![]() |
Lineaire Algebra
Waaah.. het komt op mij nog steeds over als gegoochel met definities..
Opgave 1 Een n×n driehoeksmatrix is een matrix van de vorm A = ( a11 a12 a13 …… a1n ) ( 0---a22 a23 …… a2n ) ( 0--- 0--a33 …… a3n ) ( 0 … … … … …… … … ) ( 0 … ………… …0 …ann ) Laat Wn de verzamelingen van alle reële driehoeksmatrices zijn. a) Toon aan dat Wn een deelruimte is van Mn×n (R) b) Schrijf een basis op voor W2. Wat is dim (W2)? c) Wat is dim (Wn)? Opgave 2 Laat zien dat de deelruimtes {0}, N(T) en R(T) T-invariant zijn, als T:V --> V een lineaire afbeelding is. Mijn (bijna) oplossingen: 1a) Dus hier moet ik aantonen dat 0 in Wn zit en dat je kan optellen en scalair vermenigvuldigen in Wn. Nou als je W0 hebt, zit 0 er in. En met het optellen en scalair vermenigvuldigen moet ik gewoon een voorbeeldje doen daarvan? Lijkt mij een beetje simpel. 1b) W2 is de verzameling van M2×2, M1×1 en M0×0. Dus als ik een basis voor M2×2 opschrijf is het voldoende? Dat wordt dan (1 0) (0 1) (0 0) (0 0) (0 0), (0 0), (1 0), (0 1) De dimensie hiervan is 4. 1c) De dimensie van Wn is dan 2n. 2) Als T:V--> V een lineaire afbeelding is, moet het de lineaire structuur bewaren. Dus T(x+y) = T(x) + T(y) en T(ax) = aT(x). T:V --> V Een deelruimte X c V heet T-invariant als T(X) c X Dus.. ik zie wel het principe van wat ik moet doen, maar ik kom er niet uit! |
1a) Laat V een gegeven vectorruimte zijn over een getallenlichaam K en U een deelverzameling van V en laat u1 en u2 elementen zijn van U en l1 en l2 elementen zijn van K, dan is U een deelruimte van V als l1*u1+l2*u2 een element van U is. Neem V=Mn×n(IR), U=Wn en K=IR en toon aan dat Wn aan de gestelde definitie van een delruimte voldoet en dus inderdaad een deelruimte van Mn×n(IR) is.
2) Laat V een gegeven vectorruimte zijn met X als deelruimte en T:V--> V een gegeven lineaire afbeelding van V in V, dan definiëren we: T(X)={y element van X|y=T(x) en x element van X}. Kies nu voor X de deelruimten {0}, N(T) en R(T) en pas de definitie van T(X) toe om zo de T-invariantie van deze deelruimten aan te tonen. |
aha.. bedankt! :) 1 is in ieder geval gelukt nu..
maar bij opgave 2.. moet bewerking T niet gedefinieerd zijn? In de voorbeelden in het boek staat steeds wat voor een bewerking T is, bijv. spiegeling in de x-as o.i.d. Dan zou je kunnen testen of de condities voor T-invariant opgaan. Maar nu niet lijkt me...? |
Citaat:
Ik zag overigens in je profiel dat je uit de buurt van mijn broers woonplaats (Emmen) komt. Wat studeer je precies als ik vragen mag? |
Ik studeer natuurkunde in Groningen (1e jaars).. erg leuk alleen is de wiskunde wennen.. kzit daar op kamers maar ik kom nog wel elk weekend trouw thuis :)
hmm.. mijn vader kent geen van asseldonk uit emmen.. ik ook niet trouwens.. bedankt voor de hulp! |
Citaat:
Eva (die altijd slechtgehumeurd is als ze natuurkunde moet leren :s ) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49. |