![]() |
hoeveel stemmen voor een zetel?
Even een vraagje hoor, het zal ongetwijfeld al langs zijn gekomen, maar ik wil het toch nog even weten. Hoeveel stemmen is nou 1 zetel? Tussen de 60000 en 70000?
|
Grofweg gezegd 1/150e van alle uitgebrachte stemmen. De opkomst was iets van 80% geloof ik op iets van 9 miljoen mensen, dus er zijn dan 7,2 miljoen stemmen uitgebracht. Als je 7,2 miljoen door 150 deelt komt daar 48000 uit. Dit is dus een héle grove benadering van het aantal benodigde stemmen, maar dan weet je in elk geval een beetje de richting...
Ehmm.. dit klopt toch? ;) Ik denk het wel iig :) |
Men schat het meestal tussen de 60.000 en 65.000 stemmen.
|
De kiesdeler, tevens kiesdrempel, is het aantal geldig uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal Kamerzetels.
In het geval van de afgelopen verkiezingen is dat dus (ongeveer) 10.000.000 / 150 = 66.000 stemmen per zetel. Het totaal aantal stemgerechtigden in Nederland bedroeg bij de afgelopen verkiezingen ongeveer 12.000.000. [edit - damn, binnen één minuut drie goede replies :D] |
Citaat:
|
|
Zie Nare.
|
Citaat:
en ontopic: kan d'r een slotje op dit topic? Link werd eerder al gegeven waarin het antwoord staat en bovendien is dit topic toch ook al beantwoord. ('t staat tegenwoordig vol met (hoe-werkt-de-)politiek-topics...) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zou mensen overigens wel goed doen, om dat laatste te vragen. Worden ze zelfredzaam van. |
Citaat:
En die reply van jou, is nu wel nuttig dan? Het was al duidelijk dat dit topic dicht ging, en nare was me voor. Doe toch niet zo moeilijk joh. |
wat zo'n topic al niet teweeg brengt zeg. In ieder geval bedankt voor de replies, weet ik dat ook weer!
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32. |