![]() |
ventilator op moederbord aansluiten.
ik heb vandaag een voedin gekregen die het neit meer (goed) deed. maar de ventilator die erin zat doet nog wel. ik dacht dus mischien kan ik die ventilator dan op mijn moederbord aanlsuiten. dus ik ga net vol goede moed de ventilator er uit halen en mijn computer open schroeven en ik begin met zoeken naar een connector waar ik het stekkertje op kan zetten maar ik kon er geen vinden.nu wat informatie.
het is een CHAINTECH-EXCEL moederbord type 7AJA2/7AJA2E. de ventilator komt uit een 230watt voeding. wie kan me helpen? |
Je moet even een connectertje kopen en deze aansluiten/verbinden met een vrij HDD/CD voedingstekkertje. Dit connectertje kan je aan het draadje van de koeler monteren met een kroonsteentje of zelf eromheen draaien en dan met plakbank aftapen (dat laatste werkt overigens wel, maar kan gevaarlijk zijn).
|
Citaat:
|
molex-stekker
|
Citaat:
thnx :D |
Citaat:
molex = een merk :p [/zeikmode] |
Citaat:
|
Citaat:
maar als je in elektro of pc winkel vraasgt naar molex weten ze dat wel :) |
ik ben net naar de winkel geweest maar ze hadden geen molex-stekker voor op mijn moederbord (n) wat nu?
|
Citaat:
Dat IS Molex, maar bij de electronicazaak hier stonden ze me ook raar aan te kijken toen ik 't over een Molex-stekkertje had.. Toen ik zei dat 't een "spanningsstekkertje voor een HD" was ging d'r een lampje branden. Maar je kunt ze wel online bestellen bij www.oc-shop.nl ofzo. Maar goedkoper/makkelijker is gewoon een kroonsteentje. Eventueel rol je 'm na monteren in met Leukaplast of gewoon plakband. |
Citaat:
allemaal bedankt voor het mee denken (y) dus op deze kan nou een slotje.... |
er zijn van die dingen voor..
die hebben 1 4pins connector (moleX) met daaraan een 2 pins connector (voor je fan) die kan inderdaad ook 3 pinnen hebbe soms heeft een fan RPM draadje waardoor je via de juiste software kan zien hoe snel je fan draait |
je kan ook de kabeltjes direct op de voeding aansluiten, dan belast je je moederbord niet zo
-Men neme een tang(niet je moeder maar een voor draden);) -zoek een draad uit je voeding die je niet gebruikt( knip hier de dingen van af - doe dat ook met je ventilator..conect de 2draden met elkaar en viola hij doet het..enige nadeel is dat je niet kan zien hoeveel rpm hij heeft voor de rest is het cool |
dude kijk uit met die shit, ik heb daarmee m'n pc gesloopt, kortsluiting ofzo
|
mijn 12v core van me oude pc was stuk zo draaid nu me processor, en me hdd coolers...en het doet het prima
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
eikel ;) :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49. |