Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   een goede filosoof is begrijpelijk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=350427)

sublime 22-01-2003 15:12

een goede filosoof is begrijpelijk?

vandaag las ik in het filosofie magazine (feb 2003 #1) een artikel over het symposium 'Ganz Anders' > daarin kwam de vraag naar voren of een goede filosoof ook begrijpelijk moet zijn, of dat het daar niet direct om gaat.

de vraag dus, moet een filosoof zijn/haar theorieën en ideeën begrijpelijk kunnen maken voor het grote publiek om een goede filosoof te zijn?

Evito 22-01-2003 15:19

Nee. Zoals Seneca ooit zei:
De filosofie leert handelen, niet spreken.

De goede filosoof denkt over het leven en leeft zoals hij dat het beste vindt. Een filosoof hoeft niet meteen dingen mede te delen.

sublime 22-01-2003 15:24

maar hét voorbeeld der filosofen is toch wel socrates, en hij ging juist de straten op om met de mensen te praten; ook met de 'gewone' mensen...

Evito 22-01-2003 15:29

Citaat:

sublime schreef:
maar hét voorbeeld der filosofen is toch wel socrates, en hij ging juist de straten op om met de mensen te praten; ook met de 'gewone' mensen...
Uiteraard,
maar hij vond het dus, net als Seneca overigens, wel belangrijk zijn leer te verkondigen en daarbij begrijpelijk over te komen. Maar degene die nu nog filosoof wordt, zal waarschijnlijk ook niet zoveel meer geven om het feit of mensen hem begrijpen of niet, als hij zichzelf maar begrijpt.

Artemis 22-01-2003 15:36

wat is de definite van een filosoof? iemand die nadenkt/filosofeert? of iemand die zijn ideeen verkondigd aan andere mensen? beiden? is het zijn taak om zijn ideeen helder en duidelijk te maken? of is het de taak van de 'luisteraar' om het te leren begrijpen? beiden?

ik vind denk ik trouwens dat niemand behalve jijzelf bepaalt of je een 'goede' filosoof bent

Evito 22-01-2003 15:42

Maar goed,
als we aannemen dat we het over de filosofen hebben die we kunnen lezen,
dan vind ik het nog moeilijk.
Wat is begrijpelijk? Op welk niveau zien we dat? Van het leek?

Artemis 22-01-2003 15:55

Citaat:

Evito schreef:
Maar goed,
als we aannemen dat we het over de filosofen hebben die we kunnen lezen,
dan vind ik het nog moeilijk.
Wat is begrijpelijk? Op welk niveau zien we dat? Van het leek?

of de geinteresseerde in filosofie?

Evito 22-01-2003 16:09

Citaat:

[SAC]Artemis schreef:
of de geinteresseerde in filosofie?
Ja.
Maar daar zitten ook mensen bij die niet intelligent genoeg zijn te begrijpen wat heel intelligente mensen wel begrijpen. Begrijpelijk is een lastig begrip!

Artemis 22-01-2003 16:58

weet je.. alle filosofen zijn goede filosoof, alleen al omdat ze filosoof zijn
voor sommigen is de ene beter te begrijpen dan de ander, maar dat zijn details en dat heeft niet alleen met intelligentie of bevattingsvermogen of helderheid te maken, maar ook met creatief denken, soms ruimtelijk denken..

iedere filosoof is ene goede filosoof.

Evito 22-01-2003 17:28

Ik vind het zelf, filosoof zijnde, trouwens wel belangrijk mijn ideeën op een charmante en dus ook begrijpelijke manier over het voetlicht te brengen.

Talon 26-01-2003 11:01

lijkt me dat het wel begrijpelijk moet zijn, als je zelf de enige bent die het begrijpt.. heeft het dan zoveel nut? zonder je jezelf dan niet af? raak je dan niet contactgestoord als je nooit met een ander kan praten over wat jij vind?

Evito 26-01-2003 11:05

Citaat:

Talon schreef:
lijkt me dat het wel begrijpelijk moet zijn, als je zelf de enige bent die het begrijpt.. heeft het dan zoveel nut? zonder je jezelf dan niet af? raak je dan niet contactgestoord als je nooit met een ander kan praten over wat jij vind?
De kans dat dat gebeurt is misschien nog wel groter als je wel begrijpelijk bent. Niemand heeft behoefte in de waarheid en zo zonder je jezelf niet af maar word je afgezonderd!

Gatara 26-01-2003 11:41

Lijkt me een beetje nutteloos om ideeen op te schrijven die toch niet begrepen worden.

"Blauwe maandagen hebben rode knikkers."

:P

sublime 27-01-2003 14:51

misschien heeft het eigenlijk weinig met elkaar te maken; je kunt in je eentje heel hard nadenken over allerlei filosofische vragen en problemen, maar je hoeft je gedachten natuurlijk niet te delen met anderen. imo ben je dan toch wel een filosoof.

maar als je een filosoof bent die zijn filosofie bekend wil maken/uit wil dragen, moet je wel begrijpelijke taal gebruiken. het moet niet zo zijn dat alleen 'ingewijden' filosofie kunnen begrijpen; daarom vind ik het ook goed dat steeds meer filosofen boeken schrijven die echt gericht zijn op leken (zoals de wereld van sophie, filosofie voor beginners, filosofie voor dummies en filosofie zonder voetnoten).

kortom, ik denk dat een filosoof niet direct begrijpelijk hoeft te zijn. het hangt er van af wat hij wil met zijn filosofiën...

Gatara 27-01-2003 16:02

Ha ha :D Filosofie zonder voetnoten :D

(y)

hoe verzin je het :D

:)

sublime 27-01-2003 18:02

Citaat:

Gatara schreef:
Ha ha :D Filosofie zonder voetnoten :D

(y)

hoe verzin je het :D

:)

kwam het een tijdje geleden tegen in de boekhandel :D > de titel sprak me direct aan :D

Evito 27-01-2003 18:08

Soms zorgt moeilijker te begrijpen taal later voor een groter inzicht. (Y)

sublime 27-01-2003 18:11

dat kan, maar het is wel handig als je begrijpt wát je leest. je kunt na verloop van tijd iets wel beter gaan begrijpen, maar dan moet je in eerste instantie wel een zin kunnen óntleden' zodat je weet wat er nu eigenlijk staat.

*Burning water* 28-01-2003 08:55

Citaat:

Talon schreef:
Volgens mij heeft filosoferen wel nut, ook als je het zelf alleen begrijpt. Maar als je dan toch besluit het te delen met anderen - hetzij leken of mede-filosofen - zul je begrijpelijk moeten proberen te zijn. Anders heeft dat delen ook niet zoveel zin. Bovendien, als je anderen vertelt over filosofische inzichten, en deze daarop reageren, kan dat leiden tot weer nieuwe inzichten. Het is dus in je eigen belang dan begrijpelijk te zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.