Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Waar staat in de wet dat 12 + 18 jaar geen verkering mogen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=329395)

Q 03-01-2003 16:57

Waar staat in de wet dat 12 + 18 jaar geen verkering mogen?

Kan iemand dat vinden? Want volgens mij mogen mensen van 12 jaar en 18 jaar wel met elkaar verkering/een relatie (niet met tegenzin natuurlijk.)

mood indigow 03-01-2003 16:58

dat mag ook gewoon.

ze mogen alleen geen sex hebben.. uitgezonderd als ze toestemming hebben van de ouders..

Q 03-01-2003 17:00

Citaat:

mood indigow schreef:
dat mag ook gewoon.

ze mogen alleen geen sex hebben.. uitgezonderd als ze toestemming hebben van de ouders..

Je hebt geen regel ofzo waar dat staat van "WETBOEK VAN STRAFRECHT" Paragraaf bla artikel bla.bla?

oneMen 03-01-2003 17:00

Moet je even aan Nare Man vragen... die weet dat allemaal.
Maar naar mijn weten is het volgens de wet niet toegestaan. Zodra het meisje of zelfs de ouders van het meisje een aanklacht indienen heeft die 18-jarige problemen.

En bovendien slaat het echt nergens op, een relatie tussen iemand van 12 en 18... :rolleyes:

Sithan 03-01-2003 17:44

Artikel 245 Wetboek van strafrecht; indien gemeenschap met 12-16 jarigen.

Ik heb niet echt iets concreets kunnen vinden over een relatie hebben met een 12-jarige

Methuselah 03-01-2003 17:50

Citaat:

M n M schreef:
Moet je even aan Nare Man vragen... die weet dat allemaal.
Maar naar mijn weten is het volgens de wet niet toegestaan. Zodra het meisje of zelfs de ouders van het meisje een aanklacht indienen heeft die 18-jarige problemen.

En bovendien slaat het echt nergens op, een relatie tussen iemand van 12 en 18... :rolleyes:

Die is gebanned. :)

Destrøyer 03-01-2003 17:51

Citaat:

Methuselah schreef:
Die is gebanned. :)
hoezo dat? was hij té naar?

Methuselah 03-01-2003 17:53

Citaat:

Reptile schreef:
hoezo dat? was hij té naar?
Spammen op Lifestyle en DK. :) Feedback staat vol. ;)

moenbase 03-01-2003 20:07

Citaat:

Sithan schreef:
Artikel 245 Wetboek van strafrecht; indien gemeenschap met 12-16 jarigen.

Ik heb niet echt iets concreets kunnen vinden over een relatie hebben met een 12-jarige

Ik dacht dat 16 wel mocht. Alleen wanneer de 18-jarige en de 16-jarige sex hebben, mag dat alleen met toestemming van de ouder(s)/verzorger(s). :confused:

marlies 03-01-2003 21:22

Citaat:

Methuselah schreef:
Spammen op Lifestyle en DK. :) Feedback staat vol. ;)
Ja? oh dat had ik toch niet achter hem gezocht :eek:

spacegirl 03-01-2003 21:32

dat staat nergens, er staat alleen geen gemeenschap

Super Vegeta 03-01-2003 21:39

Citaat:

Q schreef:
Kan iemand dat vinden? Want volgens mij mogen mensen van 12 jaar en 18 jaar wel met elkaar verkering/een relatie (niet met tegenzin natuurlijk.)
Ik zeg er nix van, van mij mogen ze. Zolang er geen dwang is is het volgens mij ook legaal.

Horror Kitty 03-01-2003 21:49

ze mogen wel een relatie, ze mogen alleen niet neuken.

maar das vast al gezegd.

Thomas 03-01-2003 22:43

Dan zal ik maar ff ontheffing bieden.

Een 12 en 18 jarige mogen ten alle tijden een relatie hebben, maar zich daarin niet seksueel uiten. Ook niet als ze toestemming van hun ouders hebben.

Iemand van 12 wordt in de wet beschouwd als een kind en een 18 jarige als een volwassene. Dit is de reden dat seksueel contact strafbaar wordt gesteld.

Thomas 03-01-2003 22:45

Citaat:

marlies schreef:
Ja? oh dat had ik toch niet achter hem gezocht :eek:
Eigenlijk was het ook niet nare man, maar een alter ego dat hij had gecreëerd. :p :D

G.T.C. 04-01-2003 11:10

Naja, en als het volgens de wet niet zou mogen. Zou je dan opeens geen relatie beginnen ofzo :confused:

Is dit trouwens zomaar een vraag, of iets voor jou persoonlijk? Want dan wou ik toch effe zeggen dat 12 en 18 wel heel erg ver gaat hoor. Maar die discussie is al zo vaak geweest, dus de algemene mening weet je vast wel. :)

martijn1985 04-01-2003 11:26

Citaat:

Wawl schreef:
Iemand van 12 wordt in de wet beschouwd als een kind en een 18 jarige als een volwassene. Dit is de reden dat seksueel contact strafbaar wordt gesteld.
Daar wil ik graag het volgende op toevoegen:

In de praktijk wordt er alleen tot vervolging overgegaan als de 12jarige (of zijn/haar ouders) tot aangifte overgaan. Doen ze dat niet, dan gebeurd er vrijwel nooit iets.

Kadaver 04-01-2003 11:33

Er bestaat ook nog zoiets als opvoeding....geweten.....

Dus hoezo wet? ;)

Andijvie 04-01-2003 11:43

Citaat:

martijn1985 schreef:
Daar wil ik graag het volgende op toevoegen:

In de praktijk wordt er alleen tot vervolging overgegaan als de 12jarige (of zijn/haar ouders) tot aangifte overgaan. Doen ze dat niet, dan gebeurd er vrijwel nooit iets.

Klopt, in NL gaan ze ervan uit dat het 'slachtoffer' ook iets te kiezen heeft en te zeggen.. (Het 'slachtoffer' is dus de 12-jarige.)
Wanneer de ouders het er niet mee eens zijn, wordt de 'dader' niet zomaar gestraft, allereerst wordt gekeken wat het 'slachtoffer' ervan vindt... In Amerika zijn ze niet zo, daar is de 'dader' gewoon schuldig ook al vindt het 'slachtoffer' van niet... Ouders hebben daar nog echt zeggenschap over... (In NL ook, maar de mening van het 'slachtoffer' weegt mee in de straf van de 'dader'.)

Ik hoorde een keer een verhaal van een 15 jarig meisje met een 20 jarige vriend, haar ouders hadden hem twee keer aangegeven en hij zat dus tot twee keer toe een aantal maanden in de gevangenis, waarna hij te horen kreeg dat hij niet meer met het meisje mocht opschieten. Terwijl het meisje juist verliefd op hem was etc etc... Zodra ze zestien was, konden haar ouders haar vriend niets meer maken.... Dit was overigens in België, paar jaar terug, ik weet niet hoe dat nu in België geregeld is...

the_conquer 04-01-2003 19:04

Hopelijk staat zoiets als het niet in de wet staat toch wel in je gezond verstand???????? Indien afwezig gebruik dan het mijne: Gewoon pedofielie en das strafbaar en het is maar goed ook

Chloe Siere 04-01-2003 19:07

ja natuurlijk mag dat. we leven tenslotte in een vrij land ( :rolleyes: )

het is alleen zo dat als de ouders er niet mee eens zijn en ze zijn zo dat ze die jongen dan gaan aanklagen, het voor de jongen er niet zo goed uit ziet. zeker als de twee met elkaar naar bed gaan.

Andijvie 04-01-2003 19:48

Citaat:

*RainBow* schreef:
ja natuurlijk mag dat. we leven tenslotte in een vrij land ( :rolleyes: )

het is alleen zo dat als de ouders er niet mee eens zijn en ze zijn zo dat ze die jongen dan gaan aanklagen, het voor de jongen er niet zo goed uit ziet. zeker als de twee met elkaar naar bed gaan.

dat laatste is dus niet waar, lees mijn reactie nog maar eens... ze gaan er in NL vrijwel altijd van uit dat het 'slachtoffer' ook een mening heeft...

Q 04-01-2003 21:14

Citaat:

G.T.C. schreef:
Naja, en als het volgens de wet niet zou mogen. Zou je dan opeens geen relatie beginnen ofzo :confused:

Is dit trouwens zomaar een vraag, of iets voor jou persoonlijk? Want dan wou ik toch effe zeggen dat 12 en 18 wel heel erg ver gaat hoor. Maar die discussie is al zo vaak geweest, dus de algemene mening weet je vast wel. :)

Dit was zomaar een vraag want een 12 jarige is het laatste waar ik aan denk.. ik ben 22 namelijk en ik val persoonlijk meer op meisjes vanaf 18 jaar. Ik vroeg het me af hoe het precies zat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.