![]() |
reële rente
Morgen heb ik examen economie, en daar staat ook een stukje over reële rente in. Nou staat er in mijn boek wel een hoop theorie over, maar niet hoe je het nou daadwerkelijk uit moet rekenen.
Moet je gewoon de inflatie van de nominale rente aftrekken? En heeft een daling of stijging van de wisselkoers er iets mee te maken? Alvast bedankt! Monique |
Citaat:
Een daling of stijging van een wisselkoers is meestal het gevolg van een daling of stijging van de rente. Een wisselkoers zal niet uit zichzelf gaan veranderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus als de nominale rent 5% is, en de inflatie is 3%, dan wordt de reële rente: (105 / 103)*100 = 101,94. Dus dan is de reële rente 1,94%, en niet (zoals bij jou, 5-3 = 2% Offtopic: ik kijk nu pas eigenlijk naar de datum, dit is eigenlijk al te laat, maar ik vroeg me af of wat ik dacht nou klopt |
Citaat:
|
Ik weet 100% zeker dat dit exact zo in de sheets van de hoorcolleges maco economie aan de Universiteit van Tilburg stond.
Er is ook CPI (consumentenprijsindex) behandeld en nu vraag ik me eigenlijk ook af wat nou de juiste manier is... |
Wellicht dat een van de (immer alwetende ;)) FB's ons kan verlichten?
|
Citaat:
Real interest Rate = Nominal Interest Rate - Inflation Rate. CPI is a measure of the overall cost of the goods and services bought by a typical consumer. Hiermee kun je dus de Inflation rate bepalen: Inflation rate in year 1 = ( ( CPI in year 1 - CPI in year 0 ) / CPI in year 0 ) * 100. It's so simple... :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
1 + r = 1+ i / 1 + p
(r = reele rente, i = nominale rente, p = inflatie) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16. |