![]() |
Het waarom
Waarom willen mensen graag het waarom van alles weten? Om zichzelf te beschermen, zodat je niet gaat twijfelen of de verkeerde dingen gaat denken? Om alles beter te begrijpen en iets daardoor beter te kunnen accepteren? Want als iets een reden heeft, kun je er een theorie of verklaring op los laten en lijkt het veel werkelijker. Dan is het niet zo vaag en onzeker. Of om geen valse hoop te koesteren en niet teleurgesteld te worden, als het toch anders uitpakt?
|
Citaat:
|
Ik denk dat je de redenen eigenlijk wel heel goed heb samengevat...
|
Om de illusie te handhaven dat ze (haast) alles zelf onder controle hebben. Ik bedoel, je zou maar leven in een wereld van volledige chaos waarin jij toekijkt hoe er van alles gebeurt zonder dat jij er grip op hebt.
Het gevolg is dat elk mensje orde probeert te schaffen in deze chaos. |
als je heel veel weet, maar je weet van niets waarom of waardoor het zo is... wat ben je dan verder?
het waarom van iets willen weten is een manier om verbanden te leggen tussen dingen |
en het belangrijkste: nieuwschierigheid
|
om t leven minder zinloos te maken., ik bedoel, je leeft om dood te gaan.. dat weet iedereen alleen das geen fijne ged8e en daarom zoeken veel mensen andere doelen om t beter te kunnen accepteren
|
Citaat:
Was ook wel een beetje benieuwd of jullie nog wat ideetjes hadden.... |
Ja, dat is een interessante vraagstelling. Ikzelf hou het leven liever 'magisch' in plaats van alles wetenschappelijk en rationeel te verklaren. Maar het kan een vorm zijn van zin aan het leven willen geven. De vraag wat de zin van het leven is blijft namelijk onbeantwoord. De zin van het leven is de zin die jij aan jouw leven geeft, maar een algemeen nut is er niet. Ik denk dat mensen dit niet kunnen en willen accepteren en daarom maar naar het waarom van alles blijven zoeken in de hoop ooit een algemeen nut te ontdekken van de mensheid ofzo..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20. |