![]() |
Limietprobleempje
Hier ff een stukje theorie waar ik niet uit kom.
(uit NT 7 blz. 57 voorbeeld vraag b) Gegeven is de rij Un+1 = -0,125 Un2 + 1,5 Un met U0 = 1. Vanaf welke n is [abs]Un - limn->oneindig [abs] < 10-3? Dat limn->oneindig Un = 4 snap ik. en dat [abs]Un - 4 [/abs] < 10-3 is snap ik ook, maar dan zeggen ze -10-3 < Un - 4 < 10-3. Waarom doen ze dat? Het gaat er toch om dat de rij onder 10-3 komt en niet tussen -10-3 en 10-3??? weet iemand wat er hier precies aan de hand is??? |
lol, daar zitten wij nu ook met wi :)
Ik zal proberen het uit te leggen. (opmerking: [abs]...[abs] schrijf ik even als l...l, werkt wat makkelijker) je snapte dat lUn - 4l < 10^-3 Om die absolute waarde weg te kunnen laten, nemen ze die -10^-3 er ook bij: -10^-3 < Un - 4 < 10^-3 De rest van de uitwerking staat in je boek :P |
De rij komt onder de 10^-3 ja. Maar de rij kan dan ook gewoon verder doorzakken, en misschien wel een limiet geval van min oneindig hebben.
Er moet sprake zijn van een convergentiepunt, dus de rij moet op den duur zowel boven begrensd zijn als onder begrensd. Als je alleen een bovengrens zou stellen, dan laat je dus nog de mogelijkheid over dat de rij nog veel verder doorzakt. Zoiets is het in ieder geval ;) |
Citaat:
|
een stelling in de wiskunde zegt dat voor iedere c>0 en x uit R geldt :
|x| < c dan en slechts dan als -c < x < c bewijs: --> x = 0 dan volgt -c < x < c meteen x > 0 dan x = |x| < c. aangezien -c < 0 en 0 < x geldt -c < x < c x < 0 dan -x = |x| < c. aangezien x < 0 en 0 < c geldt -c < x < c <-- als x = 0 volgt meteen |x| = 0 < c als x > 0, dan is |x| = x < c als x < 0, dan is |x| = -x < -(-c) = c |
Bedankt allemaal, het is wel duidelijk zo, en barkrukkie, de reden dat ik [abs] gebruik is dat ik hier op school achter een toetsenbord zat (en nu weer zit) waar die vertikale streepjes niet op staan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32. |