![]() |
weet iemand waarvan de volgende goden zijn?
ik heb dus echt veel te veel op me genomen, en nu heb ik geen tijd meer om dit op te zoeken, willen jullie me helpen?
het zijn deze: (grieks) hades pan demeter zeus hestia hermes hera poseidon (germaans) walkuren woden/odin (zelfde andere naam) thor freya balder alvast bedankt! |
Vooruit dan, maar dat betekent niet dat ik altijd je huiswerk ga maken :P
Hades] = god van de onderwereld en leider van de dood. Pan = god van het platteland Demeter = God van de landbouw en vruchtbaarheid zeus = god van de hemel ("sky"), leider van Olympus. hestia = god van het huis en hart. hermes = God van de koopmannen, boodschapper van Zeus. hera = god van het huwelijk, gemalin van Zeus. poseidon = god van de zee en aardbevingen. ---------------------- (germaans) walkuren = De krijgers die tot de Einheriar mochten toetreden werden naar Walhalla gebracht door speciale gezanten, de Walkuren. Van oorsprong waren de Walkuren vermoedelijk woeste vrouwelijke geesten, die genoten van bloedvergieten en slachtoffers van de strijd verslonden. Volgens sommige versies waren er drie Walkuren, die alledrie onsterfelijk waren, maar volgens andere versies waren het er zevenentwintig (driewerf negen, zoals de sagen het uitdrukken), en waren er slechts een paar van hen onsterfelijk. In het Vikingentijdperk waren de Walkuren wat statiger geworden en werden ze voorgesteld als mooie, goudharige geesten die in Walhalla de Einheriar bedienden en naar het slagveld gingen om namens Odin de zege toe te wijzen en de gesneuvelden te begeleiden. De Walkuren spelen een grote rol in de verhalen gedichten over legendarische helden. Soms werden ze voorgesteld als bovennatuurlijke wezens, enorme gestalten die toeschoten om helden uit de klauwen van de dood te redden. In sommige versies zijn de Walkuren beschermgeesten die koningen en prinsen die Odin vereerden hun gunst verleenden en de mannen na hun heldhaftige dood tot echtgenoot namen. Slechts één afbeeling gevonden. (Bron: Sagen van de Noormannen, Loren Auerbach & Jacqueline Simpson, 1997, Time-Life Books B.V.) woden/odin (zelfde andere naam) god die t Al met zijn geest bestuurt. thor = god van de donder freya = god van de vruchtbaarheid. balder = god van zonneschijn en vreugde |
thank you sooooooo much
en dan had ik ook nog wiskunde... :D nee geintje! ik ben zooo dankbaar *schudt handje met gatara* |
Citaat:
Hehe :) Citaat:
|
Citaat:
en hera is ook van huis en gezin dacht ik |
Pan en Hermes zijn toch helemaal geen goden?
|
Citaat:
Pan en Hermes zijn zeker weten goden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hermes is overigens ook de beschermer van kooplui, dieven en reizigers. Tevens begeleidt hij de doden op hun weg naar het dodenrijk.
Hestia is ook nog de godin van de haard. |
is pan niet een satyr? of zijn satyrs ook goden?
pan is tevens de uitvinder van de panfluit, hij beminder een nimf, maar ze wilde m niet ofz, en toen greep pan haar bijna en ze bidde (bad?) tot de goden, uit medelijden werd ze in riet veranderd; pan verdrietig, blies prongeluk in riet, geluid, panfluit uitgevonden. tog? |
Citaat:
|
Citaat:
Offtopic: het is 'bad' btw |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03. |