citaat:
En jij wilt dat geld dan allemaal bij de autorijders weghalen? Lijkt je het niet oneerlijk dat autorijders moeten betalen voor het OV dat gratis moet? Autorijders moeten dus betalen voor de kosten en het onderhoud van de spoorwegen, terwijl juist de gebruikers daarvan er niks voor hoeven te betalen. :rolleyes: |
zou relaxt zijn, zeker weten, maar dan zal de service denk ik wel slechter worden, het kost de overheid anders al zoveel geld....
en idd, het wordt dan veel drukker in de trein/bus, das echt irri.. maargoed, ik heb nu ov, ik weet hoe relaxt het is..gratis reizen is geweldig (y) |
Geheel gratis OV lijkt me niet wenselijk, wel een forse daling van de prijzen.
Door het geheel gratis maken creeer je een grotere vraag naar mobiliteit, terwijl de overheid juist zou moeten streven naar een kleinere vraag. Bovendien zou iedereen mijns inziens te veel moeten betalen, voor iets wat niet noodzakelijk is. Ik ben absoluut voor sterke subsidie van de overheid op OV, maar gratis maken gaat me weer te ver. |
't Mag van mij bést gratis worden; op voorwaarde dat men risicotrajecten (waar de jeugd van tegenwoordig zich van de beste kant laat zien) risicovrij maakt.
Anders heb je d'r nog geen donder aan. |
BTW lekker realistisch om te denken dat dat zomaar kan :rolleyes:
|
mwah, zou wel beter zijn.
Het staat hier elke ochtend vast en ook aan het einde van de middag kan je nergens naar toe (= randstad :(). Mensen worden op die manier dus gedwongen om het openbaar vervoer te gebruiken, anders kom je gewoon niet weg. Daar geef ik maandelijks flink wat geld aan uit... Maar goed, zoals eerder al aangegeven: Lastig uit te voeren en bovendien zal het de kwaliteit van het openbaar vervoer (is al zo geweldig :rolleyes: ) niet ten goede komen... |
Als het openbaar vervoer maar aantrekkelijk genoeg is dat mensen liever met OV dan met de auto gaan is het mogelijk. Dan kun je namelijk meer gaan investeren in het openbaar vervoer, autobelasting duurder maken en hoef je minder te investeren in de infrastructuur wat autobanen aan betrefd.
Mja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen..... |
Citaat:
|
Citaat:
denk je nou echt dat iedereen zomaar zijn auto zal afstaan? heb je net ff gespaard voor een mooi scheurijzer, komt de overheid ff langskakken "ja, we willen uw auto hebben" -antw: krijg je niet. |
misschien moet de ns eerst maar eens stoppen met het duurder maken van treinkaartjes en zich gaan bezighouden met het verhelpen van al die technische storingen (blaadjes van de rails afvegen). Zorg dat die treinen tenminste op tijd komen!
Wat heb ik nou aan gratis openbaar vervoer als die dingen niet eens rijden? |
Citaat:
Het idee vind ik op zich wel goed, maar het zou eerst d.m.v. proeven getest moeten worden. Aangezien ik elke ochtend naar school al in een volle tram zit, zullen ze meer trams, bussen e.d. in moeten zetten. |
Ik denk dat gratis OV zeker gaat werken. Je kunt niet ontkennen dat het allemaal draait om geld. Wat is de goedkoopste manier om van A naar B (op flinke afstand) te gaan? Juist, met de auto. De overheid denk toch veel te kunnen bereiken met geld? Daar lijkt het althans wel op (waar zit tegenwoordig geen accijns, of subsidie op?)
Het huidige benzineprijsbeleid vind ik ook belachelijk. Je hebt immers geen goede alternatieven voor de auto. Van mij mogen ze de auto veel meer gaan belasten, mits de overheid een goed alternatief aanbiedt om je te kunnen verplaatsen, en gratis OV lijkt mij een hele goede. |
Citaat:
Het enige voordeel van de schijnprivatisering van de NS is dat het bedrijf een stuk marktgerichter en efficienter werkt. Helaas vervalt de maatschappelijke functie. Een bedrijf wil geen onrendabele lijnen opdat oma 1 keer per week naar de stad kan gaan om inkopen te doen. Evenzo voelt een bedrijf zich niet verantwoordelijk om een duurder alternatief aan te bieden dat de vervuiling terug dringt. Hierom is subsidie nodig. De overheid steunt bedrijven opdat diensten en goederen leveren die de maatschappij goed uitkomen. Ik ben voor gratis openbaar vervoer mits het alle inwoners bereikt. Ik denk zeker dat veel mensen de auto zullen laten staan als het openbaar vervoer ze in dezelfde tijd overal naar toe kan brengen. Daarnaast zorgt gratis openbaar vervoer ervoor dat scholieren en ouderen mobieler zijn. REIE |
Citaat:
Sterker nog, ik heb meer vertrouwen in de marktwerking als kwaliteitbewaking dan de overheid. |
Ik vind het niet eerlijk dat het openbaar vervoer alleen in Hasselt gratis is.Dat is gewoon omdat die Steve Stevaert daar woont!
Ik vind dat men ofwel in heel Belgie gratis ofwel nergens!!!!!!!!!! :mad: |
zo en zo moet het goedkoper en het liefst gratis, want de service laat erg te wensen over en dat geldt zeker voor die kut ns die weer de tarieven van de treinkaartjes gaan verhogen.
|
Citaat:
En hoe ziet ons land er dan over 50 jaar uit? |
Ik heb wel een haalbaar beeld. :)
Dat is: we bouwen alle snelwegen om tot spoorwegen. Een 4-baans snelweg plus vluchtstroken en middenberm moet genoeg zijn voor een 4-sporig traject waar 300 km/h gereden kan worden. De tracés liggen er al, het enige wat nog nodig is zijn wat rails en treinen: het grootste deel van het werk is al gedaan! :) ;) |
Citaat:
|
Citaat:
(no offence ;) ) rotterdammer!!! :D |
Citaat:
Maak je geen illusies, ook wegvervoer blijft nodig en overal hsl'en aanleggen gaat niet gezien de dichtheid in Nederland van stations. Citaat:
REIE |
Wiet moet ook gratis verstrekt worden :D En hoeren ook!!!
|
Inderdaad ik ben voor het idee van de belg, maar ik vind het beangstigend dat de overheid natuurlijk meteen de auto effe onbetaalbaar maakt om via een of andere geesteszieke accijnzverhoging.
|
Citaat:
2) Wegvervoer blijft ook nodig, maar alleen op de korte afstand. En wie over een langere afstand wil met bv. een servicewagen, bedrijfswagen, zal gewoon over een N-weg moeten rijden. :) Die doen er dan langer over: dat is gewoon de prijs van de vooruitgang. Overigens, waar nu 6-baans snelwegen liggen kunnen misschien 2 stroken behouden blijven voor doorgaand wegverkeer, waar dan gewoon 100-120 mag worden gereden. :) En de dichtheid van het spoorwegnet, de stations? Geen probleem. Want op de huidige lijnen, door de steden en dorpen, rijden alleen nog stoptreinen en regionale sneltreinen die de steden en dorpen verbinden met kleine, efficiënte overstapstations naar de HSL. |
Gratis vervoer is wel mooi maar als de ns dat uitvoerd komen we nog nergens :D. De term gesubsidieerd stillstaan is beter...... :D :D
|
Citaat:
|
ik stel voor dat de NS van het land wordt weer, en de 3 onderdelen gaan samenwerken.
dan moet het gratis/ in iederegeval goedkoper dan die afstand te auto worden. dit + meer treinen lost tevens het fileprobleem op. |
Citaat:
als ik er niks voor terug zou krijgen: ik niet. |
oeps, ik wist niet dat dit topic er ook al was.
en nog wel door mijzelf geopend. Ik blow teveel, slecht voor mijn geheugen. |
Mits een goede subsidie geleverd wordt, ben ik natuurlijk helemaal voor. En ik denk ook wel dat een goede subsidie mogelijk is, omdat fileproblemen, te laat komen door verkeersopstoppingen, verkeersongelukken, enzovoorts enzovoorts, allemaal teruggebracht worden, wat een aanzienlijke boost zal geven aan de economie.
Dat 'het niet haalbaar is' is natuurlijk onzin. Als je een beetje op had gelet wist je dat er een niet gering aantal landen danwel plaatsen zijn met gratis OV. En dat gaat prima. |
Citaat:
|
ben het met de belg eens
|
Het OV hoeft niet helemaal gratis, maar een stuk goedkoper zou niet gek zijn. Als ik met een paar vriendinnen vanuit Groningen naar Amsterdam wil zijn we als we met de auto gaan veel goedkoper uit dan wanneer we met de trein gaan. Logisch dus dat we voor de auto kiezen. Als daarentegen de trein goedkoper zou zijn zouden we daar zeker voor kiezen.
|
onmogelijk, al eens gezien hoeveel de consument moet betalen? reken maar uit: 1 enkele intercity vol mensen is ongeveer 900 man.. dat maal de prijs van een enkeltje zeg denhaag-breda, maakt 900x10 euro is 9000 euro voor dat ene treintje dat halverwege zn route is.. zie dan hoeveel mensen per dag met trein/bus reizen, en dan weet je dat je je financieringstekort net zogoed kunt negeren omdat de kosten toch alleen maar hoger worden (gratis vervoer? jaa ik ga mee! regel nog maar effe een busje!)
|
Ja vind ik wel, openbaar vervoer gratis. En het moet in handen komen van de overheid. Privatisering was geen goed idee.
|
Het is onmogelijk, dan zou de ns al helemaal geen service en kwaliteit meer kunnen leveren...
En ik denk dat mensen best wel geld overhebben om op tijd op bestemming te zijn. Maar het openbaar vervoer in nederland is gewoon heel erg slecht. Openbaar vervoer zou pas rendabel zijn als we dichter op elkaar zouden gaan bouwen en wanneer men er van op aan kan dat de treinen op tijd rijden. |
Citaat:
het is maar net hoe hoog je je standaard stelt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.