Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Muziek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=29)
-   -   [Beschouwing Nederlands] Ska; enige vragen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=342693)

halve banaan 15-01-2003 15:42

[Beschouwing Nederlands] Ska; enige vragen
 
Ik hou volgende week een beschouwing over het genre ska. Dit omdat ik deze muziekvorm steeds meer ben gaan waarderen en ook steeds meer luister naar dit genre muziek :)

Nu heb ik toch nog wat vraagjes, welk ik niet terug kan vinden in de documentatie die ik erover heb.
Zoals bekend ontstond het genre zo'n beetje eind jaren '50 in Jamaica uit een combinatie van doo-wop en r&b en ontwikkelde zich helemaal na de mogelijkheid om platen op te nemen, de onafhankelijkheid van Jamaica speelde hierbij ook een grote rol.

Maar nu de vraag: reggae ontstond later uit ska, hoe precies kan ik niet goed terugvinden. Hoe is dit gegaan?

Een tweede vraag die ik heb is wat nou het echte verschil is tussen ska en reggae? Volgens een kopietje uit een popencyclopedie benadrukt skamuziek vooral de afterbeat. Ik ben (dom dom dom) vergeten een kopie te maken van de bladzijde over reggae. Dus ik weet niet of dit ook het geval is bij reggae.

Tenslotte heb ik nog een 'echt' muzikaal vraagje: de afterbeat wil zeggen: de tweede tel. Hoe werkt dit precies? Moet je telkens tot twee tellen vanaf het begin? Of op een andere manier?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen, alvast bedankt voor de hulp.

Locke 15-01-2003 15:55

http://justice.loyola.edu/~jlang/history.html

Dit is gejat van andere site maar die kon ik ff nie vinden ..

Rhinus 15-01-2003 15:59

DooWop?

halve banaan 15-01-2003 19:28

Citaat:

Locke schreef:
http://justice.loyola.edu/~jlang/history.html

Dit is gejat van andere site maar die kon ik ff nie vinden ..

Thnx ik neem het door. :)

Citaat:

Rhinus schreef:
DooWop?
Zo stond het in de popencyclopedie, ik moet het nog even precies uitzoeken maar dit slaat denk ik op de swingjazz...

harrie84 15-01-2003 22:51

doo wop pe tie pe ta pa doo wop

de afterbeat is de beat die precies tussen 2 tellen komt


als je in een 4/4 maatsoort speelt en die is verdeeld over 4 kwartnoten

dus: 1 2 3 4

dan valt de afterbeat na iedere tel...

dus: 1(ne)2(je)3(je)4(re)

als je begrijpt wat ik bedoel

halve banaan 16-01-2003 09:29

Citaat:

harrie84 schreef:
doo wop pe tie pe ta pa doo wop

de afterbeat is de beat die precies tussen 2 tellen komt


als je in een 4/4 maatsoort speelt en die is verdeeld over 4 kwartnoten

dus: 1 2 3 4

dan valt de afterbeat na iedere tel...

dus: 1(ne)2(je)3(je)4(re)

als je begrijpt wat ik bedoel

Ik begrijp het denk ik een beetje, weet je toevallig een muziekstuk waar dit heel duidelijk te horen is?

In ieder geval al bedankt voor de uitleg.

kiezel 17-01-2003 16:44

Eh, dat stukje over afterbeat klopt niet helemaal naar mijn mening. Het is, bijvoorbeeld in een vierkwartsmaat, niet tussen de tellen in, maar op de tweede en vierde tel ipv. op de eerste en derde zoals meer gebruikelijk is.

McMotion 17-01-2003 22:39

in principe is dat gewoon een kwestie van anders noteren lijkt mij.. maareuh als je een skanummer met swing hebt, dan zit de afterbeat dichter bij de daarop volgende beat, dan op de beat ervoor... dan moeten het toch wel de 2e, 4e, 6e, en 8e achtste noten zijn in plaats van 2e en 4e kwartnoten? bij swing zijn de oneven achtste noten langer dan de even achtste noten, maar zijn alle kwartnoten hetzelfde qua lengte

ach ja whatever... notenschrift zuigt :) ik kan met m'n gitaar ook nog steeds niet van notenschrift spelen

halve banaan 18-01-2003 11:57

Citaat:

kiezel schreef:
Eh, dat stukje over afterbeat klopt niet helemaal naar mijn mening. Het is, bijvoorbeeld in een vierkwartsmaat, niet tussen de tellen in, maar op de tweede en vierde tel ipv. op de eerste en derde zoals meer gebruikelijk is.
Dus 1th 2th 3th 4th

En dan is de afterbeat dus op de th van de tweede tel?

Het is op vele nummers ook wel te horen maar of dat nou echt zo is, less than jake - ska suck bijvoorbeeld. Daar kan je ook zo'n beat op de achtergrond/er overheen horen.

halve banaan 18-01-2003 11:59

Citaat:

McMotion schreef:
in principe is dat gewoon een kwestie van anders noteren lijkt mij.. maareuh als je een skanummer met swing hebt, dan zit de afterbeat dichter bij de daarop volgende beat, dan op de beat ervoor... dan moeten het toch wel de 2e, 4e, 6e, en 8e achtste noten zijn in plaats van 2e en 4e kwartnoten? bij swing zijn de oneven achtste noten langer dan de even achtste noten, maar zijn alle kwartnoten hetzelfde qua lengte

ach ja whatever... notenschrift zuigt :) ik kan met m'n gitaar ook nog steeds niet van notenschrift spelen

Ja ok, pff tering wat is muziek ingewikkeld eigenlijk zo :p

Het kan er ook aan liggen dat ik nog nooit ene flikker gedaan heb met muziek maarja...

halve banaan 18-01-2003 12:09

En nog een vraagje over de kwestie Rude Boys. Hoe zit dat nou precies?

Het begon als een stelletje mensen met een lage sociale status, ze konden geen werk vinden en waren in de periode van de onafhankelijkheid van Jamaica niet optimistisch. ZIj hadden veel contacten en/of zaten in de onderwereld. Hierdoor kreeg ska een negatief karakter.

In de jaren zeventig wed het een soort tend in de lifestyle van bands als the clash en dergelijke

Klopt dit? Want in de enige tekst die ik hierover heb, zie link hierboven ergens, staat het een beetje onduidelijke.

Dan nog een vraagje: Wat is 2-tone ska precies? Ska dat onder het label 2-tone is geproduceerd of een bepaalde manier van geluid? :s

NERD 18-01-2003 12:11

Van Ska:

Ska marked the true beginning of Jamaican popular music, coming to prominence during the early and mid-'60s right around the time the island was granted its independence. Ska ensembles were generally a blend of electric instrumentation and horns most popular in jazz (saxophone, trumpet, trombone).


Although structurally simple, ska has a bevy of influences, synthesizing American R&B, jump blues, Jamaican mento, calypso and other Caribbean styles, big-band swing, Afro-Cuban jazz, pocomania and other local religious folk music, and European ballroom dances. Of those, the first three — R&B, jump blues, and mento — were the most important building blocks. Jump blues tunes — both sax-driven instrumentals and vocal numbers by artists like Wynonie Harris and Louis Jordan — had become wildly popular at Jamaican dance parties, with sound-system operators making frequent trips to the U.S. searching for the hottest and rarest 45s. As R&B shifted into rock & roll, less crossover-oriented American performers like Little Richard and Fats Domino also became Jamaican favorites. In 1959, when the boogie beat had become less important in rock-oriented R&B, top sound-system owners like Clement "Coxsone" Dodd and Duke Reid (as well as restaurateur-cum-producer Leslie Kong) took matters into their own hands, forming their own labels, acting as producers for local talent, and recording the music their audiences wanted to hear when it was no longer readily available in the U.S. From there, the music took on distinctly Jamaican characteristics, melding influences from all the different styles in which Jamaican instrumentalists had been trained. The most important of these was mento, Jamaica's first indigenous musical form; it was essentially a blend of Caribbean calypso and Jamaican folk music. Mento ensembles used the banjo to play chords on the off-beat, and when this practice was transferred to Jamaican R&B recordings, those off beats were punched up and strongly emphasized because of R&B's emphasis on driving rhythm. This was essentially the birth of ska, and that rhythmic emphasis continued to dominate Jamaican music for decades to come. Important ska vocalists included Derrick Morgan, Laurel Aitken, Prince Buster (himself a sound system owner), Desmond Dekker, Toots & the Maytals, and the very young Bob Marley and the Wailers; the Skatalites, featuring a number of virtuosic soloists and led by the mercurial trombonist Don Drummond, were far and away the top instrumental group, and also served as the house backing band for Coxsone Dodd's prolific Studio One. Ska's popularity declined in 1966, when the slower, cooler rock steady style found favor with younger listeners during the particularly hot summer; moreover, ska lost one of its top performers that year when Don Drummond was arrested for the murder of his girlfriend and committed to an institution (he died there several years later). Ska enjoyed a brief and popular revival in the U.K. during the late '70s and early '80s, thanks to the enthusiasm of many British punk fans for reggae records, and the skipping, infectious ska beat in particular. A more rock-oriented take on ska became popular in the U.S. during the '90s, although it was much farther removed from the music's Jamaican origins than the British version had been.

Via Rocksteady:

Rocksteady was a style of popular music that developed out of ska in the 1960s. In its simplest terms, rocksteady is half-speed ska with the trombone replaced by piano and prominent bass. The lyrics are more socially and politically conscious, and there is a greater focus on harmonies, particularly in trios like the Heptones, Gaylads, Dominoes, Aces, and Wailers. Other major figures include Alton Ellis and Ken Boothe. With its relaxed beat and social-protest lyrics, the music served as a forerunner to reggae.

Naar Reggae:

Reggae is a music unique to Jamiaca, but it ironically has its roots in New Orleans R&B. Reggae's direct forefather is ska, an uptempo, rhythmic variation based on the New Orleans R&B Jamaican musicians heard broadcast from the US on their transistor radios. Relying on skittering guitar and syncopated rhythms, ska was their interpretation of R&B and it was quite popular in the early '60s. However, during one very hot summer, it was too hot to either play or dance to ska, so the beat was slowed down and reggae was born. Since then, reggae has proven to be as versatile as the blues, as it lends itself to a number of interpretations, from the melodic rock steady of Alton Ellis and the rock and folk-influenced songwriting of Bob Marley to the trippy, near-psychedelic soundscapes of dub artists like Lee "Scratch" Perry. It has crossed into the mainstream through the bright, bouncy "reggae sunsplash" festivals and pop-oriented bands like UB40, but more adventurous reggae artists, such as Marley and Perry, have influenced countless reggae, folk, rock and dance artists. Their contributions resonate throughout popular music.

harrie84 18-01-2003 12:18

Citaat:

kiezel schreef:
Eh, dat stukje over afterbeat klopt niet helemaal naar mijn mening. Het is, bijvoorbeeld in een vierkwartsmaat, niet tussen de tellen in, maar op de tweede en vierde tel ipv. op de eerste en derde zoals meer gebruikelijk is.
en wat is het verschil?

MetalliCat 18-01-2003 12:26

jij zegt:

1ne 2e 3e 4e

zij zegt:

1 2 3 4

ik weet eigenlijk ff niet welke het nou is, omdat beide benadrukt worden in ska en reggea, de 'ne' is vaak de 'chop' zeg maar, en de drumbeat 'one-drop' zit vaak op de 2 en de 4

halve banaan 19-01-2003 16:00

Ok thnx allemaal voor de bijdrage :)

Tot slot nog een vraagje over het skanken. Hoe is dat ontstaan?

Locke 19-01-2003 16:46

Citaat:

halve banaan schreef:
Ok thnx allemaal voor de bijdrage :)

Tot slot nog een vraagje over het skanken. Hoe is dat ontstaan?

http://ska.about.com/library/1999/aa092899.htm

McMotion 19-01-2003 20:17

okay jullie hebben net toch wel allemaal de documentaire op nederland 3 over ska en reggae gezien he??? superkoel :) bij de documentaire over reggae een paar maanden geleden op rtl 5 ofzo hebben ze ska geen enkele keer genoemd.. hoe kan je dan de geschiedenis weergeven :confused:
maargoed.. die documentaire van net was koel :) ik geloof dat er nog 1 deel komt.. weet ik niet eigenlijk

mood indigow 19-01-2003 20:25

jaah kheb um gezien en hij was geweldig vet! (y) :D

paco de taco 19-01-2003 20:30

Citaat:

McMotion schreef:
okay jullie hebben net toch wel allemaal de documentaire op nederland 3 over ska en reggae gezien he??? superkoel :) bij de documentaire over reggae een paar maanden geleden op rtl 5 ofzo hebben ze ska geen enkele keer genoemd.. hoe kan je dan de geschiedenis weergeven :confused:
maargoed.. die documentaire van net was koel :) ik geloof dat er nog 1 deel komt.. weet ik niet eigenlijk

wist ik niks van, en ik moest werken.. weet jij of er een herhaling komt?

McMotion 19-01-2003 20:35

Citaat:

paco de taco schreef:
wist ik niks van, en ik moest werken.. weet jij of er een herhaling komt?
geen idee

halve banaan 19-01-2003 20:39

Citaat:

McMotion schreef:
okay jullie hebben net toch wel allemaal de documentaire op nederland 3 over ska en reggae gezien he??? superkoel :) bij de documentaire over reggae een paar maanden geleden op rtl 5 ofzo hebben ze ska geen enkele keer genoemd.. hoe kan je dan de geschiedenis weergeven :confused:
maargoed.. die documentaire van net was koel :) ik geloof dat er nog 1 deel komt.. weet ik niet eigenlijk

Gemist :s Ik zat aan mijn voordracht over ska te werken :s Ironisch eigenlijk :s

Welke programma was het? Dat muziekprogramma van de vpro toevallig waar ook eens de Dropkick Murphy's in waren?

Dan ga ik maar naar deel 2 kijken, binnenkort :s

McMotion 19-01-2003 23:37

Citaat:

halve banaan schreef:
Welke programma was het? Dat muziekprogramma van de vpro toevallig waar ook eens de Dropkick Murphy's in waren?

nee gewoon een losstaande tweedelige documentaire

Rieno 24-01-2003 14:43

Do the Ska!!! :d:d:d

halve banaan 24-01-2003 15:26

6.5 trouwens. :p

Ik had de muziekfragmenten netjes moeten 'inbouwen' in de voordracht en dus niet aan het einde laten horen zoals ik deed. Bovendien sprak ik moeizaam door mijn nerveusiteit, wat de zinnen wat raar deed overkomen. Anders was het wat hoger geweest.

harrie the 5th 24-01-2003 18:04

skanken is een van de rielekst-ste bezigheden die je kunt beoefenen!

Relaxie 20-02-2016 01:08

Citaat:

Locke schreef: (Bericht 3556112)
http://justice.loyola.edu/~jlang/history.html

Dit is gejat van andere site maar die kon ik ff nie vinden ..

Citaat:

harrie the 5th schreef: (Bericht 3682535)
skanken is een van de rielekst-ste bezigheden die je kunt beoefenen!


Hallo Ska vrienden. Doe Maar een ska vierkwartsmaat. Volgens mijn analyse van uwe informatie gebeurd het op de 2e en 4e noot,

De maat is 1 2 3 4. De maat kan snel zijn. 1234. In de jaren tachtig is Doe maar een heel populaire Ska band. Die zijn toen uitelkaar gegaan. Ik ben sinds 1995 een mp3 verzamelaar. En ik zat een nummer van ze te luisteren. Is dit alles. Op mijn zoektocht naar meer ska Doe maar muziek ontdekte ik dat de groep weer bijelkaar is . 36 jaar geleden ze met zijn vieren zijn gestart. En inmiddels hebben ze een enorm Orkest dirigent er bij. Ik vond ze hier met google . Doe Maar - Symphonica In Rosso(2012). Voor de fan absoluut tof om te zien. Deze helden uit de jaren tachtig waanzing populier hebben een echte Doe Maar gecreeert. Ze zijn dan 36 jaar ouder. Ze zijn niet meer de jongste maar het orkest maakt het een heftige Doe Maar versie,

In de jaren 80 we nog computers en house muziek hadden. Toen dacht ik. aan, Ska House. Klimkt wel heftig. House is ook een vierkwartsmaat. Op de 2 en 4 noot het gebeurd. Ik ben bezig met kijken of er mogelijkheden zijn Ska house beat te vormen. Of dat werkelijk kan. Ik heb nummers van doe maaar. Maar ik ga ze niet mixen. Ik probeer een opzich zelf staande bas vorm. Ska house klap variant uit proberen in elkaar te zetten. En natuurlijk kijken of het wel om aan te horen is? De normale ska is niet goed met een bass te verwerken.Ska muziek is 90-100 BPM. De house begint op 120 BPM. Voelt iemand zich nog geroepen? En dan kunnen we het beste house muziek uit de gradel gebuiken. Ska house beat te implementeren. Dat is de house waar alles heel dichtbij elkaar zat. Alice DJ tijd. Daar uit vloeien voort. Mellow, hardcore, trance rave.

En ow ja. Doe Maar in juni een concert geeft. Voor de fan natuurlijk! Misschien al uitverkocht?

Succes,

Alex


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.