Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   de mannen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=357449)

maantje tuurt 28-01-2003 11:59

de mannen

Ik ben binnen
hoor de wereld buiten
roept ons
wil ons
maar ze zullen ons niet krijgen
want ik ben binnen
veilig in mijn gedachten

Laat de mannen maar zoeken
hoor hun voetstappen op de trap
raken onze spullen aan
gestommel in de hal

Een spiegel breekt
mijn spiegel
duizend scherven op de vloer
ik raap ze op
en puzzel het verleden in elkaar

ik heb dit gedicht als extra opdracht bij een boekverslag gemaakt, het bittere kruid. ben benieuwd wat jullie er van vinden!

dromerig elfje 28-01-2003 12:10

wauw..., ik heb het boek niet gelezen, en ik weet dan ook nie waar het over gaat, maar ik vind het een erg mooi gedicht....

Donsveertje 28-01-2003 12:12

Mooi, maar ik heb het boek niet gelezen...
Moet ik toch maar eens gaan lezen dan :p :D

Ga zo door (y) kusjes Vera

eztah 28-01-2003 19:40

[maantje tuurt]
bedankt! :) :o
maar dat boek is echt een aanrader ja! gaat over een meisje in de 2e werldoorlog, het is autobiografisch geschreven, in een korte, simpele manier. het leest makkelijk en is erg mooi.

eztah 29-01-2003 17:39

Hee lief zusje
Ik heb je al gezegd dat ik het een heel mooi gedicht vind, vooral de laatste strofe

Een spiegel breekt
mijn spiegel
duizend scherven op de vloer
ik raap ze op
en puzzel het verleden in elkaar

Wauw (y) :)

Anne 31-01-2003 09:22

Ik dacht al dat het met onderduiken te maken had. Of heb ik toch nog verkeerd gedacht? ;)

Mooi!

honey 02-02-2003 19:45

jeetje, ik vind hem geweldig (Y) :)

InsaneClown 03-02-2003 12:28

Ik hou niet zo van spiegels in dit gedicht. Ik heb het wel met spiegels, maar niet als ze zo direct en simpel voor dat ene beeld worden gebruikt: dat spiegelende verleden en zo voorts, dat beelden geven en dat breken! altijd dat breken! niemand schrijft er over die ene spiegel die niet breken wilde, die slechts geslepen kon worden of zo iets bladiediebladies.

Ik kan die ons in de eerste strofe niet plaatsen. Het was een ik die binnen was, maar ze zullen jullie niet krijgen omdat jij veilig bent in je gedachten ?

voetstappen vind ik raar, die kunnen net zo goed stappen zijn. vind ik ook mooier.

Laat de mannen zoeken
hoor hun stappen op de trap
ze raken onze spullen aan
ik hoor gestommel in de hal

Maar goed, 't is mijn smaak niet denk ik, het boek moet ik spoedig lezen, misschien vind ik het dan leuker!

maantje tuurt 03-02-2003 18:26

Citaat:

InsaneClown schreef:
Ik hou niet zo van spiegels in dit gedicht. Ik heb het wel met spiegels, maar niet als ze zo direct en simpel voor dat ene beeld worden gebruikt: dat spiegelende verleden en zo voorts, dat beelden geven en dat breken! altijd dat breken! niemand schrijft er over die ene spiegel die niet breken wilde, die slechts geslepen kon worden of zo iets bladiediebladies.
> ja, ik heb de spiegels ook maar als een beeld gekozen. haar wereld gaat op dit moment kapot, daarom dat hij niet heel bleef.

Ik kan die ons in de eerste strofe niet plaatsen. Het was een ik die binnen was, maar ze zullen jullie niet krijgen omdat jij veilig bent in je gedachten ?
> haar familie is ons. ze heeft het idee dat ze de familie niet zullen krijgen, maar haar vooral niet omdat ze toch in haar eigen gedachten blijft.

voetstappen vind ik raar, die kunnen net zo goed stappen zijn. vind ik ook mooier.

Laat de mannen zoeken
hoor hun stappen op de trap
ze raken onze spullen aan
ik hoor gestommel in de hal

> ik vin voetstappen toch mooier :p

Maar goed, 't is mijn smaak niet denk ik, het boek moet ik spoedig lezen, misschien vind ik het dan leuker!
>zeker doen, dan begrijp je haar gedachten gan misschoen ook beter... leuk dat je er zo over nadenkt btw :)

maantje tuurt 03-02-2003 18:29

Citaat:

Anneee schreef:
Ik dacht al dat het met onderduiken te maken had. Of heb ik toch nog verkeerd gedacht? ;)

Mooi!

ja het gaat inderdaad over onderduiken :)

InsaneClown 04-02-2003 08:44

Ik dacht er eigenlijk niet over na, dat moest er nog eens bijkomen :D :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.