![]() |
Tomaat, groente of fruit?
En waarom? Wanneer spreek je van groente en wanneer spreek je van fruit?
|
Fruit dat zijn vruchten endergelijke neem ik aan, en wanneer men dan echt van groenten gaat spreken is het eerder de spijs, hetgene de mens haalt uit zijn gewassen
ofzo :confused: Ik weet ook niet precies waarom het ene net een groente of iets anders net als fruit wordt omschreven... |
(roos)
tomaat is groente natuurlijk |
Citaat:
|
groente of fruit, ik lus het niet (y) :D
|
Volgens mij spreek je van fruit als je het hebt over eetbare vruchten en spreek je van groente als je het hebt over alle eetbare delen van een plant, behalve de vruchten.
|
groen·te (de ~ (v.))
1 plantaardig voedsel voor de mens, als gewas en als spijs fruit (het ~) 1 eetbare vruchten to·´maat (de ~) 1 glanzend oranjerode vrucht van een uit tropisch Amerika afkomstige plant uit de familie van de nachtschaden 2 plant waaraan de genoemde vruchten groeien ik typte ook per ongeluk vandale in...geen resultaten :) |
Dit was vorig jaar in de wetenschapsquiz, tomaat (komkommer ook) is fruit EN groente. alleen de vcerklaring weet ik niet meer
|
het is een vrucht en dus fruit.
net als olijven... |
Citaat:
Het hangt er van af hoe u het bekijkt : plantkundig of tuinbouwkundig of volgens gebruik in de keuken. Volgens de tuinbouw worden groenten geproduceerd door een kruidachtige plant en fruit door een houtachtige plant. Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente omdat ze op een kruidachtige plant groeit, een meloen een groente omdat ze op een kruidachtige plant groeit en een kers een fruit omdat die op een houtachtige plant groeit. Aarbeien zijn een uitzondering op deze regel. Hoewel die strikt tuinbouwkundig gezien tot de groenten behoort, is het een kruidachtige plant. In de plantkunde kan een fruit enkel een vrucht of een schijnvrucht zijn terwijl een groente een vrucht (tomaat, komkommer...), een bloem (bloemkool, broccoli), een blad (sla), een stengel (asperge), een knol (knolselder) of een schijnvrucht (aardbei) enz... kan zijn. Fruit is altijd een vrucht of een schijnvrucht geproduceerd door een plant. Ten slotte is er nog de indeling volgens de keuken : Alles wat gegeten wordt als voorgerecht of hoofdschotel is groenten, alles wat gegeten wordt als dessert is fruit. Dus voor aardbei is dit fruit, voor meloen echter : kan voorgerecht zijn, kan ook nagerecht zijn. Besluit : Tuinbouwkundig gezien is tomaat een groente Plantkundig gezien is tomaat een vrucht Volgens keukengebruik is tomaat een groente. Bron: http://www.tuinkrant.com/ |
Citaat:
allebei dus :/ |
ik zou vandale achterna gaan.
Fruit = eetbare vruchten tomaat = vrucht tomaat = fruit |
ik vind t groente, omdat een tomaat niet iets is dat je 'even' tussendoor eet, wat je wel met een banaan/appel etc doet. zelfde met een komkommer. komkommer & tomaat eet je bij je avondeten, wie doet dat met z'n appels en peren?
|
tomaat stond vroeger ook wel eens bekend als 'love apple', wat aangeeft dat het als vrucht gezien werd.
tomaat == vrucht sla == groente |
Citaat:
|
Groenten... denk ik...
In de suppermarkt liggen ze altijd bij de groenten, en niet bij het fruit :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52. |