![]() |
Verbod op Chador bij ROC amsterdam
bron
Citaat:
Wat is belangrijker, het recht om je te kleden zoals je zelf wilt, of de noodzaak tot communicatie met leraren en kinderen? Of welke andere noodzaak dan ook die in strijd is met het recht om je te kleden zoals je wilt? De vele juridici onder ons en anderen met een mening kunnen hier vast hun licht over laten schijnen... :) Offtopic: laten we het in dit topic nou eens niet over het feit gaan hebben dat het een moslimmeisje is, maar over het specifieke probleem van welk recht/plicht/noodzaak het belangrijkste is. |
Bij het werk, wat ze gaat doen, lijkt het me in ieder geval niet handig, om zowat haar hele gezicht te beschermen.
Als het nou in een fabriek ofzo werkte, waar ze niet veel met klanten in contact kwam, dan moet ze het zelf weten. Maar in dit geval ben ik het eens met het verbod. Verder: waarom moeten die vrouwen zonodig hun hele gezicht bedekken? Ik zie er de lol niet van in en volgens de islam hoef je als vrouw geloof ik alleen een hoofddoek dragen, hoewel ook niet iedereen dat doet. |
Ik vind het meer een probleem dat er waarschijnlijk meisjes van school worden gehouden (omdat ze daar geen chador mogen dragen) en zodoende geen (goede) opleiding kunnen afmaken en nooit zelfstandig kunnen leven, maar noodzakelijkerwijze afhankelijk worden van anderen. Daarnaast bevordert het thuisblijven van deze vrouwen het sociale isolement waar ze vaak in zitten.
Wat me wel opviel was het volgende: "De meeste Amsterdamse scholen staan achter het besluit van het ROC van Amsterdam om de chador te verbieden. Dat blijkt uit een telefonisch rondje langs twintig scholen. Ook het Islamitisch College Amsterdam in Slotervaart/Overtoomse Veld ziet het nut er niet van in. ''Bij ons op school willen we elkaar kunnen zien,'' zegt rector Erik Bijkerk." http://www.parool.nl/1041918937192.html Een verbod is misschien te drastisch met het oog op het feit dat ze dan helemaal niet naar school komen. Ik ben wel eens met de standpunten van het ROC en de andere scholen die daarmee instemmen, maar ik vrees voor dat ene... |
Waarom citeren moslims die een dergelijke chador aan vrouwen opdringen of ze (moslimas) zelf willen dragen niet het volgende uit de koran?
"Certainly you were heedless of it, but now We have removed from you your veil, so your sight today is sharp." :P :P :P :P :P Maar goed.... ik geloof dat deze "hoofddoek" meer als "een figuurlijke doek" werd bedoeld in dit citaat ;) (ik zie overigens niks van een hoofddoek in de koran: heb alleen op "veil" en "chador" gezocht bij "veil" kreeg ik wel wat hits, maar die sloegen niet op een hoofddoek en bij"chador" kreeg ik dit: Search: for the phrase "chador" within Entire Koran Your search yielded no results. http://etext.lib.virginia.edu/koran.html EN: De Heilige Koran: Zoek resultaten Zoek het woord "hoofddoek". Het woord "hoofddoek" werd niet gevonden. En: De Heilige Koran: Zoek resultaten Zoek het woord "chador". Het woord "chador" werd niet gevonden. Nieuw zoekwoord. http://www.orst.edu/cgi-bin/msa/msa-search) |
Ik vind het een lastig iets, ik zit zelf op ROC van Amsterdam Airport en op mijn vorrige ROC zaten ook meiden die dat droegen.
Wat ik me meer afvraag is waarom ze het dragen, het is namelijk niet verplicht. Ik vind aan de ene kant dat ze zelf moeten weten wat ze dragen, maar ik kan ook wel begrijpen dat mensen het storend vinden. Maar goed wie is de school om te bepalen wat er niet gedragen mag worden. |
Ik ben het wel met zo'n verbod eens. Het dragen van een chador vind ik ongepast, onpraktisch en onnodig. Ook heeft dit niks met de islam te maken, het is een culturele traditie. Had het overigens wel iets met de islam te maken dan was het voor mij nog geen rechtvaardiging.
|
Alle argumenten hierboven gelden ook voor de rok die streng-christelijke meisjes dragen....
Staat ook niks over in de bijbel, is ook cultureel. En ook een minderheid van de christenen doet dit nog. Het verschil is natuurlijk wel dat je elkaar dan nog kan zien. Ik ben het persoonlijk wel eens met het verbod. Uit het feit dat de meisjes het aan durven vechten leid ik af dat het redelijk intelligente en dappere dames zijn. Ze zullen dan ook moeten begrijpen dat het dragen van de chador bij het werk dat ze willen doen in Nederland niet geaccepteerd kan worden, naar mijn mening alleen al omdat het voor kinderen bedreigend aan kan voelen en contact met de ouders erdoor bemoelijkt word, als het al niet zo goed als onmogelijk word gemaakt. Of het bij alle opleidingen verboden moet zijn vind ik een ander punt. Bij veel beroepen is het geen probleem om een chador te dragen, lijkt mij. Maar je moet accepteren dat als je zo'n ding wilt dragen, je jezelf dan beperkingen oplegt. Citaat:
|
Citaat:
*ik kon het gewoon niet laten :o * |
Citaat:
|
iedere school heeft dress codes.
een vriend van me had een hanekam en werd hier (openbare school) "dringend aan te raden om zich aan te passen aan de schoolregels, voor er sancies werden genomen". een hanekam zou eng zijn voor de leraren en een slecht beeld voor de school =/ Ik vind dat zo iets (zichtbaar gezicht) best een school regel kan zijn. En dan hebben ze een zichtbaar gezicht, alsof dat een inbraak is op privacy. @jadie: dat is slechts een van de vele interpetaties op de bijbel, zoals er op ieder "heilig geschrift" vele interpetaties zijn. |
Citaat:
deuteronomium 22:5 Citaat:
Alleen veel christenen volgen de bijbel niet zo extreem letterlijk. Misschien staat iets vergelijkbaars ook wel in de Koran over chadors, in dit stukje staat ook nergens het woord 'rok', maar het is niet op veel andere manieren te interpreteren lijkt me. |
Citaat:
jammer voor hun dan als ze geen opleiding kunnen vinden. als ze zich zo graag als moslimvrouw gedragen moeten ze ook maar thuis blijven en kinderen baren. (ik maak weer lekker boude uitspraken:D) |
Citaat:
waar staat hoe het andere geslacht gekleed gaat? |
Citaat:
wie zegt dat ze dat zelf willen? Misschien hebben hun ouders het die meisjes wel opgelegd. |
Citaat:
Jezus al eens zien afgebeeld met een broek aan? |
DOM, dom en nog eens dom. Juist door dit verbod zullen deze vrouwen verstoken blijven van het onderwijs, zoals al door iemand werd gezegd. Dan hebben sommige ouders een excuus om hun kinderen thuis te houden.
Een van die vrouwen verklaarde in een interview met de Volkskrant dat zij de niqaab af doet, in het bijzijn van kinderen en andere vrouwen. Het doel is om de blikken van de mannen van zich af te schermen. Natuurlijk zijn gelaatsuidrukkingen belangrijk als je kleuterleidster bent. En dat weten die vrouwen natuurlijk ook. Mocht het zo zijn, dat ze de niqaab toch niet afdoet bij zo'n beroep, dan kan ze nog altijd geweigerd worden bij die functie. Maar dit is iets van latere zorg. De vraag of de Islam en de niqaab in verband met elkaar staan is overigens verder irrelevant. |
Een bivak is ook verboden
|
Citaat:
|
Die vraag is juridisch volgens mij wel relevant, aangezien de vrijheid van godsdienst(uiting) een grondrecht is, voor zover dit zich binnen de wet bevind, en er geen wetten zijn die het dragen van zo een ding verbieden. Derhalve zou een overheidsinstelling deze niet mogen verbieden... Tenminste, dat is wat me zo als eerste te binnen schiet.
|
lijkt me duidelijk dat je geen chador kunt dragen als je kinderleidster word. ben dus voor het verbod.
|
Citaat:
Ik vind persoonlijk dat algemeen geldende regels boven iedere godsdienst horen te staan en dat dus ook Islamitische meisjes zich aan bepaalde kledingvoorschriften moeten houden als ze een bepaalde opleiding willen volgen. |
Citaat:
Is ook discriminatie als een Christelijk iemand niet iets mag en een Islamitisch iemand dat wel mag. Of omgekeerd natuurlijk. Verder: ik denk dat je met zo'n hoofddoek echt niet snel wordt aangenomen op een kleuterschool. En: het klinkt inderdaad wat gek, maar als ik het goed begrepen heb beschermd zo'n doek net zoveel als bij een bivakmuts en die zijn ook verboden. |
Ik vind het belachelijk als zoiets verboden zou mogen worden. Als ROC Amsterdam dit mag verbieden komt morgen de volgende school met het volgende verbod. Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoe hij/zij zich kleed. En als je daardoor geen stage plaats oid kan vinden is dat je eigen probleem, daar kies je dan zelf voor.
Zolang de kleding niet echt storend is voor de lessen vind ik dat alles moet kunnen. En dat dit de communicatie zou verstoren in naar mijn mening onzin, ze kunnen toch nog prima spreken en luisteren. Heeft verder niets met godsdiens en geloof te maken, ik vind dat het sowieso zou moeten kunnen of het nou voor je geloof is of niet. |
In Nederland hebben we de vrijheid gekregen om onzelf te profileren zoals we zelf willen.
Ik kan me wel wat invinden in de argumenten van de school, maar een verbod vind ik te ver gaan voor het opgeven van enkele grondwettelijke vrijheden. |
Citaat:
Je praat hier over regels waar mensen zich aan moeten houden. Maar regels moeten ook getoetst worden aan grondwettelijke vrijheden die mensen hebben. Iets waar ik dus grote vraagtekens bij zet of ze dat wel hebben gedaan. Kledingvoorschriften zijn noodzakelijk bij het uitoefenen van sommige beroepen. Vanwege de productiviteit, veiligheid of hygene kunnen daar regels aan gesteld worden. Echter we praten hier over het volgen van lessen. In hoeverre heeft de school de mogelijkheden dat verbod op bepaalde kleding in te stellen? Ook het feit dat de communicatie door deze regel verbeterd zal worden kan in twijvel worden gebracht. |
Citaat:
|
Citaat:
gelukkig geloof ik niet in god. |
Citaat:
Citaat:
|
Chador werd hier verboden, omdat het kledingstuk het geven van onderwijs zou bemoeilijken. In dit geval een enigzins redelijk besluit. MAAR je moet wel duidelijk heel voorzichtig zijn met dit soort verboden; slechts waar kledingstukken hinderlijk zijn voor de bezigheid, zoals deze sluier, zou het toegepast kunnen worden. Dit betekent natuurlijk niet dat je in elke situatie lukraak kledingstukken mag verbieden.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
die meiden doen dat ding dan echt niet af, als ze dat zelfs in de lessen al niet doen. en een school heeft ook quota's die ze na moeten komen (geslaagdenpercentages). die gaan dus niet iemand opleiden die nooit zal slagen omdat ze nergens stage zal kunnen lopen. zie je het al voor je, een als bankovervaller-geklede kleuterleidster:rolleyes: ik zou mijn kinderen niet door zo iemand laten opvangen/mede-opvoeden. |
Citaat:
Daarbij zou het nergens op slaan als het ROC regels maakt met betrekking tot de kledingregels voor andere instanties. |
Citaat:
|
Maare, ik wil het nog maar ff zeggen:
Bivakmutsen zijn ook verboden bij de wet. Dus dit moet ook verboden worden. Precies hetzelfde, je ziet alleen iemands ogen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
petje af is toch iets heel anders dan een kledingstuk dat aangedaan wordt wegens religieuze overwegingen lijkt me zo...
|
Yoo...het is onderhand wereld nieuws geworden over die 3 dames op het roc.
Maar goed. er is toch spraken van vrijheid van meningsuiting,en van geloofsovertuiging? Ik vind overigens het wel zo dat zulke mensen zulke kleding wel op straat mogen dragen.Maar niet op het werk of iets dergelijks. Ze leven onderhand met een multiculturelen samenleving. Dan begrijp ik toch niet waarom dat niet toegestaan is. Ik persoonlijk vind het een beetje teveel van het goeie. Mijn moeder zal zelf nooit zo lopen. Sterker nog ze heeft niet eens een hoofddoek. PeaCe |
Citaat:
Citaat:
Er is hier duidelijk sprake van discriminatie, wanneer zij wel iets op hun hoofd mogen dragen, en een ander niet. Of is dit zogenaamde positieve discriminatie :confused: (n) ? |
Citaat:
:P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is ook een religieuze voorschrift van hen, maar dat mogen ze niet hier (geen wapen op zak), hoop ik. Het mag zeker niet in Canada (dat weet ik toevallig). |
Citaat:
|
met wat voor reden mag je geen bivakmuts dragen dan?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.