Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Oud engels (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=348181)

LadyLilith 20-01-2003 16:40

Oud engels

Kan iemand mij een specifieke uitleg geven over wat thee, thou & thy betekend, wanneer je het gebruikt, en wat er het verschil tussen is?

Lilith

Boogie 20-01-2003 16:53

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, is thou onderwerp, thee lijdend voorwerp en thy meewerkend voorwerp, de laatste 2 kunnen ook andersom zijn :/

kirsten 20-01-2003 17:39

Thou is onderwerp. "Where art thou Romeo", maar in de formele zin "Waar bent u, Romeo?"
Thee is lijdend voorwerp/akkusatief. "I will love thee" ook in de formele zin.
Thy is genitief (of you) "Refuse thy name" ook in de formele zin.

*bedankt Engels vriendje en leerkracht Engles*

martijn1985 20-01-2003 18:59

Is het niet gewoon de engelse equivalent van het nederlandse 'gij'?

Freyja 20-01-2003 19:14

Citaat:

kirsten schreef:
Thou is onderwerp. "Where art thou Romeo", maar in de formele zin "Waar bent u, Romeo?"
Thee is lijdend voorwerp/akkusatief. "I will love thee" ook in de formele zin.
Thy is genitief (of you) "Refuse thy name" ook in de formele zin.

*bedankt Engels vriendje en leerkracht Engles*

Nuhuh :p

Thy is een bezittelijk voornaamwoord. 'uw'.

kirsten 23-01-2003 17:04

Citaat:

Morgan schreef:
Nuhuh :p

Thy is een bezittelijk voornaamwoord. 'uw'.

genitief = van u = uw = bezittelijk voornaamwoord.

Freyja 25-01-2003 13:34

Citaat:

kirsten schreef:
genitief = van u = uw = bezittelijk voornaamwoord.
Heh, je gebruikt het hetzelfde, maar het is niet het zelfde.

PCRodent 16-02-2003 13:08

Citaat:

Morgan schreef:
Heh, je gebruikt het hetzelfde, maar het is niet het zelfde.
pffffffffff :rolleyes:

M@rco 16-02-2003 15:10

Citaat:

PCRodent schreef:
pffffffffff :rolleyes:
't Is wel zo... een genitief is een vorm van een zelfstandig naamwoord. Da's toch iets anders :)

kirsten 16-02-2003 15:17

Citaat:

M@rco schreef:
't Is wel zo... een genitief is een vorm van een zelfstandig naamwoord. Da's toch iets anders :)
Voor zover ik heb geleerd in de universiteit heeft genitief niet te maken met het feit dat het over een zelfstandig naamwoord gaat of niet. Het gaat erover of het bezittelijk gebruikt is.

In het Duits is "des" toch ook genitief van der en das en dat zijn toch lidwoorden, of niet?

M@rco 16-02-2003 15:21

Citaat:

kirsten schreef:
Voor zover ik heb geleerd in de universiteit heeft genitief niet te maken met het feit dat het over een zelfstandig naamwoord gaat of niet. Het gaat erover of het bezittelijk gebruikt is.

In het Duits is "des" toch ook genitief van der en das en dat zijn toch lidwoorden, of niet?

Ja maar "des" staat daar dan alleen maar omdat het bij het zelfstandig naamwoord hoort...

Voor zover ik kan bedenken komt een genitief alleen voor bij zelfstandige naamwoorden (en dus ook bij de bijbehorende lidwoorden). Maar 't kan goed zijn dat ik het fout heb hoor :)

Freyja 16-02-2003 16:26

Idd. Een genitief is een naamval. In het Nederlands kan het ook:

'de heer des huizes'

Dat is dus een genitivus.

In 'de heer van het huis' is 'het huis' geen genitivus. Nou is het Nederlands een moeilijk voorbeeld ... *gaat over naar Duits*

'Das Kind des Mannes' = het kind van de man. des Mannes = genitief, 2e naamval.

'Das Kind von dem Man' = het kind van de man. von dem Man = dativus, 3e naamval.

Genitief en 'von dem' is dus NIET hetzelfde. Je vertaalt het wel hetzelfde in het Nederlands.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.