Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Broeikaseffect (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=333242)

Balance 06-01-2003 19:39

Broeikaseffect

Ik moet voor morgen een stelling beargumenteren, maar aangezien ik weer eens veel te laat aan de opdracht ben begonnen, de zoekmachine hier uit staat en ik op internet niet veel kan vinden, probeer ik het hier:

Het versterkte broeikaseffect wordt NIET (alleen) veroorzaakt door de uitstoot van uitlaatgassen, het kappen van bomen, cfk's en meer van deze vervuilingen, veroorzaakt door de mens.

VOOR argumenten dus. Ik heb ze al wel tegen gevonden namelijk, daar staat het vol van op internet. Maar andere oorzaken van die vervuiling... :confused:

FlorisvdB 06-01-2003 20:11

heb ook wel eens gelezen dat het op natuurlijke manier wordt afgebroken. Door kosmische straling ofzo (weet niet zeker)

Tampert 06-01-2003 20:13

andere oorzaken van het verhoogde broeikaseffect zijn bijvoorbeeld de veelvuldige vulcaanuitbarstingen in onze eeuwen. Hierdoor wordt asociaal veel CO2 in de lucht gemikt. Verder is het waarschijnlijk zo dat we net precies in een zonnenwind zitten ofzo.

klimaatverandederingen komen sowieso vaak voor. Zo was er een tijd geleden nog een ijstijd. Daarvoor trad ook verwarming van de aarde op. De verdvuiling is dan dus geen oorzaak van de verandering van de temperatuur.

Balance 06-01-2003 21:54

Dankjulliewel.
Helaas heeft het allemaal te maken met het warmer worden van de aarde, evenals iets wat er gebeurt door het broeikaseffect.
Het ging mij meer om de oorzaak van het broeikaseffect, maar hier kan ik ook wel wat mee.
Bedankt!

damaetas 07-01-2003 08:19

Citaat:

linda85 schreef:
Het versterkte broeikaseffect wordt NIET (alleen) veroorzaakt door de uitstoot van uitlaatgassen, het kappen van bomen, cfk's en meer van deze vervuilingen, veroorzaakt door de mens.

oorzaken van die vervuiling...

broeikaseffect is niet gelijk aan vervuiling :rolleyes:
Citaat:

linda85 schreef:

Het ging mij meer om de oorzaak van het broeikaseffect, maar

even duidelijker dan tampert:
oorzaken van het broeikaseffect:
  • door vulkanisme worden er een verschrikkelijke hoeveelheid broeikasgas (in dit geval waterdamp en CO2) in de atmosfeer geblazen. dat vulkanisme is nu trouwens veeeeeeeel minder den enkele miljoenen jaren geleden.
  • scheetjes van mensen en dieren (vreemd he, maar in nieuwzeeland bijvorbeeld zorgen schapenscheten voor meer uitstoot van broeiksgas dan de mens met zn auto's enzo) in dit geval is het broeikasgas methaan
  • door de al lichte temperatuurstijging wordt het gas in sommige clathraten (= gasreservoir, meestal CO2, onder de bodem van oceanen zeeën en meren) veel te warm om daar mooi te blijven zitten en wordt het gelost. aardscheten om het simpel te houden :D
  • productie van methaan door moerassen enzooi (overal waar een grote hoop organisch materiaal ligt te rotten)
en zo zijn er nog wel veel meer hoor

Balance 07-01-2003 13:02

Citaat:

damaetas schreef:
broeikaseffect is niet gelijk aan vervuiling :rolleyes:

even duidelijker dan tampert:
oorzaken van het broeikaseffect:
  • door vulkanisme worden er een verschrikkelijke hoeveelheid broeikasgas (in dit geval waterdamp en CO2) in de atmosfeer geblazen. dat vulkanisme is nu trouwens veeeeeeeel minder den enkele miljoenen jaren geleden.
  • scheetjes van mensen en dieren (vreemd he, maar in nieuwzeeland bijvorbeeld zorgen schapenscheten voor meer uitstoot van broeiksgas dan de mens met zn auto's enzo) in dit geval is het broeikasgas methaan
  • door de al lichte temperatuurstijging wordt het gas in sommige clathraten (= gasreservoir, meestal CO2, onder de bodem van oceanen zeeën en meren) veel te warm om daar mooi te blijven zitten en wordt het gelost. aardscheten om het simpel te houden :D
  • productie van methaan door moerassen enzooi (overal waar een grote hoop organisch materiaal ligt te rotten)
en zo zijn er nog wel veel meer hoor

Ja sorry hoor, kheb gewoon totaal geen verstand van dit soort dingen! (C&M)
Maar wel bedankt dat je het duidelijker wilde maken!

damaetas 07-01-2003 13:06

Citaat:

linda85 schreef:
Ja sorry hoor, kheb gewoon totaal geen verstand van dit soort dingen! (C&M)
Maar wel bedankt dat je het duidelijker wilde maken!

graag gedaan, veel succes met je discussie :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09.