![]() |
Gaia theorie
Zijn er mensen die hier in geloven??? Dat je de wereld als een levent iets moet beschouwen. Niet iets wat zich kan voortplanten of zelf standig kan denken. Maar meer dat je het als een tottaal systteem moet zien (als het lichaam)en als je daar 1 systeem van uitschakelt dat je dan de wereld "dood"? Ik geloof er persoonlijk wel in maar wat is jullie opvatting er van? Als je het boek gelezen hebt snap je hoe je het moet opvatten.
|
Dat IS zo? De Aarde is een levend, georganiseerd systeem. Met cyclussen etc. Alles is in evenwicht etc. Je vraag is dus een beetje overbodig?
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik vind het een interessante theorie.
Net zoals de afzonderlijke cellen en organismen in mijn lichaam mij een mens maken, kunnen wij en alle planeten samen ook één groot organisme of iets dergelijks zijn. Planeten kunnen atomen zijn voor een hele andere realiteit. En afzonderlijke cellen kunnen sterrenstelsels zijn voor een veel kleinschaligere realiteit. Het abstract denken van wij als mensen op deze wereld wordt enorm beperkt door wat we enkel observeren en maar aannemen. Bijvoorbeeld het voorstellen van een wereld zonder afmetingen, zonder ruimte, zonder materie, is moeilijk voor te stellen. Toch vind ik dat juist mooie en interessante dingen om overna te denken. Maar over het doden van de 'wereld' zet ik wel vraagtekens bij. Is de natuur zelf niet het leven, en watvoor definitie van 'leven' hanteer je dan? |
eindelijk iemand die de theorie kent:D
[SAC]Artemis -> je snapt niet waar over het punt gaat:P k hadt het over het inerlijke systeem. Zonder een longen/lever/hart kan iemand toch niet leven? (niet zonder ingrijpen) uuu k denk dat k beter afsterven kan gebreuken. Als je alle boomen zo kappen zou alles afsterven tot de planet "dood" is, er kan geen "leven" meer op voort komen. Voor leven heb k een zelf regulerent systeem met vernieuwing en zelfheling voor ogen (:eek: ) Dus dan zou de natuur een onderdeel zijn van het leven. |
ja de aarde heeft vast wel bewustzijn.
|
een bewustzijn?!
waar? hoe? hoezo? |
COOL id
zeker.. en zonder longn kan je niet leven neej.. maar wie bepaalt dat als bomen afsterven dat symbool staat voor eht áfsterven'van een long en niet een arm.. het geheel is geen geheel meer MAAR is het per se dood? |
mmmm wie dat bepaalt? om dat het bij het zelf regulerent systeem hoort:). De longen in je lichaam halen de zuurstof uit de lucht, de bomen de CO2. Hier door hebben ze een vergelijke nis. Een arm hoort niet bij een inwendig systeem. K heb wel ergens een plaatje. Tenminsten in het boek. Dat maakt vet veel duidelijk. Maar heb geen scanner:)
*zoekt het internet ff af* |
Citaat:
zonder mensen geen bomen, zonder bomen geen mensen, ok.. dan ligt het leven op aarde plat (nogal zwart-wit gesteld) maar de aarde blijft bestaan.. levenloos of niet, maar altijd emt de potentie om 'moeder' te zijn voor leven op haar 'huid' OID :) |
Citaat:
De reuze bomen (die dingen die super dike zijn en hoog en vele jare oud) lijken op de gaia. Van deze bomen leeft maar..... 5%!!!!!! (min de balderen) Dit is ook bij de gaia maar dan maar 1%. Bescherming van de Boom: Bast Berscherming gaia: Admosfeer Toevloeing eten boom: Ding onder de schors (enige levende gedeelte) Toevloeing eten gaia: Grond waar je op staat, wator enzo. Deze dingen vervoeren al het voetsel (bv. zuurstof, eten, co2, enzo) Ouderdom boom: Ringen van de stam Ouderdom gaia: Ringen in de aardkorst. En dan zijn er nog meer over eenkomsten. Maar die kan k ff niet zo meer bedenken:). Het staat er nu een beetje simple maar met het plaatje er bij zie je het gelijk:). Ander dingen die laten zien dat de gaia van binnen leeft: Het lichaam (bij zooogdieren enzo) regelt de warmte van binnen. Gaia regelt ook de warmte. Als jij kijkt naar de temp. van de aarde is die nooit te hoog geweest voor leven. Toen de zon nog minder vel was dan nu was het ook niet te koud. (Als dat nu wel zou zijn zou het vele graden kouder zijn) Dit werdt geregelt door de hoeveel heid co2. Dit terwijl er velen bomen waaren die dit omzet in zuurstof. Toch is het zuurstof gehalt nooit boven de 23% geweest! (als het hier boven zit dan kan het kleinste vonkje met gemak alles plat branden) Ook met een hoger zuurstof gehalt zou alles veel snellerdood gaan (zuurstof is kanker verwekkent:rolleyes: Wat niet) De mensen is op dit moment wel een gevaar. Van wegen het geen dat de mense teveel co2 brenkt. Hier door vermoort het zijn eigen omgevening ( voorbeeld dat een mense een virus is ) Er is ook aangetoont met een pc dat bloemjes (voorbeeld) hun eigen omgeving leef baar maken. Door samen te werken. (inwendig systeem van het mense) Hier zit ook weer een dik verhaal aan vast. Maar daar heb k nu geen zin in:P |
volgens final fantasy 9 wel :)
|
Offtopic:
Citaat:
|
FF9 rocks. enige FF die ik heb uitgespeeld! of uberhaupt echt heb gespeeld
maar nu ontopic, ik beschouw de aarde in zijn geheel als 1 groot ecosysteem. |
Uhh leuke theorie, in welk boek vind ik hier meer info over?
Ik ga nu ff een verhaaltje erbij verzinnen waarin blijkt dat gaia zichzelf ook kan genezen, zo rond de ijstijd is hij/zij gewond geraakt de planeet was erg beschadigd en begon af te koelen. De planeet maakte antistoffen aan die ervoor gingen zorgen dat de planeet er weer bovenop kwamen. Dieren evolueerden planten werden sterker aangezien dit levende organismen zijn brachten deze veranderingen aan in de omgeving de planeet kwam er weer bovenop en werd weer een stuk leefbaarder. hij/zij zou dus op deze manier alleen kunnen afsterven wanneer de planeet in zijn geheel gespleten zou worden. of er een te groot stuk van beschadigd raakt! Nu de mensheid is aardig op weg om bepaalde organismen van gaia te vernietigen? denk aan de atmosfeer en het slopen van het regenwoud. De vraag is nu hoe lang duurt het nog voordat Gaia een antistof tegen ons gemaakt heeft? |
Citaat:
en ja ff9 is wel cool, wel de makkelijkste in de serie, misschien vandaar dat je hem uit hebt gespeeld :p |
Citaat:
en het is ook nog egt wel wijs om te lezen Wat je hebt opgeschreven, dat staat ook zo in het boek. Of heb je het daar van daan? Offtopic: ik ben nu bezig met FF6 alleen zit weer een beetje vast:( |
Citaat:
2 weken lang niets anders gedaan dan gespeeld en braaf de commandos van mijn pa opvolgen tenwinde hem niet zo geirriteerd te mkaen dat hij me achter de computer vandaan schopte. vanaf wanneer zijn de FF's eigenlijk voor de psx? was FF6 nog voor de snes? |
Offtopic: k heb ff6 voor de ps1:P
weer ff on topic? |
ik heb 1 en 2 op de gameboy gezien en 3, 4, 5 en 6 zijn op de snes, maar er zijn van deze versies ook nog een paar op andere consoles uitgebracht geloof ik
7, 8 en 9 op de ps1 en 6 is laatst ook weer op de ps1 uitgebracht (zelf heb ik ook 4 op de ps1 maar das een illegale geporte versie :p) ok nu terug op topic :p |
Hihi nope heb het boek nog niet gelezen maar ga het binnekort wel kopen of lenen!
|
Ik zou zeggen ja. Mensen hebben het door de eeuwen heen vanalles genoemd. Moeder Aarde, Aardmoeder, Doni, Gaia, ecosysteem...
Het leeft, ademt, zuivert, houdt een balans. Misschien niet op het zelfde vlak als wij leven, maar het voedt, houdt iets in stand, houdt ons in stand... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12. |