Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Films, TV & Radio (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=42)
-   -   [horror] The Shining (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=341048)

Diesel 13-01-2003 22:50

[horror] The Shining

http://alexis.loriot.org/perso/cinema/shining.jpg
THE SHINING

Beeld je de gruwelijkste verschrikking in. Is het een monsterlijk buitenaards wezen? Een fatale epidemie? Of is het de angst voor iemand die verondersteld wordt van je te houden en je te beschermen - iemand uit je eigen gezin? Jack Torrance trekt samen met zijn vrouw en zoon als huismeester het prachtige, afgelegen Overlook Hotel in. Torrance is daar nooit eerder geweest - of toch? Het antwoord ligt in een spookachtige tijdsvervorming van waanzin en moord.

Regie:
Stanley Kubrick (Full Metal Jacket)

Met:
Danny Lloyd
Jack Nicholson
Shelley Duvall

Jaar: 1980
Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 115 minuten

Eéntje die je gezien moet hebben. M'n all-time favorite horror film (y)

DONDERDAG 16 JANUARI / NET 5 / 22:20

engerd 13-01-2003 22:52

yep....die is inderdaad ERG goed!
bedankt dat je dit gepost hebt......anders had ik hem gemist (y)

Diesel 13-01-2003 22:55

Citaat:

engerd schreef:
bedankt dat je dit gepost hebt......
Geen dank :)

Anonymous John 14-01-2003 07:39

Ook één van mijn favoriete horrorfilms.

Sidhe 14-01-2003 08:09

Hele goede film. Het boek is ook cool, trouwens :)

Vlooienband 14-01-2003 08:13

Boek is gaver. Hoewel de film ook erg spannend is, soms wat voorspelbaar, maar over het algemeen: tof!

Dr. Aep 14-01-2003 12:02

is zeker (y) en als je melig bent is trouwens ook (y) :D

Uice 14-01-2003 15:52

Boek is idd beter (ook al is een vergelijking moeilijk), maar de film is ook een meesterwerk.

lana 14-01-2003 17:33

vooral het begin is erg gaaf, als je die auto door de rockies ziet rijden en die muziek hoort, allleen jammer dat je de schaduw van de helicopter ziet.....

Daangerous 14-01-2003 18:08

Het begin is een beetje traag, maar de scène waarin Wendy erachter komt wat Jack schrijft, die scène is zooooo vet... "All work and no play makes Jack a dull boy" die scène rules

Uice 14-01-2003 20:51

en ook nog prachtig geparodieerd door The Simpsons.

empyrian 14-01-2003 21:11

Citaat:

Anonymous John schreef:
en van mij :)

/offtopic: koele avatar..Pazuzu 0wnz :D

battlestar 14-01-2003 21:20

is het horror?
nja, ik vind 'm (y) vooral het begin idd is geniaal

marlies 14-01-2003 22:02

Citaat:

AePiE schreef:
is zeker (y) en als je melig bent is trouwens ook (y) :D
zeker leuk als je melig bent! Ik heb dubbel gelegen om die vrouw met haar knuppel op die trap :D

PV 14-01-2003 23:00

boek is zó ontzettend beter..

legatus 15-01-2003 09:32

Elke zelfrespecterende horrorfan heeft THE SHINING als één van zijn favorieten.

Vork 15-01-2003 14:07

Citaat:

*BattleStar* schreef:
is het horror?

horror zoals et hoort te zijn
niet een film die begint met 20 lui waarbij 85% slachtvoer is

3rd Rock 15-01-2003 20:45

Citaat:

lana schreef:
vooral het begin is erg gaaf, als je die auto door de rockies ziet rijden en die muziek hoort, allleen jammer dat je de schaduw van de helicopter ziet.....
volgens www.imdb.com is het juist de bedoeling dat je die schaduw ziet. typisch Kubrick om zoiets te doen...

IEDEREEN KIJKEN! TOPFILM

battlestar 15-01-2003 22:14

Citaat:

Vork schreef:

:) u heeft gelijk.

Daangerous 16-01-2003 18:25

Citaat:

3rd Rock schreef:
volgens www.imdb.com is het juist de bedoeling dat je die schaduw ziet. typisch Kubrick om zoiets te doen...
Tuurlijk, Kubrick was de perfectionist bij uitstek, dat zal hem echt niet ontgaan zijn. Een bepaalde scene moest 256 keer overgedaan worden, en dan zou hij die helikopter nie zien, right

miro 16-01-2003 22:34

Hijs echt eng :( en ik ben alleen thuis :eek:

:D Dadelijk nachtmerries

Screenager 16-01-2003 23:31

Ik had em nog niet gezien... tis lang geleden dat ik een film zo eng vond :eek:

Vlooienband 17-01-2003 08:16

Citaat:

Vork schreef:

Inderdaad...
Dit is gewoon een goede film. Geen onzin, geen crap, gewoon een super goede horror.
Erg bravo.
Ook vooral hoe dat dametje zo onwijs bang was, continu! Hulde!

marlies 17-01-2003 09:33

wat het engste is van die film is dat zoontje op die drie wieler door die gangen..OMG wat was dat eng!!

owlbeer 17-01-2003 10:05

Gister gezien, was wel leuk maar niet zo geweldig. Zelfs een vriendin van mij die er ook was vond hem niet zo eng (behalve misschien het eind) en zij is over het algemeen wat bangelijk.

Jack Nickelson is wel fenomenaal!

Rhinus 17-01-2003 11:34

Aaaaargh, ik ben 'm vergeten te kijken.

Carpe Diem 17-01-2003 13:45

ik heb em ook gemist :(

Zal vast nog wel een keertje komen :|

Big Brother 17-01-2003 14:27

Citaat:

marlies schreef:
wat het engste is van die film is dat zoontje op die drie wieler door die gangen..OMG wat was dat eng!!
zeker, het effect dat gecreeerd wordt door dat jongetje zo schommelend van achter te volgen, en dan het geluid van die wielen op de vloer dat dan tussendoor weer wordt gedempt door het tapijt... GENIAAL :)

ik snap niet dat sommige mensen hem slecht noemen, aleen die jack al
10 keer beter dan die mini-serie

Uice 17-01-2003 18:44

Citaat:

Daangerous schreef:
Tuurlijk, Kubrick was de perfectionist bij uitstek, dat zal hem echt niet ontgaan zijn. Een bepaalde scene moest 256 keer
nope das een roddel. 256 keer zou een wereldrecord zijn, maar kubrick heeft het niet op zijn naam staan. het was maar 26 keer.

Martijn 17-01-2003 19:20

Citaat:

Anonymous John schreef:
Offtopic

coole avatar

Diesel 17-01-2003 21:08

Citaat:

Big Daddy schreef:
Offtopic

coole avatar

Anonymous John staat bekend om zijn angstaanjagende avatars.

Paranoide 17-01-2003 21:14

Heb 'm niet gezien, had hem ooit gehuurd en toen vond ik hem eigenlijk nogal slap. :o Gaan jullie me nu slaan?

3rd Rock 17-01-2003 21:29

nee, dat nog net niet. maar ik vinnet knap dat je em slap vond!

Paranoide 17-01-2003 22:20

Citaat:

3rd Rock schreef:
nee, dat nog net niet. maar ik vinnet knap dat je em slap vond!
Hehe, optimistisch als ik ben zal ik dat maar positief opvatten :p

Ik vond hem btw niet slap omdat er te weinig bloed en ingewanden te zien waren, integendeel, ik ben een fan van psychologische horrorfilms, die je zelf dingen laten verzinnen. Sowieso zijn die meestal veel beter. Ik vond hem alleen op bepaalde redelijk slecht uitgewerkt, en bovendien was ik telleurgesteld omdat ik het boek stukken beter vond.

Uice 17-01-2003 22:29

Citaat:

Paranoide schreef:
Hehe, optimistisch als ik ben zal ik dat maar positief opvatten :p

Ik vond hem btw niet slap omdat er te weinig bloed en ingewanden te zien waren, integendeel, ik ben een fan van psychologische horrorfilms, die je zelf dingen laten verzinnen. Sowieso zijn die meestal veel beter.

Het genre wordt 'intelligenter' genoemd. Beter zijn ze niet per definitie. Evil Dead bijvoorbeeld is een meesterwerk.

Citaat:

Ik vond hem alleen op bepaalde redelijk slecht uitgewerkt,

:eek:

Citaat:

en bovendien was ik telleurgesteld omdat ik het boek stukken beter vond.
Niet te veel vergelijken. Het is dan ook een erg vrije bewerking.

Paranoide 17-01-2003 22:51

Citaat:

Juice schreef:
Het genre wordt 'intelligenter' genoemd. Beter zijn ze niet per definitie. Evil Dead bijvoorbeeld is een meesterwerk.
Evil Dead heb ik stiekem niet gezien, maar ik geef toe dat ook films waarin je de bloedspetters bijna letterlijk van je scherm af moet vegen ook goed kunnen zijn. Het is gewoon zo dat over het algemeen ik de psychologische horror/thrillerfilms beter vind. :)

Citaat:

Juice schreef:
:eek:
Wat is er zo bijzonder aan? Je zegt net zelf dat het een vrije bewerking is. Naar mijn mening zijn ze net iets te vrij geweest in de interpretatie. En naar wat ik me kan herinneren vond ik het camerawerk ook niet echt denderend, maar dat zal wel zo horen. :|
Ik ontken niet dat 'ie eng was btw, want dat was 'ie op zich wel. Maar er zijn gewoon betere te noemen. Een hele hoop betere, zelfs. En nu moet je niet gaan vragen om voorbeelden, want onze koffie is op, wat inhoudt dat ik vandaag zonder caffeine leef, wat als gevolg heeft dat ik niet al te helder ben. En dat heeft dan weer als gevolg dat ik nu toch niet zo 1-2-3 op een voorbeeld kan komen.

Citaat:

Juice schreef:
Niet te veel vergelijken. Het is dan ook een erg vrije bewerking.
In dit geval is het ook geen vergelijking, ik had bij het boek gewoon een bepaald beeld van hoe het allemaal er uit moet zien, en in mijn hoofd zag het er allemaal veel leuker uit dan in de film. Daarom ga ik ook niet naar LOTR - tTT, omdat ik de eerste niet al te geweldig vond.. Wat betreft LOTR vind ik het boek ook beter, en in mijn hoofd is het gewoon leuker dan op een schermpje. Ook-al-maakt-Legolas-veel-goed. En Aragorn nog meer. :o

T* 17-01-2003 23:03

echt mijn moeder is te clueless

"wat zegt ie"
"redrum redrum"
"HÈ wat is dat?"
".."

dat is al genoeg om mij weer flink op mijn zenuwen te werken dus heb ik der vanochtend subtiel weer de deur gewezen

maar ach.. zij kan het ook niet helpen dat ze niet van de televisiegeneratie is..

jammer genoeg vindt ze allerlei Bfilms wel leuk om naar te kijken op tv dus als ik bij haar ben moet ik dan daar weer naar kijken

maar ik dwaal af..

N00dles 17-01-2003 23:05

Jack Nicholson kan meesterlijk acteren, die hoofden die hij trekt bij het acteren zijn echt geniaal! Ik vond de vrouw (Duvall) wat minder goed acteren, beetje te 'gemaakt'. In de scene waarin ze met de knuppel zwaait om Jack af te weren jankt ze wel heel erg lang en komt het niet in haar hoofd om hard weg te rennen ;p

De sfeer vond ik beklemmend, die lange gangen en grote keuken, waar Danny met zn trapauto door heen rijdt....wauw :) En dan dat wielgeluid idd...tapijt-vloer-tapijt... :)

Wel vond ik het weer jammer dat er in de film niet zo goed werd verklaard waarom Jack precies doordraaide. Ongetwijfeld zal het boek daar wel een verklaring voor hebben gegeven?

T* 17-01-2003 23:08

"all work and no play makes Jack a dull boy"

(sue me maar als ik even misquote, te lui om op te zoeken)

maarrrrr shelly duvall kan ik ook niet zo erg goed tegen, maar misschien komt dat ook omdat je vroeger van die verfilmde sprookjes op rtl4 ofzo had waar zij dan ook in speelde..
MOEILIJK irritant paardenhoofd heeft ze.. naar mijn mening..

trouwens iemand ooit nog die remake van the shining gezien? de miniserie? dat je het in meerdere delen moet zijn doet naar mijn mening overigens altijd afbreuk aan het verhaal

konflict 17-01-2003 23:20

ik vind de film zelfs beter dan 't boek

maar ik ben dan ook kubrickfan

Diesel 17-01-2003 23:41

Citaat:

Paranoide schreef:
Maar er zijn gewoon betere te noemen. Een hele hoop betere, zelfs.
Alleen Alfred Hitchcock's Psycho komt in de buurt.

Diesel 17-01-2003 23:48

Citaat:

N00dles schreef:
die hoofden die hij trekt bij het acteren zijn echt geniaal!
Zie:

One Flew Over the Cuckoo's Nest.

Paranoide 18-01-2003 00:35

Citaat:

Diesel schreef:
Dat is jouw mening.

Martijn 18-01-2003 11:58

Heb m gekeken (y)
echt supergoeie film!!

Rhinus 18-01-2003 12:06

Citaat:

Paranoide schreef:
Dat is jouw mening.
Ja.

Thomas 18-01-2003 12:21

Hele goede film. Volgens mij is er nog niet zo lang geleden ook een korte miniserie van gemaakt. Beide waren top!

Screenager 18-01-2003 12:55

Citaat:

Diesel schreef:
Die vond ik nou absoluut niet spannend/eng ofzo :) Alleen de ontknoping was wel erg koel :o

N00dles 18-01-2003 13:00

Citaat:

Diesel schreef:
Zie:

One Flew Over the Cuckoo's Nest.

Allang gezien :)

Uice 18-01-2003 13:16

Citaat:

Paranoide schreef:
Maar er zijn gewoon betere te noemen. Een hele hoop betere, zelfs. En nu moet je niet gaan vragen om voorbeelden, want onze koffie is op, wat inhoudt dat ik vandaag zonder caffeine leef, wat als gevolg heeft dat ik niet al te helder ben. En dat heeft dan weer als gevolg dat ik nu toch niet zo 1-2-3 op een voorbeeld kan komen.

Is niet erg, ik heb genoeg horror gezien om te weten dat er betere horrorfilms gemaakt zijn, maar The Shining zit toch wel tussen de grootste meesterwerken. Kubrick creëert een geniale claustrofobische sfeer en trakteert op briljant camerawerk.

legatus 18-01-2003 13:58

Citaat:

Paranoide meent:
Ik ontken niet dat 'ie eng was btw, want dat was 'ie op zich wel. Maar er zijn gewoon betere te noemen. Een hele hoop betere, zelfs.
Noem gewoon eens een paar betere. Pure nieuwsgierigheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.