![]() |
Hoe universiteiten te vergelijken?
Ok, ik ben geboren en getogen in Amsterdam en wil hier absoluut niet weg. De studie (politicologie) die ik wil gaan volgen is te volgen op de UvA en op de VU.
Maar welke universiteit moet ik kiezen? De UvA schijnt wat slechter georganiseerd te zijn. Bij de VU schijnt dit niet zo te zijn, het gebouw is echter wel weer foeilelijk. Verder is de UvA voor mij zo'n 15 minuutjes reizen en de VU 5 minuten. Dat maakt de keus er niet makkelijker op. Dus hoe moet ik dit vergelijken, op kwaliteit bijvoorbeeld? Bij voorbaat dank. |
Ga op allebei een keertje kijken (hoef niet perse een open dag te zijn) ga op een dag gewoon langs om de sfeer te proeven, waar je je het meest op je gemak voelt, daar kies je voor.
|
Citaat:
|
idd, wat de anderen al zeggen: waar voel je je het meest thuis?
Kijk verder of er misschien verschillen zijn in de studies. Ik weet niet of die ruimte d'r is bij politicologie, maar bij HBO studies heb je iig wel verschillen in hoe de stof geleerd wordt op verschillende scholen. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal gastcolleges ofwat dan ook. En kijk dan bij de verschillen wat je het meest aanspreekt. |
De een is wat slechter georganiseerd en de ander heeft een lelijker gebouw. Dat zei je. Dan lijkt de keus mij erg makkelijk.
|
De UvA is het prachtig, toch wat verder weg en ik hou van gemak. Wat dat betreft dus de VU.
Ik zou graag willen weten hoe je de kwaliteit kan vergelijken, bijvoorbeeld waar mensen van de twee universiteiten terecht komen. Zo heeft Wouter Bos, zag ik gisteren, twee studies aan de VU gevolgd (politicologie en economie) en schijnt al tijdens zijn studie te zijn aangetrokken door Shell. Of dat nou aan Bos zelf ligt of aan de kwaliteit van de VU, tja hoe beoordeel je dat?! Ik ben trouwens al meerdere malen op beide universiteiten geweest: van binnen verschillen ze niet zoveel. ALleen debuitenkant. Echt een lastige keus... |
meeloopdag!
keuzegids bekenden? |
Citaat:
Staat in de keuzegids een vergelijking tussen universiteiten? In cijfers bijvoorbeeld. Bekenden (die ook studeren) zeggen de VU, maar vinden de UvA gezelliger, althans waar ik terecht zou kunnen komen. DUs daar word ik eigenlijk niet wijzer uit... |
Wat een luxeprobleem zeg
|
wat maakt het uit dat het gebouw er van buiten niet echt uit ziet, de meeste tijd ben je toch binnen, zolang het er van binnen maar mooi uit ziet en het een beetje georganiseerd is, is volgens mij het belangrijkste. Voor mij iig wel.
|
Uit de Elsevier-gids komt de VU als beste naar buiten bij politicologie.
|
hmmz....
persoonlijk zou ik zeker een meeloopdag doen bij beide opleidingen... je kan er niets mee verliezen en je krijgt een aardige indruk van de sfeer. In een keuzegids staat inderdaad een vergelijking tussen universiteiten. Er worden vaak cijfers gegeven aan verschillende aspecten van de studie door hoogleraren/studenten/jounalisten |
Citaat:
Citaat:
Zo'n keuzegids kan ik denk ik wel op school opvragen, toch? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19. |