![]() |
snelheid zwaartekracht voor het eerst vastgesteld???
Ik las vandaag een artikeltje op de voorpagina (barneveldse krant) dat amerikaanse wetenschappers deze zwakste natuurkracht op een nauwkeurigheid van 20% van de lichtsnelheid hebben weten te stellen.
Helaas kon ik verder geen bronnen op internet vinden, ook deze krant had het artiken niet op internet staan. In het kort kwam het hier op neer: Ze hadden het gemeten door met een radiotelescoop een langs Jupiter te observeren, langs jupiter vloog een quasar en door een kromming in de radiogolven die veroorzaakt werden door de quasar. Door deze kromming veranderde een klein beetje de positie van de quasar, en die kromming hield volgens hen verband met de zwaartekracht van Jupiter. Hierdoor liet de snelheid van de zwaartekracht zich voor het eerst meten. Nu vraag ik me een paar dingen af: hoe kan zwaartekracht een snelheid hebben, zover ik weet heeft zwaartekracht (en eigenlijk alle krachten) geen snelheid. naar mijn idee zorgen ze voor versnelling. Dus wat is dat dan precies? Hoe kunnen die wetenschappers dat nou meten op Jupiter? daar is de zwaartekracht anders dan hier. 'De zwaartekracht' in het algemeen bestaat toch niet, want is op elke planeet/maan enz. anders. ? En hou kunnen ze sowieso aan de and van een passerende quasar die een kromminkje veroorzaakt 'de snelheid van de zwaartekracht' meten? Misschien hoort dit meer op PW thuis, maar aangezien ik hier sneller antwoord op mijn 'brandende' vragen verwacht, heb ik em maar ff hier geplaatst. Anders is ie altijd nog te verplaatsen. |
Ze meten de snelheid van zwaartekracht omdat informatieoverdracht NIET instantaan kan zijn.
Dus als van het ene op het andere moment Jupiter uit dit zonnestelsel zou verdwijnen dan zouden de zwaartekracht invloeden in het zonnestelsel drastisch aangepast worden. Dit gevolg gebeurt NIET onmiddelijk maar heeft een vertraging. Het zal enkele minuten of uren (afhankelijk van de snelheid van zwaartekracht dus) duren voordat wij hier en andere plaatsen in het zonnestelsel het gevolg er van merken. Niets gaat sneller dan het licht namelijk. En als het graviton bestaat (het deeltje dat zwaartekracht overbrengt) dan kan dat ook niet sneller dan het licht. Alle krachten worden overgedragen door een bepaald deeltje. Sterke kernkracht door de Gluon. Zwakke kernkracht door het W+, W- en Z bosonen, Electromagnetische kracht door de Foton en de zwaartekracht dus door een graviton (die nog niet experimenteel is aangetoond). De rustmassa van de foton is 0 en kan dus met 300.000 km/s reizen. Hoe het met de andere deeltjes zit weet ik niet precies. Ben niet op de hoogte van hun rustmassa's. Groetjes Ben(die het hier ook nog over heeft gehad tijdens een algemene natuurkundeles :) |
Citaat:
|
Ik heb wel wat gevonden
Citaat:
bron: New scientist |
Citaat:
|
Citaat:
Iets kan niet een snelheid hebben en ondertussen niet bestaan. toch? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
[QUOTE]Kenny McCormick schreef:
dat kan wel.[quote] Wat jij wil. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Groetjes :bye: Ben(die weinig boodschap heeft aan esoterische en niet-onderbouwde standpunten :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29. |