![]() |
"ik wil met Linux beginnen!"
Ja? Wil je dat graag? Dan heb ik toevallig een makkelijke howto gevonden waarmee je zo aan de slag kunt.
In LinuxStarter 2003 (Linux Magazine Special) staat een zeer duidelijke, uitgebreide RedHat Linux 8.0 installatie howto inclusief help over hoe je verder aan de slag kunt. O.a: partitioneren, installatie, uitleg verschillen tov. Windows, uitleg mbt. de bestandsstructuur, hoe software te installeren. Er zit ook een RedHat Linux 8.0 CD bij. Daarnaast worden er ook een aantal andere speciefieke zaken belicht: email client gebruiken (Evolution), uitleg mbt 'open source', commercie van Linux, uitleg over een aantal verschillende distributies, het installeren van randapparatuur zoals modem, printer scanner, command line tips & trucs, uitleg over rpm, waar je addiotionele software, uiteraard gratis, kunt downloaden, een stukje over beveiligin, een stukje over firewalling, hoe je je netwerk aan de praat kunt krijgen, hoe je RedHat up2date kunt houden, hoe je GIMP (soort Photoshop) kunt gebruiken. hoe je een webserver kunt installeren & gebruiken, hoe je Samba (Netwerkomgeving) samen met Windows kunt gebruiken, alternatieven voor Windows progs @ Linux. Informatie over de Nederlandse Linux gebruikers groep, uitleg texteditor vi/vim, command line basics uitgelegd en automatiseren van taken. Dit alles vrij uitgebreid uitgelegd om er serieus mee aan de slag te kunnen. Een RedHat boek kost al gauw flink wat pleuro's. Dit blaadje kost 9 EUR. Naar mijn mening het geld waard. Voor elke beginner een aanrader! |
Leggen ze ook uit hoe je de Nvidia kernel & GLX drivers fatsoenlijk installeert? Wat een h**ren dingen zijn dat zeg :(
|
is dit boek gewoon overal te kopen?
dan reesj ik vandaag ff naar het postkantoor. mandrake bevalt me niet echt. ik heb gehoort dat redhat toch net iets fijner is ^_^ |
ik ben indertijd ook met zo'n blaadje begonnen. is zeker aan te raden voor de aspirant-newbie. (y)
enneuh.. :pLFS:p |
Citaat:
|
Citaat:
Het is een magazine btw, geen boek. En ik denk dat het wel te koop is bij iedere, enigzins grote boekhandel.. succes! :) |
Citaat:
hebben ze dat ook :) |
Ik vind het wel grappig dat steeds meer mensen het tenminste uitproberen :) GNOME 2.2 wordt sneller, gemener en stabieler .. en zal ook in de volgende RH zitten. Het grappige is dat de gebruiksvriendelijkheid met grote stappen vooruit gaat en het voor newbies daardoor een steeds kleinere stap wordt om te zetten :)
Ben benieuwd waar dat toe leidt :) |
Citaat:
en over gnome gesproken, heeft iemand een idee wanneer ximian desktop 2 eindelijk eens uitkomt? |
Ik heb die magazine ook gehaald, super blad, thnx 4 the tip dystopia
|
Citaat:
|
Hmmm, wanneer komen ze met zoiets voor Debian? :D
Waarschijnlijk pas als Debian een fatsoenlijker installer heeft, trouwens. |
Citaat:
RH heeft een echte windows feel :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Debian/Woody heeft een install die m.i. goed genoeg is. Debian/Woody is prima als server of desktop. Als er een package niet is, kun je die altijd wel erbij compileren, alieniseren. FreeBSD overigens ook, heeft ook emulatie. RedHat overigens ook, is ook een Linux dus kun je net zo goed op compileren.
Het gaat hier helemaal niet over Debian, het gaat hier over een uitgebreide RedHat tutorial voor diegene die met Linux kennis willen maken. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41. |