Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Jlh:vervreemd van de natuur (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=357737)

Isa 28-01-2003 15:42

Jlh:vervreemd van de natuur

Ik weet eigenlijk niet of dit wel goed thuishoort op A&N maar aangezien daar al die JLH en LH topics heengaan... als de fbs het er niet mee eens zijn verplaats hem dan maar.
zou sowieso niet weten waar hij eigenlijk wel thuishoort.

VERVREEMD VAN DE NATUUR
Citaat:

Marcel zei:
Toen ik zo oud was als jullie . . . leerden wij dat alles wat leeft en groeit ons altijd weer boeit. We gingen slootje springen, salamanders vangen, boswandelingen maken.

Kom er maar eens om in die torenflats in de costa del sol of in het helse kabaal van de discotheek. Wat weten jullie nog van de natuur?

Jullie weten intussen wel dat de kinderen niet uit de boerenkool komen. Maar of de boerenkool aan de boom groeit of aan een struik, daar hebben jullie geen notie van. Jullie zijn totaal vervreemd van de natuur.

laat ik het hier nou totaal mee eens zijn.

Martian 28-01-2003 15:48

en is dat erg?

Thomas 28-01-2003 15:49

Mee eens.

Thomas 28-01-2003 15:49

Citaat:

Martian schreef:
en is dat erg?
Dat was ook mijn volgende opmerking, maar je was me voor. Ik vind van niet.

Isa 28-01-2003 16:26

Citaat:

Martian schreef:
en is dat erg?
nou, het is gebleken dat mensen die ik groenrijke omgevingen wonen veel gezonder zijn en minder klachten hebben. bovendien zijn wij nou eenmaal een deel van de natuur, ik vind dat je er best wat vanaf mag weten en ermee samen moet leven in harmonie.

Manus J. van Alles 28-01-2003 16:46

Hij overdrijft het behoorlijk, maar ik ben het er enigzins mee eens.

barkrukkie 28-01-2003 16:51

Ik heb totaal geen problemen met mijn huidige staat van vervreemding van de natuur :)
(niet dat die zo groot is :P)
Ik ken ook geen mensen die dat wel hebben.

autodropje 28-01-2003 17:34

Ik ben het wel gedeeltelijk met hem eens, niet iedereen natuurlijk, maar een heleboel jongeren zijn dat wel.

Tio 29-01-2003 06:52

Het is inderdaad wel zielig dat sommige mensen niet beter weten of melk wordt gewoon in een fabriek gemaakt. (en dan zonder dat er eerst nog een koe aan te pas kwam)

plonkie 29-01-2003 08:43

kben ut er mee eens,

maar waarom zou je zoveel van de natuur af moeten weten? Als het je totaal niet boeit,
en de mensen die het wel interessant vinden die weten er wel veel vanaf

Maar als je eht nie voor je werk nodig hebt dan maakt het tog nix uit da je er nix vanaf weet :confused:

*Burning water* 29-01-2003 09:36

Citaat:

plonkie schreef:

maar waarom zou je zoveel van de natuur af moeten weten?

Zodat je er zorgvuldig mee kunt omspringen. Dat is immers nodig, om een beetje een leefbare omgeving te houden en niet zo egoistisch te zijn dat je leeft zonder met andere organismen rekening te houden.

Ik vind dat Marcel van Dam in zijn stukje nogal overdrijft, bovendien generaliseert. Er zijn genoeg mensen, ook jongeren, die wel buiten komen en niet zo 'natuurvervreemd' zijn als hij het doet overkomen.

plonkie 29-01-2003 10:40

Citaat:

*Burning water* schreef:
Zodat je er zorgvuldig mee kunt omspringen. Dat is immers nodig, om een beetje een leefbare omgeving te houden en niet zo egoistisch te zijn dat je leeft zonder met andere organismen rekening te houden.
Je hoeft ni van de natuur af te weten, om te begrijpen da je afval in de prullenbakken we moet gooien, en dat je niet hele bossen om moet kappen :o

Gatara 29-01-2003 11:21

Citaat:

plonkie schreef:
Je hoeft ni van de natuur af te weten, om te begrijpen da je afval in de prullenbakken we moet gooien, en dat je niet hele bossen om moet kappen :o
Als je niet beter wist (lees: totaal vervreemd van de natuur), dan zou je dat ook niets schelen.

Roxy 29-01-2003 12:33

als je niet in de natuur bent opgegroeid is er meer kans dat je er ook weinig om geeft.. Het verschilt denk ik heel erg per gebied in nederland.. Ik heb zelf wel heel erg veel in het bos gespeeld vroeger en voor mij is natuur ook heel erg belangrijk.. Helaas is dat voor het merendeel van de mensen in nederland niet echt zo..

autodropje 29-01-2003 13:45

Citaat:

plonkie schreef:
naja ik ken mensen die het helemaal niet erg zouden vinden als alle bossen gekapt worden, die zijn namelijk toch nergens nuttig voor.

Martian 29-01-2003 13:55

Volgende vraag: hoe komt het en wat kunnen we er aan doen? :p

*Burning water* 30-01-2003 10:50

Citaat:

Martian schreef:
Volgende vraag: hoe komt het en wat kunnen we er aan doen? :p
Het komt omdat Nederland vrij vol is gebouwd en er minder plek is voor de natuur.
Misschien dat er op scholen meer aandacht kan worden besteed aan de natuur, maar ik vraag me af of dat voldoende zou helpen. Natuur moet je beleven, denk ik. Dus misschien moeten scholen meer met kinderen naar buiten gaan? Dat is een hele onderneming als je middenin Amsterdam woont, maar als het de moeite waard is...
Of misschien kan SIRE met een spotje komen. :p

elfje-Iona 05-09-2008 19:41

Citaat:

plonkie schreef: (Bericht 3750470)
kben ut er mee eens,

maar waarom zou je zoveel van de natuur af moeten weten? Als het je totaal niet boeit,
en de mensen die het wel interessant vinden die weten er wel veel vanaf

Maar als je eht nie voor je werk nodig hebt dan maakt het tog nix uit da je er nix vanaf weet :confused:

Je hebt een punt ergens... maar geniet jij dan nhooit van een mooi stukje natuur, vind je dan ook niet al bij al dat het een deel is van het leven?
en anderzijds als natuur je niet boeit, boeit je dan in feite wel iets dat echt is?
kvind et triest

Joostje 05-09-2008 19:54

Iedereen weet toch dat boerenkool aan de boerenkoolboom groeit :/

upperdepup

Mobius 05-09-2008 20:02

Slechtste up van de dag.

Dinalfos 05-09-2008 20:06

http://smilies.vidahost.com/cwm/big/eek3.gif

arPos 05-09-2008 23:06

*O*

Kenjirro 05-09-2008 23:59

Ik dacht hey Isa is terug! Maar ik kwam bedrogen uit... daarom een slotje!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.