![]() |
Afschrijvingsmethodes
Kan iemand mij vertellen welke afschrijvingsmethodes er zijn en wat die inhouden?
|
Bedoel je lineair afschrijven, degressief afschrijven, willekeurig afschrijven (fiscaal), etc?
|
De vraag die ik moet beantwoorden is:
a. Noem een balanspost waarop wordt afgeschreven (okee dat kan ik verzinnen) b. In hoeveel jaar wordt afgeschreven (dat kan ik uitrekenen)? c. Welke afschrijvingsmethode wordt gebruikt? Ik heb dus geen flauw idee welke afschrijvingsmethodes er zijn en wat ze inhouden. |
De afschrijvingstermijn is afhankelijk van hetgeen waarop wordt afgeschreven. Een bedrijfspand (onroerend goed dus) wordt veel langzamer dan een auto of een pc. Ik weet het exacte aantal jaren zo niet uit m'n hoofd.
Standaard wordt er volgens mij gewoon gelijkmatig verdeeld over het aantal jaren afgeschreven. |
Ja dat snap ik, dat zeiden ze ook, maar welke methode is dat? Of heeft het geen naam? :confused:
|
Als je het bedrag dat je aflost telkens op het zelfde tijdstip voldoet, is het dan geen periodieke afschrijving..
het heeft volgens mij een andere naam, maar kan er nu niet opkomen. |
Citaat:
|
Mariebel zegt:
a. Noem een balanspost waarop wordt afgeschreven (okee dat kan ik verzinnen) Meestal gaat het om de post Machines. c. Welke afschrijvingsmethode wordt gebruikt? vaag....ik wist niet dat er zoveel afschrijvingsmethodes zijn:S. ik heb toch echt maar 1 methode geleerd. Daar heb je geen speciale benaming voor ofsow just afschrijven. BTW in het geval als de waarde van de machines stijgt wordt er ook weleens inhaalafschrijvingen toegepast. In de jaren dat je zeg maar zogenaamd 'te weinig' hebt afgeschreven haal je het te weinig afgeschreven bedrag weer in. Zullen ze dit bedoelen???:S |
Ik kan je vijf afschrijvingssystemen noemen:
1) lineair......behoeft geen uitleg dunkt me 2) Afschrijving met een vast percentage van de boekwaarde: percentage bereken je door: (1 - (N de machts wortel van RW/AW))*100 met n = gesbruiksduur van het duurzaam productie middel (DPM) AW = aanschafwaarde RW = restwaarde na n jaar 3) Double declining balance system: 4) sum of the years digits: 5) Annuiteitensysteem: Zo afschrijven dat elk jaar de som van afschrijving en rente constant is. Als een van deze methode nadere uitleg nodig heeft dan kun je het aangeven en kan ik voorbeelden geven |
Citaat:
|
De enige afschrijvingsmethode die fiscaal is toegestaan is de lineaire methode. Je neemt de aanschafwaarde, trekt daar de restwaarde vanaf, en deelt het restant door het aantal jaren waarin je wilt afschrijven. 50 jaar voor onroerend goed, behalve grond want daar mag je niet op afschrijven omdat grond zijn waarde behoudt, tenzij het gaat om mijngrond. 5 jaar voor de meeste gewone activa, 3 jaar voor computers. Afschrijven moet naar tijdsgelang. Als je een bedrijfsmiddel halverwege het jaar aanschaft, mag je niet voor een heel jaar afschrijven. Inhaalafschrijvingen zijn niet toegestaan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34. |