Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Linux op een laptop? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=332230)

WijfMan 05-01-2003 21:56

Linux op een laptop?

Op een celeron 700 met 64 ram

Verstandig of onverstandig?

JJzD 05-01-2003 22:07

wel te doen
xou voor redhat gaan dat ondersteund erg veel en ook erg makkelijk
windowmaker erbij en je hebt een lekkere pc :)
KDE ook wel ok maar toch wat zwaarder
ff kijken wat je het lekkerste vind werken :)

dystopia 05-01-2003 22:11

Wat wil je erop draaien? 64 MB met KDE/GNOME is ietswat krapjes. Er zijn uiteraard -en gelukkig- ook andere WM's.

Talon 05-01-2003 22:26

hm kheb het ook op me laptop
werkt goed :)

S|E|B 05-01-2003 22:39

Het is wel wat lastig met drivers enzo, maar waar een wil is is een weg :D

WijfMan 06-01-2003 00:05

Thanks!

Maar nog een paar vraagjes :)

Wat is het verschil tussen een window manager en een desktop?

En moet ik eerst een desktop instaleren als ik een window manager wil gebruiken?

JJzD 06-01-2003 00:08

Citaat:

WijfMan schreef:
Thanks!

Maar nog een paar vraagjes :)

Wat is het verschil tussen een window manager en een desktop?

En moet ik eerst een desktop instaleren als ik een window manager wil gebruiken?

desktop is de zuiver grafische kant
windows manager is hetgene wat alles in een window stopt

kortom ze vullen elkaar aan :)

Dwarfie 06-01-2003 08:34

Citaat:

JJzD schreef:
desktop is de zuiver grafische kant
windows manager is hetgene wat alles in een window stopt

kortom ze vullen elkaar aan :)

Euhm, met een desktop bedoelen ze, volgens mij, Gnome en KDE. Dat zijn hele complete pakketten met allerlei extra utils, net zoals bij windows dus. (paint, rekenmachine, kladblok, wordpad, etc).
De laatste versies van Gnome en KDE kunnen 128mb geheugen wel goed gebruiken...

Een windowmanager (WM) is heel kaal. Er zitten geen extra utils bij. Voorbeelden zijn Windowmaker, Enlightenment, fwm95, blackbox, fluxbox. Het is niet zo dat je hierop geen gnome/kde programma's kunt draaien, daar moet je dan extra libraries voor installeren. De meeste windowmanagers hebben aan 8mb geheugen wel genoeg, alleen Enlightenment is wat zwaarder, die heeft wat leuke grafische truukjes in huis. (Je ziet het beeld wegschuiven bij het wisselen van virtual desktop e.d.).

Windowmaker is een veelgebruikte desktop en blackbox is vooral heel er licht. Fluxbox is de laatste tijd populair aan het worden, het is een soort blackbox-advanced. Je krijgt namelijk "tabbed windows". Handig voor op bijvoorbeeld laptopschermpjes, die zijn veelal wat kleiner.

zazzie 06-01-2003 23:40

ik heb zelf bijna 1.5 jaar lang linux op mn laptop gedraaid (celeron 366 met 96mb Ram) daarop draaide ik gnome (toen nog gnome1, dies iets lichter mijns inziens dan gnome2).

heel veel laptop hardware wordt ondersteund, en zeker als je een distro als mandrake, redhat of suse neemt kan je ervan uit gaan dat de meeste hardware wel bij het instaleren al wordt herkend. mogt dit niet het geval zijn (vaak zijn netwerkkaarten een heikel punt) dan zul je eens moeten kijken naar pcmcia-cs . op http://www.linux-laptop.net/ staat een overzicht van gebruikerservaringen met het instaleren van linux op verschillende laptops, kijk of jou laptop er tussen staat zou ik zeggen, en lees de ervaringen van anderen ;)

suc6 iig

JJzD 07-01-2003 11:27

Citaat:

Dwarfie schreef:
Euhm, met een desktop bedoelen ze, volgens mij, Gnome en KDE.
je hebt gelijk :o

je moet echter wel die 2 installeren wil je een aantal progs kunnen draaien!!

zazzie 07-01-2003 15:47

Citaat:

JJzD schreef:
je hebt gelijk :o

je moet echter wel die 2 installeren wil je een aantal progs kunnen draaien!!

alleen de libs zijn genoeg..

Dwarfie 08-01-2003 07:45

Citaat:

zazzie schreef:
alleen de libs zijn genoeg..
Zoals ik al zei... lezen, JJzD :rolleyes:

dystopia 08-01-2003 08:14

En bij compilatie van KDE progs includes. Dat is alles & best fijn systeem imo :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.