Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   zetelverdeling/restzetels (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=352492)

stinus 24-01-2003 11:47

zetelverdeling/restzetels

hoe worden de zetels verdeeld?

krijg je per zoveel stemmen een zetel?
krijg je per zoveel procent van de stemmen een zetel?
of is het nog anders?

en de restzetels?
hoe komen die er, en hoe worden die verdeelt?

B@RTOLI 24-01-2003 11:58

je krijgt er een zetel bij zodra 65.000 mensen of zoites op je partij gstemd hebben.

Dus met 43 zetels ( 43x65.000) dan hebben bijna 2,8 miljoen mensen op je gestemd.

Hoe de restzetels verdeeld worden weet ik ook niet precies.

stinus 24-01-2003 12:00

en bij hele lage opkomst
bijv 50%, 6 miljoen mensen ofzo
dan zijn err nog geen 100 zetels te verdelen
da klopt dan toch nie

Evito 24-01-2003 12:03

Ik denk dat 65000 standaard de kiesdrempel is,
en dat je pas als je daarboven komt in de kamer mag;
alles daaronder gaat naar de restzetels
stel dat de opkomst nu 6 miljoen is
dan is de kiesdrempel nog steeds 65000 geloof ik
maar dan worden de zetels wel anders verdeeld
niet per 65000
maar per 6000000 / 150

stinus 24-01-2003 12:08

en de restzetels dan?

Ik ben de Walrus! 24-01-2003 13:10

Met de restzetels wordt gekeken wie het dichts bij een volgende zetel zit, en die krijgt dan de overgebleven stemmen, dan kijken ze wie daarna het dichts bij een zetel zit, die krijgt dan wat er nog over is, enzovoorts.

Balance 24-01-2003 15:17

Het totaal aantal uitgebrachte stemmen van heel Nederland, gedeeld door 150 is het aantal stemmen dat je nodig hebt voor één zetel. Dat is dus afhankelijk van hoeveel mensen er komen opdagen.

Je deelt dan dus het aantal stemmen van een partij, door het getal dat je kreeg bij de vorige deling, en dat is het aantal zetels dat de partij krijgt.

Elke partij houdt ook een aantal stemmen over die (net) niet genoeg zijn voor een zetel.
De partij met de meeste 'reststemmen' krijgt de eerste restzetel, de partij daarna krijgt de tweede enz. Tot dat de zetels op zijn.

Balance 24-01-2003 15:21

Citaat:

stinus schreef:
en bij hele lage opkomst
bijv 50%, 6 miljoen mensen ofzo
dan zijn err nog geen 100 zetels te verdelen
da klopt dan toch nie

Bij een opkomst van 6 miljoen krijgt een partij een zetel als ie 40.000 stemmen heeft (6 miljoen gedeeld door 150).

Maar volgens mij is d'r wel een verplicht percentage dat moet stemmen, omdat het onder dat percentage als ongeldig wordt verklaard. Wie weet hoeveel dat is?

Atje85 24-01-2003 15:27

Ik dacht dat onder de 50% niet geldig is...zullen we misschien meemaken als t weer cda-vvd-lpf wordt ;)

Zijn de restzetels al verdeeld? Ja toch?
Dacht dat t meteen die avond gebeurde?

:confused:

kHebTrekInWatLekkers 24-01-2003 16:30

Er zijn 150 zetels te verdelen in de kamer... Dit betekent dat voor elke 100/150= 0.667% van de stemmen een zetel in de wacht kan worden gesleept. Restzetels ontstaan doordat men het minimale van 0.667% van de stemmen niet haalt.
Kleine partijen hebben individueel minder dan die nogmaals genoemde 0.0667% maar bij elkaar meer. Deze lege zetels die daardoor ontstaan worden verdeeld over de overige partijen.

faith666 24-01-2003 22:03

Citaat:

linda85 schreef:
Het totaal aantal uitgebrachte stemmen van heel Nederland, gedeeld door 150 is het aantal stemmen dat je nodig hebt voor één zetel. Dat is dus afhankelijk van hoeveel mensen er komen opdagen.

Je deelt dan dus het aantal stemmen van een partij, door het getal dat je kreeg bij de vorige deling, en dat is het aantal zetels dat de partij krijgt.

Elke partij houdt ook een aantal stemmen over die (net) niet genoeg zijn voor een zetel.
De partij met de meeste 'reststemmen' krijgt de eerste restzetel, de partij daarna krijgt de tweede enz. Tot dat de zetels op zijn.

(y) (y) (y)

stinus 24-01-2003 22:07

maar wrom is dr dan een kiescommisie nodig en wordt pas maandag bekent naar wie de restzetels gaan?

en het kan ook dat 2 partijen een verdrag ofzo tekenen zodat ze eerder een restzetel krijgen, hoe zit dat dan?

Paranoide 24-01-2003 22:10

Citaat:

Evito schreef:
Ik denk dat 65000 standaard de kiesdrempel is,
en dat je pas als je daarboven komt in de kamer mag;
alles daaronder gaat naar de restzetels
stel dat de opkomst nu 6 miljoen is
dan is de kiesdrempel nog steeds 65000 geloof ik
maar dan worden de zetels wel anders verdeeld
niet per 65000
maar per 6000000 / 150

Neenee, het is in procenten.. Dat had ik laatst nog opgezocht. Als je 40% van de stemmen hebt, krijg je ook 40% van de zetels. Aldus mijn geschiedenisboek.

En als er minder dan de helft komen opdagen om te stemmen dan is de stemming inderdaad ongeldig - ik weet alleen niet wat ze dan doen.. Lijkt me stug dat je dan weer moet gaan kiezen.

Atje85 25-01-2003 00:16

Citaat:

stinus schreef:
maar wrom is dr dan een kiescommisie nodig en wordt pas maandag bekent naar wie de restzetels gaan?

en het kan ook dat 2 partijen een verdrag ofzo tekenen zodat ze eerder een restzetel krijgen, hoe zit dat dan?

geen idee

lijstverbinding, dat komt er op neer dat die restpercentage van de ene partij bij die andere wordt opgeteld, zodat ze samen een groter percentage hebben, duseerder in aanmerking komen voor een restzetel.

JJzD 25-01-2003 10:37

Citaat:

stinus schreef:

omdat alle stemmen officieel moeten worden geteld zodat we geen VS toestanden hebben

daarnaast is de zetelverdeling een stuk ingewikkelder dan hier gepresenteerd word
daar word dus nog eerst serieus geteld en daarna moeilijke berekeningen doorgevoerd

en als minder dan 50% van de kiuesgerechtigden komt opdagen worden er idd nieuwe verkiezingen uitgeschreven

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.