Citaat:
alwaysgood schreef:
dit plan zal in werkelijkheid niet uitvoerbaar zijn
|
Ik vind het niet fair dat je een concept, een idee, gaat bestrijden met praktische uitvoerbaarheid - dat te overbruggen is. Pak mij liever op conceptueel niveau aan, door bijvoorbeeld ethische bezwaren aan te dragen. Desondanks zal ik even op je punten ingaan.
Citaat:
daarbij komt nog dat partijen kunnen frauderen met het aantal lidmaatschappen
|
Misschien dat je de database door de overheid kunt laten beheren, dat gebeurt nu ook met de stemcomputers. Die overigens ook gefraudeerd kunnen worden.
Citaat:
partijen bedrijven een redelijk aantal lidmaatschappen laten kopen in ruil voor informatie die het bedrijf goed van pas kan komen (achterkamertjespolitiek)
|
Je kunt alleen als PERSOON lid worden van een partij, niet als bedrijf. Daarnaast kun je maar één keer per partij lid worden.
Citaat:
partijen kunnen moeilijk doen als je een lidmaatschap wilt opzeggen
|
Dit kun je wettelijk vastleggen.
Citaat:
doordat je kan wisselen van lidmaatschap, kan in theorie, het totaal aantal lidmaatschappen boven de totale nederlandse bevolking uitkomen, in dat geval zou het minder reprensatief zijn, omdat er dan iets niet klopt
|
Ik snap het probleem niet. 'Omdat er dan iets niet klopt' is mij te vaag. Ik zie het ondersteunen van coalities juist als een voordeel.
Citaat:
importbelg schreef:
Maar wat bij een gebeurtenis zoals de moord op Pim Fortuyn? m.a.w. dingen die je niet kan zien aankomen, ook al gebeuren ze niet zo vaak?
|
Waarom zouden mensen massaal lid worden van een bepaalde vereniging als er iemand wordt vermoord? Wat is de motivatie?
Overigens staat er wel tegenover dat mensen ook hun lidmaatschap snel kunnen opzeggen als ze er een potje van maken.
Citaat:
Lijkt mij dat het redelijk onmogelijk is om een lange-termijn beleid te voeren op basis van een coalitie die bij wijze van spreke elke maand zou kunnen veranderen.
|
Het is niet verboden om daar afspraken over te maken met andere partijen.
Ik ben nog niet over het termijn uit waarop we de veranderingen zouden moeten doorvoeren. Misschien elke dag, misschien elke maand, misschien elk half jaar. Alles heeft voor en nadelen.
Citaat:
stel dat mensen het niet interesseert wie er regeert (zoals de niet-stemmers nu)
|
Je kunt mensen toch niet verplichten om lid te worden van een vereniging?
Citaat:
mensen die het gewoon onzin vinden te betalen voor een regering
|
Bij mensen die zo weinig overhebben voor het bestuur van het land, vind ik het niet vervelend dat ze geen invloed hebben.
Citaat:
Dan sterft de politieke partij een eenzame dood door een tekort aan leden en is er crisis omdat de democratie niet meer representatief is.
|
Je moet er wel wat voor doen om je doelen te bereiken. Dat lijkt mij enkel positief, om de burger wat actiever te maken en meer verantwoordelijkheden te geven.
Citaat:
Joostje schreef:
Lijkt me op zich best een aardig en origineel idee (y). Je moet natuurlijk wel uitkijken dat partijen niet tegen elkaar gaan opbieden met bijvoorbeeld extra uitjes of weet ik wat veel. Net zoals mensen lid worden van omroepen vanwege de tvgidsen.
|
Dit lijkt mij te reguleren door wetten.
Citaat:
dystopia schreef:
De minimuminkomens.
|
Ach, IEDEREEN kan 5 of 10 Euro per jaar missen. De Nederlandse staat geeft mensen RUIM voldoende geld zodat ze niet omkomen van de honger. Dan gaan ze maar een keer minder naar de McDonalds hoor.
Citaat:
Wie mogen er lid worden dan, ook allochtonen?
|
Nederlandse staatsburgers. Dus geen allochtonen.
Citaat:
Iotje schreef:
Ten eerste is zoiets veel te fraudegevoelig
|
Zoals ik al zei vind ik het flauw om een concept aan te pakken op overbrugbare praktische uitvoerproblemen.
Citaat:
Ten tweede is dat niet helemaal oke. Lid zijn van een partij is iets heel anders dan een stem. Om lid te zijn met een partij moet je veel meer voor verbonden zijn met dat partij dan als je stemt voor die partij. Een lidmaatschap betekent iets heel anders voor de mensen. Mensen veranderen vaak van stemgedrag en zouden dus steeds van lidmaatschap van partijen moeten wisselen, je kunt veel beter gewoon veel mensen aan het stemmen krijgen.
|
Vind jij het een slechte onwikkeling dat mensen die zich absoluut niet willen inzetten voor het land (behalve elke 4 jaar met tegenzin naar dat hokje lopen) geen invloed meer hebben?
Ik vind het juist een positieve ontwikkeling dat je je meer moet inzetten voor je idealen. Al is het maar het betalen van een kleine contributie.