![]() |
Stelling: Flits-aankondigingen op de radio moeten verboden worden!
Er gebeuren dagelijks ongelukken door het te hard rijden:
http://www.dvhn.nl/Index (doorscrollen tot onderaan) En op de radio wordt elke dag verteld op welke wegen er geflitst wordt. Dus kunnen mensen sneller rijden omdat ze weten waar de flitspalen e.d. staan. Gevolg van het sneller/ te snel rijden zijn meer ongelukken. Daarom ben ik het er mee eens! |
Slechts een klein percentage van de ongelukken wordt veroorzaakt door te hard rijden. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar als ik het mij goed herinner ligt dat rond de 5%.
Dat argument vervalt dus. Dat er geflitst wordt in de bebouwde kom, en desnoods op 80-kilometer wegen is nog tot daaraan toe. Maar op de snelwegen laat de infrastructuur het goed toe om de snelheid door de burgers zelf individueel te laten bepalen. Het flitsen op de snelweg draagt slechts marginaal bij aan de verkeersveiligheid, het is voornaamlijk een leuke melkkoe voor de staatskas. |
aan de andere kant gaat men op de plekken waar die flitspalen staan juist ook weer snelheid minderen. Men weet van te voren dat die palen daar staan en rijdt dus niet harder dan is toegestaan.
Mijn voorstel: meer flitspalen, is er ook gelijk weer meer geld om andere gevaarlijke dingen aan te pakken. |
Citaat:
Heb je enig idee hoe gevaarlijk flitspalen zijn? Laat ik het illustreren. Het is een zonnige zaterdagmiddag, iedereen rijdt met een rustig gangetje van 130 kilometer per uur op de snelweg. In de verte doemt een filtspaal op. De bestuurder ziet de flitspaal nog net op tijd, en remt stevig (reflex-reactie). Dat er ook nog iemand achter de automobilist rijdt, denkt hij op dit moment niet aan. De automobilist erachter kan de voorste mobilist nog net ontwijken. En dit gebeurt veel meer dan je denkt. Ik heb het zelf al een aantal keer in de praktijk gezien. Zet de hoeveelheid ongelukken veroorzaakt door flitspalen eens af tegen de hoeveelheid ongelukken die het voorkomt. Ik denk dat flitspalen op snelwegen enkel voor ergenissen zorgen, en per saldo niet bijdragen aan de veiligheid. |
Citaat:
rot toch op. die flitspalen zijn juist een gevaar in deze hoeveelheden... de mensen letten meer op hun kilometerteller als wat er om zich heen gebeurt. liever meer blauw op straat. en pak de mensen aan die dronken achter het stuur kruipen. en seniele, te traag rijdende onvoorspelbare opaatjes/omaatjes. DÁT zijn de echte wegpiraten. |
Je moet ze gewoon pas bij 140 of 150 laten flitsen, als het rustig op de weg is gaat iedereen bijna automatisch wat harder rijden, wat dan ook compleet veilig is, alleen daar houdt de flitspaal zich niet aan. 150 rijden zullen veel mensen niet doen, dus de echt roekeloze mensen kunnen dan een flinke boete krijgen terwijl de huis-tuin-en-keuken tehardrijder er geen last van heeft :)
|
Ik denk dat je het wel wettelijk kunt regelen, praktisch gelijk aan signaleren met je remlichten als je een flitspaal of een mobiele camera ziet. Heette dat niet 'belemmering van de rechtsgang'?
|
Citaat:
Ik vind het maar raar dat daar nog geen maatregelen tegen genomen zijn.. :confused: (n) |
oneens.
maar waarom zet je het woord stelling in je titel :confused: |
het aantal flitsplaatsen wat op de radio wordt vertelt, is vele malen kleiner, dan het werkelijke aantal flitsers wat actief is. Dus die paar plaatsen die op de radio worden genoemd is maar een topje van de ijsberg en draagt dus nauwelijks bij tot groter aantal ongelukken. Met de stelling ben ik het dus niet mee eens
|
flits aankondigingen moeten niet verboden worden, het doel wordt bereikt: mensen gaan op dat punt trager rijden. of was de functie van die dingen nou alleen geld verdienen :confused:
flitspalen zijn gewoon ondingen en gelukkig staan ze steeds vaker ter discussie zodat ze misschien wel over een tijdje verdwijnen (y) |
Er gebeuren soms ongelukken door flitspalen omdat die een flits geeft die in zelfzame gevallen een epiletische reactie veroorzaak.
Kortom schaf flitsen af...... |
Citaat:
Op die manier ook vaak zat auto's langs zien racen (of zelf ook in zo'n auto gezeten) die met een gang langs anderen gaan om 10 minuten eerder thuis te zijn. Persoonlijk denk ik (maar weet ik dus niet uit ervaring) dat je het heel goed weet als je te hard rijdt, en vind ik dat je dan ook niet moet zeuren als je een boete krijgt. Ik vraag me ook af hoe vaak het voorkomt dat iedereen op een zonnige zaterdagmiddag met een rustig gangetje 130 km/u rijdt. (rustig gangetje en 130 km/u... leuke combinatie ;)) Maar goed, misschien ontbreekt het me daar idd aan ervaring en komt dat zoals jij zegt behoorlijk vaak voor :confused: Mss moet er dan ook maar ingesteld worden dat er pas geflitst wordt vanaf 130 km, maar dan denk ik: ga dan 110 km/u als standaard zien en 120 als 10 km te hard. Je kan wel bij blijven stellen omdat er mensen zijn die vinden dat je de wet maar mag overtreden als het hen uitkomt (want dat is wel zo. Natuurlijk geen ernstig delict, maar het kan wel ernstige gevolgen hebben). En uiteindelijk allemaal om die 10 minuten eerder thuis te zijn... :rolleyes: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik stel het Duitse systeem voor. Op de snelwegen geen limiet (of desnoods 160 - om te voorkomen dat het een racebaan wordt), en op de wegen buiten de snelwegen streng controleren en de boetes omhoog doen (vooral in de bebouwde kom). |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Hmmmmm.....gaat over nadenken :o :p |
Ja, ben het er mee eens. Ik denk dat flitspalen toch al helemnaal moeten worden verboden, want ze kunnen mensen afleiden (waar staat ie nou?) of verblinden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.