Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   reactievergelijking (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=337098)

damaetas 10-01-2003 13:52

reactievergelijking

ik krijg em niet in evenwicht en ik vind mn tabel met halfreacties niet meer :o

Br2 + OH- tot Br- + HO2-

kan iem. helpen?

Alicia Silverstone 10-01-2003 15:03

k snap niet wat je bedoelt :o

ik kan je zo de halfreacties geven, maar volgens mij bedoel je dat niet :o

bulbanos 10-01-2003 15:52

Citaat:

damaetas schreef:
ik krijg em niet in evenwicht en ik vind mn tabel met halfreacties niet meer :o

Br2 + OH- tot Br- + HO2-

kan iem. helpen?

HO2- bestaat niet... OH- en H20 en H2O2 maar dat niet

damaetas 10-01-2003 18:08

HO2- bestaat wel bulbanos, dat is waterstofperoxide in basisch midden

ja alicia, ik had graag de halfreacties, zodat ik de vergelijking in orde kan brengen.

Alicia Silverstone 14-01-2003 13:32

Br2 + 2 e- --> 2 Br-
2 OH- --> H2O2 + 2 e-
------------------- +
Br2 + 2 OH- --> 2 Br- + H2O2

En dan krijg je H2O2 + OH- --> H2O + HO2-

denk ik :o

beter laat dan nooit ofzo :o

mathfreak 14-01-2003 18:34

Citaat:

Alicia Silverstone schreef:
Br2 + 2 e- --> 2 Br-
2 OH- --> H2O2 + 2 e-
------------------- +
Br2 + 2 OH- --> 2 Br- + H2O2

En dan krijg je H2O2 + OH- --> H2O + HO2-

denk ik :o

beter laat dan nooit ofzo :o

De laatste reactie klopt niet, maar je zit op zich wel op het goede spoor. Ga uit van de halfreactie 2 OH- --> H2O2 + 2 e- en het gegeven dat H2O2 ontleedt volgens 2H2O2(l) --> 2H2O(l) + O2(g) en maak tevens gebruik van de halfreactie O2(g) + H2O(l) + 2 e- --> HO2- + OH-. Aan de hand hiervan moet er uit te komen zijn.

Alicia Silverstone 14-01-2003 22:55

Citaat:

mathfreak schreef:
De laatste reactie klopt niet, maar je zit op zich wel op het goede spoor. Ga uit van de halfreactie 2 OH- --> H2O2 + 2 e- en het gegeven dat H2O2 ontleedt volgens 2H2O2(l) --> 2H2O(l) + O2(g) en maak tevens gebruik van de halfreactie O2(g) + H2O(l) + 2 e- --> HO2- + OH-. Aan de hand hiervan moet er uit te komen zijn.
Maar waarom dan...waterstofperoxide kan toch best als zuur reageren met OH-...zoniet...waarom niet? :o
Of valt waterstofperoxide meteen uit elkaar ofzo :S
En waarom dan...want in blonderingsmiddelen zit toch ook gewoon waterstofperoxide?

:o

damaetas 15-01-2003 08:59

H2O2 valt maar traagjes uit elkaar. en in dit gevaal gaat de redoxreactie vlugger dan de ontbinding.

maar bedankt iig, examen was wel eergisteren maar nu weet ik het tenminste.

ik denk dat jij het goed had alicia: bij mij krijg je die laatste halfreactie met volgend stelsel: OH-/ HO2-
dus meteen naar HO2-

mathfreak 16-01-2003 19:08

Citaat:

Maar waarom dan...waterstofperoxide kan toch best als zuur reageren met OH-...zoniet...waarom niet? :o
Je hebt inderdaad gelijk wat de mogelijkheid van een reactie als zuur betreft. Waterstofperoxide blijkt een zwak zuur te zijn met een zuurconstante van 2,4*10-12. Ik heb net even in tabel 49 van Binas gekeken en kwam hem daar tegen. Ik heb hem daarvoor ook in die tabel gezocht, maar blijkbaar heb ik er toen overheen gekeken. Je laatste reactie is dus wel correct. Ik heb me vergist en hoop dat dat bij deze is rechtgezet.
Citaat:

Of valt waterstofperoxide meteen uit elkaar ofzo :S
En waarom dan...want in blonderingsmiddelen zit toch ook gewoon waterstofperoxide?

:o

Blonderingsmiddel bevat inderdaad waterstofperoxide, en het is juist de ontledingsreactie van waterstofperoxide waarop het blonderen berust.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.