![]() |
Geloof & Bijgeloof...
Wat is het verschil tussen geloof & bijgeloof?
Ik denk: geloof is wat je zelf gelooft, Bijgeloof is wat een ander die iets anders gelooft van jouw geloof vindt. Of is dat te simpel uitgelegd? :D |
Volgens mij komt 'bijgeloof' van het echte geloof. Als jij bijvoorbeeld christen bent, dan geloof je in dat geloof. Alle dingen die jij er verder nog bijgeloofd (bijvoorbeeld dat het getal 13 een ongeluksgetal is) zijn bijgeloven. Dingen die je dus 'bij'gelooft bij je hoofdgeloof.
Dacht ik.... |
*eens met Nar'Hyarmen*
verder komt bijgeloof volgens mij ook nog vaak het oude volkstradities, dus meer de 'heidense' geloven. |
en afgoderij dan?
|
Citaat:
to Cartman666: Afgoderij heeft geloof ik niet echt iets met bijgeloof te maken. Dat is dat je je tegen het geloof keert en helemaal niet meer gelooft in dat geloof. Zoiets |
Met dank aan de Dikke VanDale
af·go·den·die·naar (de ~ (m.)) 1 vereerder van valse godheden “ af·go·den·dienst (de ~ (m.)) 1 verering van een of meer valse godheden => heidendom af·go·de·“rij (de ~ (v.)) 1 handeling ter ere van een valse godheid 2 de verering van afgoden in het algemeen Afgoderij is dus blijkbaar ook een vorm van heidens geloof... alhoewel ik de term 'valse godheid' niet helemaal snap :confused: |
Dat "valse"godheid gedoe is vanuit het christendom enz. beredeneerd. Voor hen zijn alle andere goden vals. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47. |