Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Netwerk/protocollen vraag (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=341485)

Sublime85 14-01-2003 13:04

Netwerk/protocollen vraag

Hey,

Ik heb voor school een opdracht gekregen met 35 vragen, nu is er 1 vraag waar ik dus echt niet uitkom.
Dit is de vraag:

De hosts die op een netwerk van een school zijn aangesloten kunnen op basis van het IP- en IPX-netwerkprotocol met elkaar communiceren. Een leerling wil via het telefoonnetwerk een verbinding leggen met elke willekeurige host binnen de school. Welk datalink-protocol kan deze leerling gebruiken voor de verbinding tussen zijn computer en de router van de school?

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen. Want ik kom er echt niet meer uit :'(.
B.v.d

Greetz,
Sublime

TIGEK 14-01-2003 14:47

TCP/IP toch????

Sublime85 14-01-2003 14:52

TCP/IP is geen datalink protocol....TCP ligt in de transportlaag en IP in de netwerklaag, en het zijn 2 protocolen.

B@RTOLI 14-01-2003 17:38

Citaat:

Sublime85 schreef:
Hey,

Ik heb voor school een opdracht gekregen met 35 vragen, nu is er 1 vraag waar ik dus echt niet uitkom.
Dit is de vraag:

De hosts die op een netwerk van een school zijn aangesloten kunnen op basis van het IP- en IPX-netwerkprotocol met elkaar communiceren. Een leerling wil via het telefoonnetwerk een verbinding leggen met elke willekeurige host binnen de school. Welk datalink-protocol kan deze leerling gebruiken voor de verbinding tussen zijn computer en de router van de school?

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen. Want ik kom er echt niet meer uit :'(.
B.v.d

Greetz,
Sublime

MAC = Media Acces Control toch.

Sublime85 14-01-2003 17:55

Citaat:

B@RTOLI schreef:
MAC = Media Acces Control toch.
Dat is nu net het moeilijke want het is volgens mij:
of het
MAC, of het LLC type 2 (omdat die op transmissie fouten controleer)

Maar welke van die 2 is het en waarom.........kan iemand me dat vertellen....:)

greetz,
Sublime

B@RTOLI 14-01-2003 18:11

Citaat:

Sublime85 schreef:
Dat is nu net het moeilijke want het is volgens mij:
of het
MAC, of het LLC type 2 (omdat die op transmissie fouten controleer)

Maar welke van die 2 is het en waarom.........kan iemand me dat vertellen....:)

greetz,
Sublime

MAC = Media Access Control
LLC = Logical Link Control

Uitleg heb iets gevonden misschien kun je er wat mee:

Datalinklaag ( is uit mijn studieboek van Onderhoud beheer Netwerken )

Deze laag hoort te zorgen voor de foutloze overdracht van gegevens. De laag verpakt de data daartoe nog verder en voegt er o.a CRC ( Cyclic Redundancy Check ) toe. Hiermee kan worden vastgesteld of er tijdens het transport fouten opgetreden zijn.

De netwerklaag moet ervan uit kunnen gaan dat de data foutloos is. In de datalinklaag wordt dus opnieuw een header en een trailer toegevoegd. Het "data"-gedeelte is nu afkomstig van de netwerklaag. Elke laag ziet de info van de laag erboven als data.

In datalinklaag 2 sublagen:

1.MAC
2.LLC

De LLC vormt de verbinding tussen de Medium Access Control en de netwerklaag. De Medium Access Control laag zorgt voor de ontvangst en verzending van de datapakketten. op deze laag treffen we het 6 bytes grote NIC-adres aan, het MAC adres.

Dus hier uit concludeer ik dat hij ze uiteindelijk alle 2 nodig heeft!!! kan me vergissen.

Martin 14-01-2003 18:16

=> Software & Multimedia

Sublime85 14-01-2003 19:37

Citaat:

B@RTOLI schreef:
MAC = Media Access Control
LLC = Logical Link Control

Uitleg heb iets gevonden misschien kun je er wat mee:

Datalinklaag ( is uit mijn studieboek van Onderhoud beheer Netwerken )

Deze laag hoort te zorgen voor de foutloze overdracht van gegevens. De laag verpakt de data daartoe nog verder en voegt er o.a CRC ( Cyclic Redundancy Check ) toe. Hiermee kan worden vastgesteld of er tijdens het transport fouten opgetreden zijn.

De netwerklaag moet ervan uit kunnen gaan dat de data foutloos is. In de datalinklaag wordt dus opnieuw een header en een trailer toegevoegd. Het "data"-gedeelte is nu afkomstig van de netwerklaag. Elke laag ziet de info van de laag erboven als data.

In datalinklaag 2 sublagen:

1.MAC
2.LLC

De LLC vormt de verbinding tussen de Medium Access Control en de netwerklaag. De Medium Access Control laag zorgt voor de ontvangst en verzending van de datapakketten. op deze laag treffen we het 6 bytes grote NIC-adres aan, het MAC adres.

Dus hier uit concludeer ik dat hij ze uiteindelijk alle 2 nodig heeft!!! kan me vergissen.

Dus in dit geval dus het LLC type 2 protocol. Want....het MAC zit standaart op elke NIC over de hele wereld.

Greetz,
Sublime

B@RTOLI 14-01-2003 19:43

Citaat:

Sublime85 schreef:
Dus in dit geval dus het LLC type 2 protocol. Want....het MAC zit standaart op elke NIC over de hele wereld.

Greetz,
Sublime

Ja zonder MAC adres is het geen NIC. Dus LLC zou kunnen kloppen.

Yoha 14-01-2003 20:43

Citaat:

Sublime85 schreef:

Greetz,
Sublime

Iedereen hier zit veel te ver door te denken :) Het is dus de bedoeling om extern via een modem in te bellen op het schoolnetwerk en dan contact te maken met een host op het schoolnetwerk.

Ik ga voor TCP/IP, ik weet niet zo heel erg veel van IPX maar ik denk niet dat bovenbeschreven mogelijk is met IPX :)

B@RTOLI 14-01-2003 21:24

Citaat:

Yoha schreef:
Iedereen hier zit veel te ver door te denken :) Het is dus de bedoeling om extern via een modem in te bellen op het schoolnetwerk en dan contact te maken met een host op het schoolnetwerk.

Ik ga voor TCP/IP, ik weet niet zo heel erg veel van IPX maar ik denk niet dat bovenbeschreven mogelijk is met IPX :)

Nee jij zit verkeerd het TCP/IP (Transmission Control Protocol/ Internet Protocol) is alleen voor het Internet bedoeld. Internet loopt op het protocol TCP/IP.
En dat protocol heb je volgens mij niet nodigen om via een modem in te loggen op het schoolnetwerk.

McMotion 14-01-2003 23:13

PPP? :confused:

McMotion 14-01-2003 23:18

en TCP/IP is helemaal geen protocol, TCP/IP is een zooitje protocollen bij elkaar :rolleyes:
volgens mij vroeg sublime om alleen een datalink layer protocol, dan kan dat toch nooit TCP/IP zijn

Sublime85 15-01-2003 08:39

Citaat:

Yoha schreef:

Als je alles goed had gelezen had je al kunnen lezen waarom het niet TCP/IP kon zijn. Omdat het niet in het datalinklaag zit.....en het ipx protocol is er voor de verbinding :)......
owja.....en tcp/ip is alleen voor internet.
Maar toch bedankt :)

Citaat:

PPP?
Ook niet LLC en PPP zijn allebei onderdeel van het HDLC protocol. Alleen wordt PPP grofweg gebruikt voor internet. En het LLC protocol bij LAN. Daarom denk ik nog steeds dat het het LLC type 2 protocol is. En toch had je gelijk. Ik heb het net gevraagd aan de leraar en het is toch het PPP. Dank u zeer :)

(ff ter nadere informatie)
LLC-Type 1:
Verbindingloos gerichte datalink verbinding LLC-T1 controleerd niet op Transmissie fouten. LLC-ontvangende zijde bevestigd ontvangst LLC-frames. Point-to-Point, multipoint verbindingen. Regelt verbindingen tussen de LSAP van verschillende systemen.

LLC-Type 2:
Verbindingsgerichte datalink verbinding. Transmissie fouten wordengecorrigeerd. Uitwisselingen LLC-frames vinden plaats via ABM entiteit. Kan op elk willekeurig tijdstip verbinding maken c.q. verbreken.

LLC-Type 3
Verbindingloos
Point-to-point
wordt niet veel gebruikt

Greetz,
Sublime

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.