![]() |
ADSL / Direct Connect ++ vraagje
Ok, misschien is dit een hele stomme vraag, maar ik wilde gewoon ff zeker weten.
Als ik met DC++ (Direct Connect ++, een open source DC) ga downloaden, via mijn ADSL (128kB down, 32 kB up), is er een hele vreemde verhouding. Zodra niemand download van mij, word mijn 128kB download volledig gebruikt voor mijn downloads. (lekkere zin http://forum.scholieren.com/smile.gif ). Maar zodra mensen van me downloaden en mijn upload van 32 kB dus word gebruikt, gaat mijn download snelheid DRASTISCH naar beneden. niet eens een logisch 32 kB/sec, maar veel meer. Minder dan 64 kB/sec. Eerste vraag van me is; ik dacht dat de download/upload stream naast elkaar lagen en dat ze elkaar niet beinvloedden bij ADSL? Dus wel? (Misschien domme vraag, maar ja) En heeft iemand een verklaring waarom het zo drastisch is? Dat als 32kb upload word gebruikt, mijn download van 128 naar <64 gaat? _Marcade |
Citaat:
als je upload kan de errorcontrole niet zo snel verstuurd worden, en omdat de andere kant daarop wacht verstuurt ie minder [Dit bericht is aangepast door @pie (21-03-2002).] |
Citaat:
|
Ik ken het fenomeen .. heb ook fast adsl hier op kantoor en als mensen vanaf mijn Apache server gaan downloaden, gaat mijn eigen snelheid hier drastisch achteruit.
Het is inderdaad wel zo dat je bij het downloaden steeds weer ACK's terugstuurt, welke echter moeten wachten, omdat anderen bij jou aan het downloaden zijn .. waardoor je zelf dus moet wachten .. Ik ga zelf eens kijken naar het nieuwe ADSL4Linux firewall script, het schijnt dat ik daar de mogelijkheid heb mensen te beperken op 24kb/s, waardoor je zelf altijd 8kb/s upstream in reserve hebt http://forum.scholieren.com/smile.gif |
Uit de adslfirewall.conf over de traffic shaping optie: "Shape outgoing traffic - prevent from overload upload and decreasing download speed" ..
Je bent iig niet de eerste die er last van heeft! http://forum.scholieren.com/biggrin.gif Maar ja, hoe je dat onder Windows oplossen kan zou ik niet weten :/ |
Citaat:
ligt aan tcp/ip |
Citaat:
daarnaast: als jij of de andere partij veel collisions en/of packet loss hebt op je lijn (misschien een drukke buurt?) heb je veel errorcorrectie nodig.. |
Citaat:
Hij wil een oplossing, zodat hij kan downloaden op normale snelheid en dat toch mensen tegelijkertijd bij hem kunnen downloaden .. oftewel: hoe werkt traffic shaping onder Windows? Of beter: hoe kun je het implementeren? |
In principe moet je dus ervoor zorgen dat mensen niet met de volledige 32kb/s bij jou downloaden, maar maximaal met bijvoorbeeld 24kb/s .. zodat je altijd 8kb/s in reserve hebt voor errorcontrole en dergelijke, waardoor je eigen downloadsnelheid hoog blijft ..
De vraag is alleen hoe? [Dit bericht is aangepast door ******** (21-03-2002).] |
Citaat:
Ja dat snap ik, helaas heeft DC++ geen bandwidth control dingetjes, zoals WinMX die heeft. Ik heb er trouwens een e-mail over gestuurd naar de helpdesk. (Want sorry hoor, maar dit soort 'flaws' vind ik *uitermate* belachelijk en word ook *nergens* beschreven. Hun antwoord: ------------------------------------------------------------- Geachte heer /mevrouw, Hetgeen u beschrijft is bij ons bekend. Helaas is dit een eigenschap behorende tot het ADSL protocol. De techniek heeft tot nu toe geen mogelijkheden gezien deze eigenschap te verbeteren of te omzeilen. Met vriendelijke groet, Andre Callewaert Customer Services Planet Internet ------------------------------------------------------------- |
Ik heb gewoon al mijn slots 'vernietigd' in dc++, dan kunnen andere mensen maar niet downloaden van me. Normaal vind ik het best, zolang het mijn download maar niet hevig beinvloed.
|
Citaat:
Maar goed, ik zal binnenkort ff dat traffic shaping bij mij implementeren op mijn Linux server, want binnenkort krijg ik meer traffic .. en dat zal dan niet zo pleasant zijn http://forum.scholieren.com/biggrin.gif |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.