![]() |
ongesteld
ik weet het, domme vragen.
wat gebeurd er nou precies als je ongesteld word? waar komt de pijn enzo vandaan en waarom slikken sommige mensen de pil? zoals ik al zei, domme vragen maar ik ben laatst voor het eerst ongesteld geworden en dan wil ik graag weten wat er gebeurd :o |
een vraag is nooit dom..
onbevruchte eicel komt uit je lichaam samen met troep van de baarmoederwand... pijn komt doordat de spieren van je baarmoeder aanspanne om de troep van de wand af te perse zeg maar... 'k slik de pil om nie zwanger te worde |
Je kan ook de pil slikken omdat je heel erg of onregelmatig ongesteld bent.
|
Citaat:
|
oke het technische verhaal :D
we gaan er even vanuit dat je om de maand ongesteld wordt (bij de meesten wel ongeveer waar) in die maand wordt in je baarmoeder het baarmoeder slijmvlies dikker onder invloed van een hormoon dat wordt geproduceerd omdat er een eicel in de maak is. Het baarmoederslijmvlies maakt zich nu klaar om eventueel over een goede 14 dage neen bevruchte eicel in te laten nestelen zodat er en kind uit kan groeien. Na 14 dagen heb je de eisprong, dan komt het eitje vrij om bevrucht te worden, het baarnoeder slijmvlies wordt nog steeds dikker. Als het eitje niet bevrucht wordt dan gaat het ten onder. Het hormoon dat er voor zorgde dat je baarmoederslijmvlies dikker werd neemt nu ook af. Op een gegeven moment is dat zo laag dat het baarmoeder slijmvlies afgestoten wordt. Dat gebeurt doo het krachtig samentrekken van de baarmoeder (de baarmoeder is eigenlijk een holle spier). Dat doet er bij de meesten zo veel pijn, bij mij gelukkig alleen dag 1 :D De pil is er in principe voor om zwangerschap te voorkomen, hij wordt ook regelmatig gebruikt on de hevigheid van de menstruatie te verzachten of om het regelmatiger te laten gaan. Er is ook een pil (diane 35) die eigenlijk bedoeld is tegen puistjes, maar die als bijwerking zwangerschap voorkomt :P Toch handig he? Uhm snap je mun verhaal een beetje? |
Ik dacht toch dat de pil je kunstmatig ongesteld laat worden :confused:
Dat het daarom meestal veel minder pijn doet, is omdat het een kunstmatige ongesteldheid is... iets met geen aanmaak van eitjes ofzow :/ |
kan je altijd de pil nemen of weten je ouders daar ook van???????? dat wil ik namelijk niet :( :( :( :( :( :( :( :(
|
Citaat:
Ach als je puistejes hebt kan je ook vragen on de Diane 35 :P zeg je dat het alleen voor je puistjes is... echt! :D |
Citaat:
|
je kan het vergelijken met een bloedneus, alleen dan uit je vagina
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(dacht ik) |
Citaat:
Als je de pil een dag overslaat, kan er net op die dag de ovulatie plaatsvinden. Die is namelijk niet exact te bepalen. Dan kun je dus wel zwanger worden. (heb er net een repetitie over gehad bij biologie) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22. |